تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۹:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۲۵۶
دبیر شورای برنامه ریزی دین پژوهان کشور:

واقعیات جانسوز کربلا نیازی به قصه پردازی ندارد

واقعیات جانسوز کربلا نیازی به قصه پردازی ندارد

به گزارش خیمه، سی و دومین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی "چهل منزل تا اربعین" با موضوع «فرهنگ حسینی در مقابله با حشونت و خودکامگی» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد.

دبیر شورای برنامه ریزی دین پژوهان کشور در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد، تعریفی از خودکامگی و خشونت ارائه کرد و گفت: این دو صفت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در همه فرهنگ های انسانی به ویژه فرهنگ اسلام مخصوصا فرهنگ علوی مذمت شده اند.

محمد جواد صاحبی مهمترین اهداف سیاسی و فرهنگی بعثت پیامبر اکرم(ص) را مبارزه با حشونت و خودکامگی جاهلی عنوان کرد و با بیان این که حسین بن علی(ع) برای صیانت از دین پیامبر قیام کرد و گفت: اولین انگیزه امام حسین(ع) نیز از قیام با تاسی به سیره نبی مکرم اسلام مبارزه با استکبار و خودکامگی و سپس خشونت و ستم بر مردم بود.

وی با بیان این فرهنگ مهرورزی و مقابله با زورگویی و خودکامگی را امام حسین(ع) از مکتب جدش رسول الله(ص) آموخته بود خاطر نشان کرد: طبیعی است امام حسین(ع) با این فرهنگ هیچ گاه تن به بیعت با یزید بن معاویه که خشونت و خودکامگی را به حد اعلا رسانده بود، نمی دهد.

دبیر شورای برنامه ریزی دین پژوهان کشور در ادامه با اشاره به این که امام حسین همراه با آغاز قیام خود فرهنگ گفت وگو را نیز از مدینه آغاز کرد: آن حضرت با فرهنگ گفت و گو نیز انقلابی بزرگ ایجاد کرد و قلوب زیادی را به سوی خود کشاند.

صاحبی گفت: بر خلاف خودکامگان جهان که با زبان شمشیر سخن می گوید، امام حسین(ع) با قلوب مردم ارتباط برقرار می کند و دل های بسیاری را در طول تاریخ به سوی خویش معطوف ساخته این امر هنوز نیز استمرار دارد.

وی عاشورا را جنگ میان عطوفت و مهربانی بی نظیر امام حسین(ع) و خود کامگی و خشونت طلبی بی نظیر بنی امیه دانست و گفت: حادثه کربلا قطعا در طول تاریخ بشر بی نظیر است.

دبیر شورای برنامه ریزی دین پژوهان کشور با بیان این که هیچ حادثه ای در تاریخ به اندازه حادثه کربلا غم انگیز نبوده است از برخی از مدایح و روضه خوانی ها که با قصه پردازی و با استفاده از خواب و رویا که هیچ رابطه ای با تاریخ ندارند، تاریخ عاشورا را به بیراهه می کشانند، انتقاد کرد و گفت: آن قدر واقعیات جانسوز در واقعه کربلا وجود دارد که نیاز به قصه پردازی در این زمینه نیست.

وی همچنین با تاکید بر صحت تاریخ کربلا خاطر نشان کرد: هیچ واقعه تاریخی به دقت تاریخ عاشورا به ثبت نرسیده است که باید حقایق آن همان گونه که هست برای مردم بیان شود.

صاحبی در پایان سخنان از فرهنگ اموی و یزیدی خود کامگی و خشونت و فرهنگ علوی و حسینی را عطوفت و مهربانی و لطافت معرفی کرد و با بیان این که برخی این شبهه را وارد می کنند که در قوانین اسلام نیز در مقابله با برخی جرایم خشونت وجود دارد اظهار داشت: قوانین بازدارنده در همه فرهنگ ها وجود دارد و برای جلوگیری از خشونت و خودکامگی افراد و ایجاد نظم و امنیت قوانینی وضع می شود که مال و جان مردم دفاع شود.

وی ادامه داد: این حرکت خشونت نیست زیرا خشونت برای اعمال قدرت برای ارضا حس خودکامگی به کار گرفته می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما