تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۰۸
۰
کد مطلب : ۵۱۹۵

آقای حدادیان، انتساب به اهل بیت(ع) را ارزان نفروش!

نویسنده: سیدعباس میراقبالی
آقای حدادیان، انتساب به اهل بیت(ع) را ارزان نفروش!
به گزارش خیمه، مصاحبه سعید حدادیان درباره اظهارنظر سیاسی مداحان واكنش‌هاي متفاوتي در پي داشته است كه در ادامه يكي از اين جوابيه‌ها به نقل از آینده ارائه می شود.

سعید حدادیان، از رزمندگان دفاع مقدس چند روز در پیش درباره اظهار نظر سیاسی مداحان مطالبی را فرموده‌اند که منتظر شدیم تا ایشان بخشی از مواضع خود را اصلاح کنند، اما متاسفانه جناب حدادیان در اصلاحیه ای که برای مصاحبه خود به روزنامه ایران ارسال کردند در همه مواد مانند رنگ لباس و لحن سخنان، مصاحبه خود را اصلاح کرد جز درباره مواضع سیاسی مداحان به همین خاطر ناگزیر شدیم به رغم تمایل درونی،به برخی نکات وارد بر سخنان ایشان اشاره می شود و مابقی بماند برای فرصتی دیگر.
ایشان در بخشی از مصاحبه فرموده اند:

«اول بايد بگويم كه حتماً بايد مداحان به عرصه سياست هم وارد شوند، ثانياً دركدام انتخابات ديديد كه نظرات ورزشكارها و يا بازيگران را نپرسند، با همه قشرهاى مختلف مصاحبه مى كنند و نظرشان را مى گيرند، هميشه از آقاى پروين پرسيده شده شما به چه كسى رأى مى دهى اما به سعيد حداديان و مداحان كه مى رسد همه صدايشان درمى آيد، تازه من سياسى تر بايد باشم يا آقاى پروين من در عرصه سياسى كشور صاحب نظر هستم يا آقاى پروين و قلعه نويى.

من به نمايندگى از مداحان مى گويم كه ما در تمام جاهايى كه خطر جدى كليت جامعه را تهديد كند وارد عمل مى شويم و اين را هم امام راحل دستور داده اند كه انجام دهيم، مثلاً بنده به عنوان يك مداح طبق فرموده مقام معظم رهبرى بايد از دولت حمايت كنم و مى كنم اما آنهايى كه با دولت مخالفت مى كنند و دليل مخالفتشان هم مشخص است به ما مى گويند چرا وارد عرصه سياست مى شويد و از دولت حمايت مى كنيد.

من، حاج منصور، آقاى طاهرى و ديگران در نظام جمهورى اسلامى ايران هيچ وقت نشده كه مورد حمايت مالى دولت قرار بگيريم بنده تا الآن يكبار هم از بسيج وام نگرفته ام البته صاحب خانه و زندگى هستم ولى از دولت كمك نگرفته ام، از دوستان قرض كرده ام ولى از نظام قرض نگرفته ام، از نظام خرج خودم نكرده ام، پس ما آدم هايى كه دنبال مسائل مادى باشيم نبوده ايم.

مى خواهم به اين آقايان بگويم شما اگر از امام حسين(ع) حيا نداريد و اينگونه به جامعه مداحى توهين مى كنيد خودتان را چگونه صاحبنظرى مى دانيد كه بدون ادله و پيروى از اصول نظريه پردازى به راحتى مى گوييد ما يك جريان سياسى هستيم.

اين را حتماً بنويسيد كه الحمدلله رب العالمين رئيس جمهور عزيزمان هم روزى كه آمد اهل هيچ گروهى نيست و اتفاقاً همان كانديداهايى كه از آنها حمايت مى كردند هر كدام منصوب به يك جايى بودند.»


1) البته چندگونه می‌توان به اظهار نظر ایشان پاسخ داد اما اگر بخواهیم ساده‌ترین پاسخ را بدهیم باید بگوییم،‌ فوتبالیست ها و بازیگران اظهار نظر سیاسی‌شان در مصاحبه یا یک برنامه انتخاباتی است نه این که وسط مسابقه فوتبال یا فیلم سینمایی اظهار نظر سیاسی کنند، اما برخی مداحان در اوج مراسم عزاداری و حتی روز عاشورا و عرفه برای کسانی که جهت انجام مراسم مذهبی و نه میتینگ سیاسی آمده‌اند، اظهارنظر سیاسی می‌کنند.

پاسخ دوم این که، اظهار نظر سیاسی هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌ها صرفاً در حد سلیقه سیاسی آن‌هاست و کسی بار ارزشی نمی‌دهد، اما وقتی مداحان به اظهار نظر سیاسی می‌پردازند به ویژه جناب حدادیان و استاد محترم‌شان آقای منصور ارضی، این موضوع را با مسایل مذهبی و اهل‌بیت(ع) ربط می‌دهند که مثلاً در انتخاباتی که همه کاندیداها مورد تأیید شورای نگهبان و رهبر انقلاب هستند، یک کاندیدا را منتسب به امام حسین می‌کنند و کاندای دیگر را منتسب به لشکر یزید!

پاسخ سوم: هزینه کردن از جایگاه ولایت مقام معظم رهبری برای فعالیت‌های سیاسی دقیقاً معادل هزینه کردن از اهل‌بیت است، مگر در همین انتخابات دوره نهم ریاست که جنابعالی در فاصله چند روز مانده به انتخابات از یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری غیر از دکتر احمدی‌نژاد حمایت کردید وقتی در میتینگ انتخاباتی آن در ورزشگاه نیز شرکت کردید و بعد از دور اول از آقای دکتر احمدی‌نژاد حمایت کردید با تأیید مقام معظم رهبری این کار با انجام دادید، جالب‌تر این که همان کاندیدایی که مورد حمایت اولیه شما بود توسط استادتان به عمرسعد تشبیه شد. چرا این‌گونه با ارزش‌ها بازی کنیم،‌ آیا می‌دانید این رفتارها چه اثری در مخاطبان و هواداران شما می‌گذارد، چه تعداد از آن‌ها را از هیئات زده می‌کند و چه تعدادی را مجبور به رفتارهای تند اجتماعی و سیاسی می‌کند؟

پاسخ چهارم: حمایت شخصیت‌ها احزاب و گروه‌های سیاسی از یک کاندیدا امری پذیرفته است چرا که آن‌ها با این حمایت عملکرد او هم اثرگذار خواهند بود و می‌توانند نسبت به مدیریت کشور پاسخگو باشند اما جنابعالی که قبل از دور دوم انتخابات فرمودید برای تضمین عملکرد آقای احمدی‌نژاد چک سفید می‌دهم آیا الان نسبت به عملکرد دولت نهم که مثل سایر دولت‌ها اشکالاتی دارد پاسخگو هستید که اگر پاسخگو بودید،‌ در ماه رمضان گذشته آن انتقادها را از موضع آقای احمدی‌نژاد و مشایی درباره اسرائیل بیان نمی‌کردید، پس بپذیرید که حمایت امثال شما از یک کاندیدا نه تنها در شأن شما نیست بلکه به خاطر پاسخگو نبودن درباره عملکرد دولت شما را در شرایط دشوار قرار می‌دهد.


2) جناب حدادیان در بخش دیگری از مصاحبه فرموده‌اند که مداحان چه نفع مادی در حمایت از یک گروه یا فرد خاص دارند، البته در حریت و عدم نفع شخصی آقای حدادیان سخنی نیست، اما آیا می‌توانند با همین جدیت درباره دیگران نیز سخن بگویند؟ برای نمونه به انتصاب برخی از اعضای هیئت رزمندگان غرب تهران که بخش عمده جریان مذهبی حامی آبادگران و دکتر احمدی‌نژاد در آن حضور دارند، اشاره می‌شود:

انتصاب مسئول هیات به سمت فرماندار شهر ری و معاونت استانداری تهران.
قرار گرفتن مسئله‌گوی هیئت در فهرست آبادگران و انتصاب به نایب‌رئیسی شورای شهر.
قرار گرفتن مسئول پشتیبانی هیئت در فهرست آبادگران و انتصاب به عنوان نماینده تهران.
انتصاب مداح دوم هیات به سمت مدیریتی در شهرداری.

یا می‌توان گفت اگر پس از حادثه تلخ مسجد ارگ کمک‌های سنگین دکتر احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران به آقای منصور ارضی استاد آقای حدادیان جهت پرداخت دیه و معالجه مصدومان که خارج از روال شهرداری انجام شد،‌ نبود آیا ایشان کماکان همین نوع حمایت از آقای احمدی‌نژاد و حمله به رقبای ایشان را انجام می‌دادند؟ یا اهدای چندین قطعه زمین بزرگ در منطقه 14، آهنگ و صد دستگاه به مداحان مشهور برای ساخت حسینیه از طرف شهرداری در زمان آقای دکتر احمدی‌نژاد اثری در عملکرد آن‌ها نداشته است.


3) اینکه جنابعالی حمایت خود را از دکتر احمدی‌نژاد و دولت، مبتنی بر توصیه مقام معظم رهبری می‌کنید با چند ابهام مواجه است:
نخست آن که حمایت شما پیش از انتخاب ایشان صورت گرفته بود و حتی تهیه سرودی به سبک یار دبستانی یا توصیه در مجالس مختلف، ارتباطی به توصیه مقام معظم رهبری ندارد.

دوم، رهبر انقلاب، ضمن آن که بیشترین حمایت‌ها را از دولت نهم داشته‌اند، انتقادات زیادی را هم از این دولت داشته اند که رجوع به متن سخنرانی رهبری مؤید این نکته است. اما بسنده کردن به صرف تعریف و تبدیل شدن به مداح دولت به جای مداح اهل‌بیت(ع) در شرایطی که بسیاری از مداحان من‌جمله جنابعالی در دولت‌های قبلی به دلیل گرانی یا مسایل فرهنگی انتقادات زیادی به روسای جمهور و دولت‌های قبل که آن‌ها هم مورد حمایت رهبر انقلاب بوده‌اند، داشته‌اند، قابل توجیه است؟ آیا "ارتباط دادن مسئله خشکسالی به ‌گناهان اعضای دولت خاتمی" را که سال 1378 بیان کردید می‌توان امروز هم از شما شنید؟

جنابعالی باقی چالش میان روحانیت و مداحان فرموده‌اید که مداحانی نظیر آقای ارضی از دامن مرجعیت برخاسته‌اند،‌ آیا به همین زودی توهین جناب ارضی به مرجع عالیقدر آیت‌الله مکارم شیرازی را در مسجد ارک فراموش کرده‌اید که موجب تذکر جدی دفتر مقام معظم رهبری به ایشان شد، در بیست سال قبل کدام مداح را می‌شناختید که به خود اجازه بدهد، در جلسات به تغییر، درس اخلاق و نقل احادیث بپردازد؟

و پاسخ کوتاه به پرسش نخست اینکه، جناب حدادیان نه! جنابعالی و امثال جنابعالی در کسوت یک مداح اهل‌بیت(ع) قابل مقایسه با یک هنرپیشه یا فوتبالیست نیستید که سرمایه گران‌قدر و اعتبار خود که از انتساب شما به اهل‌بیت(ع) برگرفته شده را صرف رقابت‌های زودگذر و جنجال‌های سیاسی کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما