کد مطلب : ۱۳۰۵۳
استاد محمد اسفندیاری:
امام حسین(ع) امام اول آزادیخواهان است
چهل منزل تا اربعين» با عنوان «کارنامه عاشوراپژوهی» که از سوی مركز مطالعات راهبردی خيمه برگزار شد؛ محمد اسفندیاری گفت: «درست است که ائمه نور واحدی هستند ولی هر کدام از ائمه نسبت به یکدیگر امتیازات داشتند و ما میتوانیم برروی امتیازات هرکدام از ایشان انگشت تایید بگذاریم.»
اسفندیاری افزود: «شیعه دو سرمایه بزرگ دارد یکی امیرالمومنین(ع) و دیگر امام حسین(ع) و هرکدام از ایشان کارکردی دارند.»
این عاشوراپژوه با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع)، امام اول عدالتخواهان و امام حسین(ع)، امام اول آزادیخواهان هستند؛ گفت: «امیرالمومنین(ع) الگو حاکمان است و امام حسین(ع) الگوی محکومان و مظهر حریت.»
این پژوهشگر علوم دینی و کتابشناس با بیان اینکه درباره گاندی در تمام دنیا کتاب نوشته شده و حتی یکی از بزرگان حوزه علمیه قم نیز درباره وی کتاب نوشته است؛ تصریح کرد: «امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) الگوی فرا مذهبی هستند که میتوانند در تمام دنیا و حتی دانشگاهها مطرح شوند و فرا مذهبی و بلکه فرا دینی هستند و اختصاص به کل انسانیت دارند و این از الطاف خداوند به شیعه است ولی این دو امام به دنیا معرفی نشدهاند.»
وی با تاکید بر اینکه ائمه انسانهای مافوق هستند نه فوق انسان؛ تصریح کرد: اگر ائمه رابه صورتی معرفی کنیم که فوق انسان شوند امکان اقتدا به آنها نیست، این درحالیست که امیرالمومنین را غلو و امام حسین(ع) را خرافات تهدید میکند.
اسفندیاری گفت: «امیرالمومنین فرمودهاند که دو نفر در مورد من سقوط کردهاند؛ کسی که خیلی دوستار من است ولی غلو میکند و دیگری کسی که مخالف من است و در مخالفت افراط میکند اين در حالي است که پرونده امیرالمومنین به اندازهای درخشان است که اصلا احتیاج به غلو ندارند.»
این عاشوراپژوه با بیان اینکه بیشتر تحریفات از ابتدای صفویه تا انتهای قاجاریه بوده است؛ افزود: «به اندازهای کتابهای خرافی درباره عاشورا زیاد شده است که در مقابل آنها کتاب روضه الشهداء که منبع خرافات است مانند متن مقدس است.»
به گفته اسفندیاری، جایگاه بحث درباره خرافات وارده به دین، کتابهای روانشناسی است، چراکه خرافات علت روانشناختی دارد تا علت جامعهشناختی.
این پژوهشگر علوم دینی و کتابشناس با اشاره به اینکه عاشورا دو بعد حماسی و تراژدی دارد که باید به هر دو توجه شود؛ بیان کرد: بعد حماسی عاشورا این است که امام حسین(ع) به تنهایی در برابر حکومت میایستد و میفرمایند کسی مانند من با کسی مثل یزید بیعت نمیکند و مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
اسفندیاری تصریح کرد: «کدام تراژدی بالاتر از اینکه بعد از ۵۰ سال از درگذشت حضرت محمد(ص)، امام حسین(ع) را که مورد علاقه ایشان بودند به شهادت رساندند و سر ایشان را بریدند و بر نیزه کردند و تمام خانواده ایشان را به اسارت گرفتند و در پایان بدن ایشان را زیر سم اسبها قرار دادند.»
این عاشوراپژوه در ادامه افزود: «به قول ابوریحان بیرونی این اعمالی را که با امام حسین(ع) و خانواده ایشان کردند در هیچ جای دنیا با کسی نکردند که نه تنها شیعه بلکه اهل سنت هم برای ایشان میگرید.»
وی گفت: «در گذشته منتقدان و متاخران به بعد حماسی و سیاسی توجه نمیکردند و به بعد عاطفی و تراژدی ایشان بشتر توجه میشد و گفتمان شیعه عاطفی بود نه حماسی؛ اما در حال حاضر نگاهها فرق کرده است.»
این پژوهشگر علوم دینی و کتابشناس بیان کرد که یکی از القاب امام حسین(ع) ثارالله است که به غیر از معنای لغوی آن منظور این است که ولی دم ایشان خداست.
اسفندیاری با اشاره به اینکه تا هشت سال پیش حدودا پنج هزار کتاب درباره امام حسین(ع) به فارسی و عربی نوشته شده بود، افزود: «از قرن اول تا پنجم یعنی زمان منتقدان ۲ کتاب مستقل و از قرن ششم تا دهم یعنی زمان متاخران ۵ کتاب مستقل داشتیم و بقیه کتابها از قرن یازدهم به بعد و بیشتر در قرن چهارده و پانزده نوشته شده است؛ اما از قرن اول تا پنجم هزار کتاب فقهی داشتیم که این خود جای بحث دارد.»
سلسله نشستهای عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ در سالن شهيد فهميده واقع در قم ،باجک۳، مجتمع فرهنگيان، ميدان صادقيه، كانون شهيد فهميده برگزار میشود.
كليه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در اين نشستها شركت كنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفننهای ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
برای دیدن گزارش تصویری خبر اینجا و خبر تکمیلی اینجا کلیک کنید.
فرهنگ-جلال بیطرفان: در سومين نشست از دوره دوم نشستهای عاشوراپژوهی «اسفندیاری افزود: «شیعه دو سرمایه بزرگ دارد یکی امیرالمومنین(ع) و دیگر امام حسین(ع) و هرکدام از ایشان کارکردی دارند.»
این عاشوراپژوه با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع)، امام اول عدالتخواهان و امام حسین(ع)، امام اول آزادیخواهان هستند؛ گفت: «امیرالمومنین(ع) الگو حاکمان است و امام حسین(ع) الگوی محکومان و مظهر حریت.»
این پژوهشگر علوم دینی و کتابشناس با بیان اینکه درباره گاندی در تمام دنیا کتاب نوشته شده و حتی یکی از بزرگان حوزه علمیه قم نیز درباره وی کتاب نوشته است؛ تصریح کرد: «امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) الگوی فرا مذهبی هستند که میتوانند در تمام دنیا و حتی دانشگاهها مطرح شوند و فرا مذهبی و بلکه فرا دینی هستند و اختصاص به کل انسانیت دارند و این از الطاف خداوند به شیعه است ولی این دو امام به دنیا معرفی نشدهاند.»
وی با تاکید بر اینکه ائمه انسانهای مافوق هستند نه فوق انسان؛ تصریح کرد: اگر ائمه رابه صورتی معرفی کنیم که فوق انسان شوند امکان اقتدا به آنها نیست، این درحالیست که امیرالمومنین را غلو و امام حسین(ع) را خرافات تهدید میکند.
اسفندیاری گفت: «امیرالمومنین فرمودهاند که دو نفر در مورد من سقوط کردهاند؛ کسی که خیلی دوستار من است ولی غلو میکند و دیگری کسی که مخالف من است و در مخالفت افراط میکند اين در حالي است که پرونده امیرالمومنین به اندازهای درخشان است که اصلا احتیاج به غلو ندارند.»
این عاشوراپژوه با بیان اینکه بیشتر تحریفات از ابتدای صفویه تا انتهای قاجاریه بوده است؛ افزود: «به اندازهای کتابهای خرافی درباره عاشورا زیاد شده است که در مقابل آنها کتاب روضه الشهداء که منبع خرافات است مانند متن مقدس است.»
به گفته اسفندیاری، جایگاه بحث درباره خرافات وارده به دین، کتابهای روانشناسی است، چراکه خرافات علت روانشناختی دارد تا علت جامعهشناختی.
این پژوهشگر علوم دینی و کتابشناس با اشاره به اینکه عاشورا دو بعد حماسی و تراژدی دارد که باید به هر دو توجه شود؛ بیان کرد: بعد حماسی عاشورا این است که امام حسین(ع) به تنهایی در برابر حکومت میایستد و میفرمایند کسی مانند من با کسی مثل یزید بیعت نمیکند و مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
اسفندیاری تصریح کرد: «کدام تراژدی بالاتر از اینکه بعد از ۵۰ سال از درگذشت حضرت محمد(ص)، امام حسین(ع) را که مورد علاقه ایشان بودند به شهادت رساندند و سر ایشان را بریدند و بر نیزه کردند و تمام خانواده ایشان را به اسارت گرفتند و در پایان بدن ایشان را زیر سم اسبها قرار دادند.»
این عاشوراپژوه در ادامه افزود: «به قول ابوریحان بیرونی این اعمالی را که با امام حسین(ع) و خانواده ایشان کردند در هیچ جای دنیا با کسی نکردند که نه تنها شیعه بلکه اهل سنت هم برای ایشان میگرید.»
وی گفت: «در گذشته منتقدان و متاخران به بعد حماسی و سیاسی توجه نمیکردند و به بعد عاطفی و تراژدی ایشان بشتر توجه میشد و گفتمان شیعه عاطفی بود نه حماسی؛ اما در حال حاضر نگاهها فرق کرده است.»
این پژوهشگر علوم دینی و کتابشناس بیان کرد که یکی از القاب امام حسین(ع) ثارالله است که به غیر از معنای لغوی آن منظور این است که ولی دم ایشان خداست.
اسفندیاری با اشاره به اینکه تا هشت سال پیش حدودا پنج هزار کتاب درباره امام حسین(ع) به فارسی و عربی نوشته شده بود، افزود: «از قرن اول تا پنجم یعنی زمان منتقدان ۲ کتاب مستقل و از قرن ششم تا دهم یعنی زمان متاخران ۵ کتاب مستقل داشتیم و بقیه کتابها از قرن یازدهم به بعد و بیشتر در قرن چهارده و پانزده نوشته شده است؛ اما از قرن اول تا پنجم هزار کتاب فقهی داشتیم که این خود جای بحث دارد.»
سلسله نشستهای عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ در سالن شهيد فهميده واقع در قم ،باجک۳، مجتمع فرهنگيان، ميدان صادقيه، كانون شهيد فهميده برگزار میشود.
كليه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در اين نشستها شركت كنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفننهای ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
برای دیدن گزارش تصویری خبر اینجا و خبر تکمیلی اینجا کلیک کنید.