تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۰۰۷۸
کشورهای حهان

درباره سری‌لانکا

درباره سری‌لانکا

جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سری‌لانکا ( Sri Lanka Democratic Socialist Republic of) جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند است. 

نام‌های دیگر آن سَراَندیب یا سَرَندیب یا سیلان (به انگلیسی Ceylon) است. پایتخت سیاسی آن سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری‌اش شهر کلمبو است. 

طی سالهای اخیر جزیرهٔ سری‌لانکا توسط پلی موسوم به " پل آدم " که بر روی خلیج مانار احداث گردیده از راه زمینی به هند متصل گشته است . سری لانکا از مستعمرات بریتانیا بوده و قبلا " سیلان " خوانده می‌شده است . استعمار انگلیس از قرن 19 و بعد از احاطهٔ این کشور به هند شروع شده و تا زمان استقلال ( روز 4 فوریهٔ 1948 ) ادامه داشت. 

پس از استقلال، درگیری‌های قومی بین تامیل‌ها در شمال و شرق که اکثرا هندو بودند و سینهالی‌ها در جنوب که غالبا بودایی بودند، از عوامل بی‌ثباتی در این کشور بود.

ببرهای آزادی خواه الام تامیل که با عنوان ببرهای تامیل شناخته می‌شدند، بزرگترین گروه مسلح ستیزه‌جو در این کشورند که ایالت مستقلی به نام الام برای خود ایجاد کرده‌اند.

پس از ترور راناسینگ پرماداسا ، دینگیری باندا ویجتونگه از حزب اتحاد ملی در سال 1989 به سمت نخست وزیر و در سال 1993 به عنوان رئیس جمهور سری لانکا انتخاب شد،. بعد از آن نیز رانیل ویکراماسینگ به سمت نخست وزیری منصوب شد. در سال 2005 میلادی ماهیندا راجا پاکسا به عنوان رئیس جمهور و رانتاسیری ویکر مانایاکه به سمت نخست وزیر انتخاب شدند. 

كشور سری‌لانكا با قدمت تاريخی سه هزار ساله جزيره‌ای است سرسبز با مزارع زيبای چای و آب وهوای استوايی در اقيانوس هند.

این کشور در منتهی اليه جنوب هند بوسيله تنگه پالك (Palk) از هند جدا شده است.
 
سری‌لانكا در گذشته با نام‌های سيلان (Ceylon) و سرانديب (Serandib) نيز خوانده می‌شد. اين كشور از قرن پانزدهم تا نيمه قرن بيستم به ترتيب مستعمره كشورهای هلند ـ پرتغال و انگليس بوده و نهایتا در سال 1948 مستقل شد.
 
مساحت كل كشور 65610 كيلومتر مربع (مساحت كـل خـاك جزيـره 62337 كيلومتر مربع)، طول آن 445 كيلومتر و پهـنای آن در وسـيع‌تـرين منطقه 3/225 كيلومتر است.

آب و هوا
در سری‌لانكا فصول مختلف به معنی واقعی وجود ندارد و درجه حرارت در تمام طول سال تقريباً يكسان بين 28 تا 32 درجه سانتيگراد است ليكن آب و هوای نواحي مركزی سری‌لانكا كه كوهستانی است معتدل بوده و درجه حرارت در اين مناطق تا 16c مي‌رسد . 

جمعيت و شهرها
سری‌لانكا داراي 9 استان و 25 شهر بزرگ است. كلمبو پايتخت كشور در غرب اين جزيره واقع شده است. ساير شهرهای مهم سری‌لانكا عبارتند از كندی، جفنا، بندر ترينكومالی، گال، باتيكولا، پوتلام و دهيولا. 

ازنظر تركيب جمعيت و جغرافيای انسانی سری‌لانكا دارای 22 ميليون نفر جمعيت است كه حدود 5/2 ميليون نفر آن در كلمبو زندگی می‌كنند.

 اين كشور داراي نژادهای مختلف بوده كه مهمترين آنها دو نژاد سينهالی و تاميل است.
 
حدود 74% كل جمعيت اين كشور سينهالی و بودايی مذهب ، 18% تاميل (6/12% تاميل سری‌لانكايی و 5/5 در صد تاميل مهاجر هندی الاصل) ، 5/7 در صد مسلمان و 8% را ساير اقوام و نژادها به‌ويژه مسيحيان تشكيل می‌دهند. 

اكثر مردم سری‌لانكا سينهالی نژاد (74%) از اقوام آريایی بوده كه از شمال هند به جزيره سری‌لانكا كوچ كرده‌اند. تاميل‌ها نيز اولين اقليت اين كشور محسوب می‌گردند (18%) كه اكثراً در مناطق شمال و شرق كشور زندگي می‌كنند. سينهالی‌ها معتقدند كه اكثريت تاميلی‌ها مهاجرانی هستند كه به صورت مزدور از جنوب هند به سری‌لانكا آورده شده‌اند ولي تاميلی‌ها معتقدند كه آنان صاحبان اصلی اين سرزمين هستند. 

مسلمانان
بنابر نوشته‌های مورخان اسلامی در قرن هشتم ميلادی مسلمانان به سری‌لانكا سفر نموده‌اند و در اين كشور مستقر شده‌اند جمعيت كل مسلمانان سری‌لانكا حدود 000/400/1 نفر است(5/7 درصد) و مسلمانان پايتخت حدود 14% جمعيت كلمبو را شامل می‌شوند.
 
اكثريت آنان در مناطق مختلف بويژه در شمال مركزی و شرق سری‌لانكا پراكنده هستند. از اين جمعيت تعداد معدودی (تقريباُ 1500 نفر آنها) شيعه 12 امامی، بوهره، اسماعيلی و بقيه سنی (شافعی)، حنفی، و وهابی مذهب هستند.
 
مسلمانان با توجه به درصد جمعيتشان از نظر شرايط اقتصادی و سياسی نسبت به ديگر ساكنان كشور از وضعيت خوبی برخوردارند. آنان از نظر اقتصادی سهم عمده‌ای از امور تجاری كشور را به عهده داشته و از نظر سياسی داراي چند وزير در هيئت دولت و مقام‌های عالی ديگر در حاكميت فعلی هستند.

زبان
اين كشور داراي سه زبان محاوره‌ای سينهالی‌، تاميلی و انگليسی است. براساس قانون اساسی زبان سينهالی و تاميل زبان‌های ملی كشور بوده و زبان سينهالی در سری‌لانكا رايج است.
 
زبان تاميل يكي از زبان‌های كهن جهان است كه بالغ 80 ميليون نفر از تاميل‌های هند، سنگاپور، برمه، اندونزی، ويتنام و برخي ديگر از كشورهای شرق آسيا به اين زبان صحبت می‌كنند و مردم شمال و شرق سری‌لانكا و اكثريت جامعه مسلمان اين كشور نيز به زبان تاميل تكلم می‌كنند. 

زبان انگليسي نيز با توجه به نفوذ انگليسی‌ها درگذشته اين كشور در سطح نسبتاً وسيعی گسترش دارد و می‌توان گفت زبان انگليسي پل ارتباطي بين سينهاليان و تاميل‌ها است. اكثر نشريات دولتی و اسناد به هر سه زبان ياد شده انتشار می‌يابد. 

گردشگری
طبيعت زيبا، سواحل آرام و سرسبز و وجود پارك‌های طبيعی در سری‌لانكا همه ساله توريستهای زيادی را جذب می‌نمايد كه به لحاظ اقتصادی يكی از منابع عمده ارزی اين كشور محسوب می‌شود. 

طبق آمار سال 2005 درآمد ارزی به دست آمده از اين صنعت بالغ بر 600 ميليون دلار بوده است. ليكن در سال 2006 به علت تشديد جنگ در شمال و شرق كشور و حملات تروريستی روند رو به افزايش جهانگردان با ركود روبه‌رو شده است. 

ايمني و امنيت
علی‌رغم وجود جنگ چندين ساله بين دولت و شورشيان در شمال كشور، سری‌لانكا از ثبات خوبی براي جذب جهانگردان برخوردار بود، ليكن در سال گذشته با تشديد جنگ و عدم توفيق در اجراي پروسه صلح بنابه دلايل مختلف، كشور دچار بحران سياسي ودرگيری نظامي با LTTE شد ولي خوشبختانه با وجود درگيری‌های داخلی تا كنون هيچ خارجی صدمه نديده و هر دو جناح درگير تلاش دارند از هر گونه اقدامی كه ممكن است توريست‌ها و خارجی‌ها را در خطر بيندازد جلوگيری كنند .

ويزا
به منظور تشويق جهانگردان قوانين ورود به كشور آسان و ويزای توريستی تا حداكثر يك ماه در فرودگاه صادر می‌شود. 

قوانين
همراه داشتن ارز بيش از 10000 دلار ( در صورتيكه هنگام ورود اعلام نشود) و حمل و استفاده مواد مخدر جرم محسوب مي‌شود و پيگرد قانونی دارد. 

بهداشت
به علت وجود بارندگی شديد بيماری‌های مختلفی در كشور شايع است كه از جمله می‌توان به تب دنگو و تب ويروسي Chikengoniya اشاره نمود. 

خصائص ويژه اجتماعی
مذهب و تعليمات بودا در روند زندگی روزانه و عادی مردم سری‌لانكا تأثير بسيار گذاشته است. مردم سری‌لانكا تحت تأثير افكار و آداب ورسوم بودا، ساكت، آرام، ميهمان‌نواز و صلح‌جو هستند. اگرچه استعمار فرهنگی غرب درسری‌لانكا به چشم می‌خورد ولی توجه مخصوص به حفظ سنت‌ها و ارزش فرهنگی جامعه توسط مقام‌های حكومتی و مردم وجود دارد.

واحد پول
واحد پول سری‌لانكا روپيه است كه هر 105 روپيه برابر يك دلار آمريكا (سال 2006) است. 

سيستم حمل و نقل
علي رغم افزايش جمعيت سر‌ی‌لانكا در طي سال‌های پس از استقلال‌، توسعه سيستم حمل و نقل در سری‌لانكا با آن هماهنگی نداشته و عمده مردم كشور توسط اتوبوس به مناطق مختلف جا به جا مي‌شوند. با توجه به وضعيت نامناسب جاده‌ها و ازدياد خودروهای شخصی مسائل ترافيكی در شهرها بوجود آمده است. همچنين در پايتخت كلمبو سه چرخه(بجاج) به عنوان تاكسی مورد استفاده قرار می‌گيرد.
پروازهای بين‌المللی از طريق فرودگاه بين‌المللی كلمبو صورت می‌گيرد، و پروازهای داخلی وجود ندارد. 

تعطيلات رسمی و ساعات كاری كشور
تعطيلات رسمی درسری‌لانكا 26 روز است كه سه روز مقدس مسلمانان عيد سعيد فطر، عيد قربان و ميلادالنبي نيز تعطيل رسمی است. روزهاي شنبه و يكشنبه تعطيلات آخر هفته است و ساعات كار ادارات دولتی و دفاتر تجاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است. با این حال بانك‌ها از 9 صبح تا 5/1 بعد از ظهر و بعضی از آنها تا 4 بعد از ظهر خدمات ارائه می‌دهند.

مراكز ديدنی
همانگونه كه قبلا ذكر شد، دركنار كشورهای معروف توريستی جهان، سری‌لانكادر آب‌های گرم اقيانوس هند به لحاظ سواحل، مناظر، آثار باستانی و فرهنگی با تمدن 3000 ساله توانسته است نام خود را جزء كشورهای توريستی دنيا به ثبت برساند.
 
صنعت توريسم يكی از منابع ارزی كشور را تشكيل می‌دهد و بعد از چای مقام سوم را داراست. از عمده‌ترين مراكز ديدنی می‌توان به شهرهای تاريخی، معابد بزرگ و كهن، مزارع زيبای چای، پارك‌های طبيعی، سواحل مرجانی و مراكز تهيه چای و منسوجات اشاره نمود. 

ميراث‌های تاريخی سری‌لانكا بيشتر جنبه مذهبي دارند و اكثرا در پايتخت‌های قديمی قرار دارند كه در ذيل به چند نمونه از آنها اشاره می‌شود:
1ـ شهر آنوراداپورا: اين شهر از قرن پنجم قبل از ميلاد به مدت بيش از هزار سال پايتخت كشور بوده است و قديمی‌ترين معابد بودائی در آن قرار دارد. اين شهر دارای دو مركز است كه توسط يونسكو به عنوان ميراث جهانی به ثبت رسیده است. يكي از آنها جتاوانارامايا عمارتی تاريخي است كه بلندترين ساختمان آجري روزگار باستان به حساب می‌آید و ديگري درخت مقدس است كه بنا به روايتي در زير اين درخت بودا به مقام مقدس خود رسيد. اين درخت به عنوان قديمي‌ترين درخت سند‌دار دنيا به حساب مي‌آيد.
2ـ سيگيريا: دژ نظامی كه در قرن پنجم ميلادی به وسيله پادشاه كاسبا ساخته شده است و به مدت 18 سال سنگر او در مقابل متجاوزان هندی بود. اين قلعه بر روي قله‌ای كه زمينی مسطح به مساحت 1000 متر دارد ساخته شده است، اين شهر داراي مواد آرايشی و صابون و عطريجات فراوان است.
3ـ دامبولا: دامبولا شامل 5 معبد غار مانند است كه اولين آن در قرن نخست ميلادی ساخته شد. در اين منطقه باغ‌های بسيار زيبايی از محصولات ليمو، فلفل، دارچين و ادويه‌جات معطر وجود دارد .
4ـ كندی: کندی يكی از پرجاذبه‌ترين مناطق توريستی سريلانكاست و در اين شهر مكانی به نام دالاها وجود دارد كه دندان مقدس بودا در آن نگهداری می‌شود.
5ـ پوله ناروآ: اين شهر از قرن 11 تا 13 ميلادی پايتخت سری‌لانكا بوده است. در اين شهر دانشگاه علوم دينی آلاهانا قرار دارد كه روحانيون بودايی در آن تحصيل می‌كنند، از تاريخ تاسيس اين دانشگاه حدود 800 سال می‌گذرد و يونسكو اين دانشگاه را به عنوان ميراث‌های فرهنگی جهان ثبت کرده است.
6ـ قدمگاه حضرت آدم (ع): اين مكان مورد احترام پيروان چهار مذهب بزرگ جهان مسلمانان، مسيحيان، هندوها و بودائيان است .اين نقطه بر روی قله‌ای به ارتفاع 2500 متری حك شده است.

خاطر نشان می‌شود سری‌لانکا دومین صادرکننده چای در دنیا به شمار می‌رود، کائوچو و پوشاک از دیگر صادرات این کشور هستند .

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما