تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۵۴
۰
کد مطلب : ۱۰۵۵۴

مردم مراغه به استقبال ماه محرم رفتند

مردم مراغه به استقبال ماه محرم رفتند
دست‌های عزاداری شاخسه واخسه بنابر یک سنت دیرینه در مراغه هر سال از دهه آخرماه ذیحجه در محلات آغاز و برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) با حمل علم، بیرق، طوق و شال از محله ای به محله دیگر می‌وند.

دسته‌های عزاداری در این روزها با شعارهای شاه حسین وای حسین که در زبان محلی «شاخسه واخسه » گفته می‌شود در گروه‌های مختلف چند ساعتی از شب در محله‌ها عزاداری می‌‌کنند.

آیین شاه حسین وای حسین در مراغه تا یک روز مانده به تاسوعا ادامه یافته و تمامی این هیات‌ها با رفتن به حسینیه حاجی غفار این مراسم را به اتمام می‌رسانند.

هیات‌های شاه حسین وای حسین محلات دروازه، چهل پا و حاجی غفار از قدیمی‌ترین و مشهورترین هیات‌ها عزاداری مراغه بوده و صفوف دسته‌های عزاداری آنها به دهها متر می‌رسد.

به گزارش ایرنا، در آیین عزاداری شاخسه واخسه در مراغه عزاداران با هدف نشان دادن اتحاد و همبستگی خود در مقابله با دشمن، حمایت از اهل بیت عصمت(ع) و زنده نگه داشتن حماسه حسینی به صورت زنجیروار حرکت می‌کنند.

مراغه از شهرهای مهم مذهبی در شمال غرب کشور بوده و بنابر روایات در روزگاران گذشته مراسم ماه محرم در این شهر به مدت چهل روز انجام می‌شد.

هم اکنون حدود ‎ ۱۴۰ هیات حسینی و ‎ ۳۲۶ مسجد شهری و روستایی در این شهرستان وجود دارد.
شهرستان مراغه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما