تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۱۵۲۸
در جشنواره‌ شعر مذهبی ابن حسام خوسفی عنوان شد:

ابن حسام بزرگ‌ترین حماسه‌ شیعه را سروده است

ابن حسام بزرگ‌ترین حماسه‌ شیعه را سروده است
امام‌جمعه بیرجند در این مراسم گفت: خیی زودتر از این باید کارهای زیادی در مورد ابن حسام و ابن حسام‌های استان می‌شد؛ ولی در عین حال چشم‌انداز بزرگی برای این حرکت دیده شده و امید است روزی این شهر میزبان فرهیختگان جهان باشد تا در مورد ابن حسام بگویند و ما هویت و شناسنامه خود را بیش‌تر بشناسیم.

حجت‌السلام رضایی با اشاره به این‌که جامعه‌ای می‌تواند فرهنگ اهل بیت‌(ع) را پیاده کند که تجلی ایثار و از خودگذشتگی در آن جلوه‌گر باشد، تأکید کرد: آزادگی، حریت و شرف، روح ملت ایران و جنوب خراسان است و دوای درد امروز ما اندیشه ابن حسام است و ملت ایران در میان آن همه کاخ‌ها، به دنبال خانه‌هایی می‌رود که انسانیت در آنها وجود دارد؛ چرا که معتقدند توقع‌ها و چشم‌داشت‌ها هویت انسان را ذبح می‌کنند.

او تصریح کرد: در این عرصه از کوته‌نظری و تنگ‌نظری باید پرهیز كرد و با چاپ دیوان ابن حسام به بهترین نحو و در اختیار قرار دادن آن در بین مردم، فرهنگ ملی خود را احیا کنیم.

امام‌جمعه بیرجند افزود: انتظار می‌رود مجموعه‌ای که قرار است در خصوص ابن حسام در آینده چاپ شود، تخصصی باشد.

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به این‌که از نیمه آبان‌ماه تا دی‌ماه نزدیك ۳۰۰ اثر به حوزه هنری رسیده است، اظهار كرد: این جشنواره در سال‌های آتی به صورت ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد و کتاب این جشنواره نیز به زودی منتشر خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مهدی حبیبی از اداره اوقاف و امور خیریه خواست با توجه به نایاب بودن دیوان ابن حسام خوسفی، نسبت به چاپ مجدد آن برای استفاده شاعران و علاقه‌مندان اقدام کند.

استاد دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم، جایگاه ابن حسام در فرهنگ ایران و ادب فارسی را جایگاهی بلند دانست، گفت: وی در تمام قالب‌های ادبی طبع‌آزمایی کرده و در شعر مذهبی و منقبت شیعی سرآمد بوده است.

بهنام‌فر تأکید کرد: ابن حسام ۱۸۰ غزل دارد که با بهترین نمونه‌های غزل برابری می‌کند؛ ولی به خاطر آزادگی و دوری از مراکز قدرت و دربار، جایگاه خود را نیافت.

این استاد دانشگاه درباره حماسه «خاوران‌نامه» تصریح کرد: ابن حسام بزرگ‌ترین حماسه شیعه را سروده و جایگاهش همچنان پابرجاست.

او «خاوران‌نامه» را به عنوان یک حماسه مذهبی و شاهنامه فردوسی را به عنوان حماسه ملی مکمل یکدیگر دانست و اضافه کرد: ابن حسام تنها شاعر و سراینده بیرجند و خوسف نیست؛ بلکه سراینده همه ایرانیان است.

در پایان مراسم، آرای هیأت‌داوران خوانده شد و از بی بی اقدس حسینی، مجیدرضا خزاعی وفا، فاطمه یوسفی، سمانه اسحاقی، علیرضا قاسمی، عبدالله حیدری، فرشته گلسرخی، سعید قلی‌نژاد، غلامحسین یکه‌خوانی و مریم میری به عنوان نفرات برگزیده جشنواره با اعطای تندیس، لوح تقدیر و کمک‌هزینه عتبات عالیات تقدیر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما