شاعران عاشورایی

درباره سلمان هراتی

دانشنامه شاعران عاشورایی , 7 مهر 1388 ساعت 14:15

خیمه-ادب:سلمان هراتى در سال ۱۳۳۸ ه . ش در روستاى «مزردشت» از توابع تنكابن استان مازندران به دنيا آمد. او در رشته‏ى تربيت معلّم به تحصيل پرداخت و سپس از سال ۱۳۶۲ به عنوان معلّم در روستاهاى گيلان به خدمت پرداخت.
سلمان هراتى از شاعران بنام عصر انقلاب اسلامى است كه در بارورى شعر پس از انقلاب سهمى ويژه داشت. روانى زبان و بهره‏گيرى و تأثيرپذيرى از محيط و فضاى معنوى انقلاب و انديشه‏‌ پويا از ويژگيهاى شعر هراتى است.


زبان و انديشه و ديدگاه نوينى در اشعار او جلوه‏گر است. شعر سلمان با تصاويرى بديع از طبيعت و حالات درونى انسان و ارتباط با خدا داراى مضمونى اجتماعى و پرشور است. او تمام صداقت و صميميت خود را در قالب شعرهايش مى‏ريخت. شعر او از نظر لحن و بيان تصاوير طبيعت و زندگى و سادگى گفتار، شباهت‌هايى با شعر سهراب سپهرى را تداعى مى‏كند. سلمان هراتى در قالب‌های گوناگون شعر فارسى شعر سروده، اما بيشتر سروده‏هاى او در قالب شعر منثور (سپيد) است.

درخلال زبان شعر او اصالت و خلاقيت خاص او در آفرينش تصاوير و بيان انديشه و نوگرايى ذهن و زبان هويداست. به طور كلى سلمان هراتى شاعرى است نوجو كه با زبان زلال و صميمى و دور از ابهام در شعر معاصر سعى نمود اعتقادات مذهبى را با مسائل روز پيوند دهد، امّا متأسفانه مرگ زودهنگام او بيش از اين به او امان نداد. و به سال ۱۳۶۵ شمسى در يك حادثه‏ رانندگى جان خود را از دست داد. از او مجموعه‏هاى «از آسمان سبز»، از «اين ستاره تا آن ستاره» و «درى به خانه‏‌ خورشيد» انتشار يافته است.

* بر گرفته از دانشنامه شاعران عاشورایی، مرضیه محمدزاده، ناشر سازمان چاپ و انتشارات، ۱۳۸۳ تهران


کد مطلب: 8315

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/8315/درباره-سلمان-هراتی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir