تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۹
۰
کد مطلب : ۱۰۷۶۱

مردم اردبيل با برپايی مراسم تشت‌گذاری به استقبال محرم رفتند

مردم اردبيل با برپايی مراسم تشت‌گذاری به استقبال محرم رفتند
مردم اردبیل از ماه محرم با برپایی مراسم سنتی تشت‌گذاری در بیست و هفتمین روز از ماه ذی الحجه استقبال كردند.

تشت‌گذاری یكی از مراسم سنتی ویژه منطقه اردبیل است كه به لحاظ پیشینه تاریخی و مذهبی خود به دارالارشاد، دارالامان و دارالایمان شهرت یافته است.

دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد و تكایا به یاد لب تشنگان نهر فرات مشكی را پر از آب كرده و آن را همراه با تشتی از جنس مس كه بطور معمول بر دوش ریش‌سفیدان محله حمل می‌شود، چند دور در فضای مسجد می‌گردانند.

عزاداران با زنجیرزنی و سینه‌زنی تشت را در مكان خاصی در داخل مسجد كه با شمع‌های روشن و تصاویر ائمه معصومان(ع) جلوه داده شده است، قرار می‌دهند.

مراسم تشت‌گذاری خاطره تشنگی امام حسین(ع) و یاران باوفایش را در اذهان زنده می‌كند و این مراسم كه از علاقه و ارادت زیاد مردم منطقه اردبیل به سیدالشهدا و قمر بنی هاشم(ع) حكایت دارد تا آخرین روز ماه ذیحجه به نوبت در تمام مساجد و تكایای اردبیل انجام می‌شود.

در این مراسم نوحه‌خوانان اغلب از احوالات حضرت اباالفضل(ع) مراثی و اشعاری را با الحان سوزناك خوانده و مردم حاضر را متاثر می‌كنند.

آب این تشت‌ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار بوده و بیماران و دردمندان برای شفای خود اندكی از آن را می‌نوشند.

مراسم تشت‌گذاری امسال هم طبق معمول از مسجد حسینیه ابراهیم آباد اردبیل شروع شد و این مراسم تا اولین روز ماه محرم در تمام مساجد و تكایای شهر و بخش‌ها و روستاهای تابعه ادامه خواهد داشت. همچنین در آستانه شروع این مراسم علاقه‌مندان اهل بیت(ع) از دوشنبه شب با شور و شوق در مساجد، تكایا و نیز مراسم‌های موسوم به هفته‌خوانی در منازل شهر حضور یافته‌اند.

این عزاداری‌های شبانه تا تاسوعا بطور مرتب در مساجد و تكایای منطقه اردبیل ادامه خواهد یافت و عزاداران هر محله به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و یا سینه‌زنی به مساجد دیگر نقاط شهر می‌روند.

مردم مذهبی اردبیل معتقدند كه از دهه سوم ماه ذی‌الحجه مجالس و مراسم مربوط به شادمانی از قبیل برپایی جشن‌های عروسی و نظایر آن در منطقه به حرمت سرور شهیدان باید تعطیل شوند.
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما