تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۲۱
۰
کد مطلب : ۷۲۳۶
کشورهای جهان

درباره واتیکان

درباره واتیکان
چکیده تاریخ کشور:
تا پیش از آنکه رم توسط نیروهای «ایتالیای یکپارچه» در سال ۱۸۷۰ اشغال شود، کلیسای تحت امر پاپ تقریبا بر تمام کشور حکومت می کرد؛ اما نیروهای «ایتالیای یکپارچه» قصد زندانی کردن روحانیون تحت امر پاپ را داشتند.

کشمکش‌ها بر سر مکان ادامه فعالیت کلیسا ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۲۹ پاپ واتیکان را مستقل اعلام کرد؛ شورای دوم واتیکان در اوایل دهه ۱۹۶۰ خواستار به رسمیت شناخته شدن اصلاحات لیبراالی در ایتالیا شد که تنها دو پاپ آخر این اصلاحات را به رسمیت شناختند.

حساسیت‌های سیاسی واتیکان:
متأسفانه پاپ تا به حال نتوانسته است میان اسقف‌های جوامع مختلف کاتولیک اتحاد برقرار کند؛ مثلا جامعه سنت پیوس دهم (از جوامع بسیار سنتی و محافظه‌کار کاتولیک) به رهبری اسقف ریچارد ویلیامسون که از منکران واقعه هولوکاست است، در بسیاری از موارد با پاپ بندیکت اختلاف نظر دارد.

حتی آنها در سیستم انتخاب پاپ بندیکت(کوریا) نیز تشکیک کرده‌اند. همچنین پاپ بندیکت از زمان انتخابش در سال ۲۰۰۵ تا به حال با برخی سخنان خود موجب رنجش مسلمانان، یهودیان و نیز بومیان آمریکای جنوبی شده است.

ترکیب چمعیتی:
طی سرشماری اکتبر ۲۰۰۷ مشخص شد که جمعیت شهر واتیکان شامل ۵۵۶ نفر شهروند و ۲۴۹ مقیم غیرشهروند می شود. ساکنان واتیکان از ملیت‌های مختلف هستند. این مسأله در نتیجه طبیعت فراملیتی کلیسای کاتولیک رم است.

آرایش دینی:
کاتولیک

زبان‌های اصلی:
ایتالیایی، لاتین (در این مقاله پیشتر انگلیسی به جای لاتین جزء زبانهای اصلی نام برده شده بود که اصلاح شده است)

وضعیت زمین و آب و هوای واتیکان:
عموم مردم تنها می توانند از میدان و خیابان سنت پیتر و موزه ها و باغهای واتیکان بازدید کنند. سایر قسمتهای شهر توسط باغها و خانه ها که دورتادور شهر را دیوار کشی کرده اند، محصور شده است.

این قسمتها که برای اسکان گارد سوئیسی محافظ شهر و کارمندان بخشهای ادری واتیکان به صورت خانه های مسکونی درآمده اند، قبل‌تر تپه‌های سرسبز و یا باغهای شهری بوده‌اند.

مرتفع ترین نقطه:
75 متر(بی نام)

مقدار سطح پوشیده از آب:
کمتر از یک مایل مربع

وضعیت بهداشت و سلامت:
مراقبت بهداشتی ایتالیا از این شهر بسیار بالاست؛ پاپ‌های واتیکان معمولا یک اتاق خصوصی در بیمارستان وابسته به کلیسای اصلی رم دارند که در هر زمانی می توانند از بهترین متخصصان برجسته ایتالیا استفاده کنند.

میزان باسوادی:
99 درصد

دورنمای اقتصادی:
درآمد واتیکان تنها بر سه منبع استوار است:
۱. بانک واتیکان با نام «ایسیتوتو پرله اوپه ره دی رلیجینو»
۲. سود سرمایه گذاریها و فعالیتهای اقتصادی کلیسای کاتولیک رم
۳. کمکهای مالی داوطلبانه به کلیسا و نذورات که به آنها «اوبولو دی سن پیترو» (پنس-پول سیاه، پول خرد-های پیتر) گفته می شود.

در سال ۲۰۰۷ واتیکان با کسری بودجه مواجه شد این مسأله که به خاطر افت ارزش دلار بود، از زمانی شروع شد که درآمد کلیساهای شهری کاتولیک در ایالات متحده کم شد. بحران با افزایش قدرت خرید دلار برطرف شد.

صنایع اصلی:
توریسم

محصولات کشاورزی و دامی:
واتیکان زمین کشاورزی ندارد

صادرات واتیکان:
ترویج آئین کاتولیسیسم

جذاب‌ترین اماکن توریستی:
موزه واتیکان، «سیستیم چیپل» (نام دفتراصلی محل اقامت پاپ است؛ نقاشی‌های این کلیسا اثر میکل آنژ است)، کلیسای جامع سنت پیتر، کلیسای سنت استفان که توسط مسیحیان اتیوپی ساخته شده و در زمان پاپ سیکستوس چهارم به زائران آفریقایی هدیه شد.

بر روی دیوارهای این کلیسا نوشته هایی به زبانهای عربی و امهری (اتیوپیایی) وجود دارد؛ ورود به این کلیسا ممنوع است و تنها برای برگزاری مراسم عروسی از آن استفاده می شود.

غدای سنتی:
پاستا(نوعی ماکارونی)

آیا می دانید...
از سال ۱۵۰۵ بعد از میلاد تا به حال به طور موروثی این گارد سوئیسی بوده است که از مقر پاپ‌ها محافظت می کرده است.

سرود ملی:
ای رم باشکوه/ تو جایگاه پیتیر بوده ای/ که خونش در راه رم ریخته شد/ پیتر کلید پادشاهی آسمان‌ها را به تو داده بود

موضوعات زیر درباره واتیکان یا اعلام نشده و یا قابل دسترسی نیست:
متوسط سن امید به زندگی، متوسط تعداد فرزندان به ازای هر مادر، میزان مرگ مادران در هر صذهزار تولد زنده، میزان مرگ نوزادان در هر هزار تولد، میزان ابتلا به ویروس ایدز(HIV) در افراد بالغ، تعداد پزشکان به ازای هر هزار نفر از جمعیت، تولید ناخاالص ملی و تولید سرانه ناخالص ملی ، میزان بیکاری، تعداد بازدیدهای سالانه گردشگران خارجی و رتبه کشور از نظر آزادی رسانه ها در میان 173 کشور جهان

واتیکان در یک نگاه
موقعیت جغرافیایی: دقیقا در میان شهر رم پایتخت ایتالیا
همسایگان: ایتالیا
مساحت: ۱۷ مایل مربع
جمعیت: ۸۰۵ نفر
پایتخت: شهر واتیکان با جمعیت ۸۰۵ نفری
بالاترین مقام حکومتی: پاپ بندیکت شانزدهم
رئیس دولت: رئیس جمهور و رئیس دولت کشور/شهر واتیکان اسقف جیووانی لایولو
واحد پول: یورو
پیش شماره بین المللی: ۳۹+
وب‌گاه رسمی: vatican.va
آخرین زمان به روزرسانی مطالب: سه شنبه ۲۵ آوریل ۲۰۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما