فیلم‌های کوتاه عاشورایی -۶

درباره «پولکه، یک آیین مذهبی»

20 تير 1388 ساعت 13:34

هنر-خیمه: در این مجموعه به معرفی فیلم‌های کوتاه عاشورایی می‌پردازیم. فیلم‌هایی که در همایش‌های «تصویر عاشورا» حضور داشته‌اند.


فیلم مستند «پولکه، یک آیین مذهبی» به كارگرداني مجید صباغ بهروز در بخش مسابقه فیلم‌های اولین همایش تصویرعاشورا حضور داشت و جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و در بخش بهترين مستند مردم‌نگاري دومين جشنواره‌هاي ميراث فرهنگي يادگار نامزد دريافت جایزه شد.

در خلاصه این فیلم آمده است: عکاسی برای تحقیق از مراسم مذهبی «پولکه» وارد روستایی در منطقه آذربایجان می‌شود و همزمان دوربین از شروع تا پایان مراسم را به تصویر می‌کشد.

مجید صباغ بهروز، کارگردان این فیلم می‌گوید:«کودکان روستایی با نام شیشوان در شب عاشورا به یاد حسین(ع) و قیامش آتش می‌گردانند. در شب تاسوعا مراسمی به نام کیچیک پولکه و بزرگترها در شب عاشورا مراسم اصلی را با نام بؤیوک پولکه برگزار می‌کنند.»

در این مراسم یک مشعل اصلی بزرگ در وسط میدان اصلی و در جلوی مسجد اعظم روستا افروخته می‌شود تا مردم به گرد آن جمع ‌شوند. عزاداران مانند وقتی که به زیر علم می‌روند یکی یکی به زیر این مشعل می‌روند و دو نفر دیگر نیز به دنبالش راه می‌افتند. یکی سطل آب را با خود می‌برد و دیگری آب را از سطل بر می‌دارد و بر آتش گردان می‌ریزد تا او را خنک کند.

«پولکه، یک آیین مذهبی» در قطع ‌مینی‌دی‌وی‌،‌ در 21 دقیقه و در سال ۱۳۸1 تولید شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از:
کارگردان: مجید صباغ بهروز
پژوهشگر: مجید صباغ بهروز
تصویربردار: مجید موحد
صدابردار: -
صداگذار: -
تدوینگر: وحید نیکخواه آزاد
تهیه‌کننده: مجید صباغ بهروز


کد مطلب: 7454

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7454/درباره-پولکه-یک-آیین-مذهبی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir