توضيحات تفصيلی درباره آنفلوانزای نوع آ در حج امسال

۹۸ درصد از حجاجی که آنفلوآنزای نوع آ می‌گیرند بهبود می‌یابند

17 آبان 1388 ساعت 15:31

جامعه – خیمه: با آغاز موسم حج و اعزام زایران ایرانی به عربستان،‌ همچنان نگرانی‌ها در باره ابتلا حجاج به آنفلوآنزای نوع آ و از سویی احتمال همه گیری این ویروس هنگام بازگشت حجاج به ایران شدت می گیرد. وزیر بهداشت و رئيس هيئت پزشكی حج در گفتگوهایی جداگانه به این نگرانی ها پاسخ دادند.


وزیر بهداشت با بیان این که ممکن است حداکثر پنج تا هشت درصد حجاج حج تمتع به آنفلوانزای نوع آ مبتلا شوند، توصیه‌کرد که حجاج پس از بازگشت از حج به عنوان قرنطینه به مدت یک هفته در منازل خود بمانند.

مرضیه وحید دستجردی در رابطه با آمار اعلام شده مبنی بر ابتلای ۸۰ درصد حجاج گفت که ممکن است ۸۰ درصد حجاج به آنفلوانزای معمولی مبتلا شوند، اما قطعن آمار آنفلوانزای نوع آ کمتر از این میزان است.

اونگرانی را مربوط به زمانی دانست که حجاج از سفر حج باز می‌گردند و در این میان ممکن است تعدادی به این بیماری مبتلا باشند و در تعدادی هم علایم ظاهر نشده‌ باشد، بنابراین لازم است که مردم در یک هفته اول به هیچ عنوان به دیدن حجاج نروند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۳۳ ایرانی بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع آ در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت همچنین تعداد مبتلایان به آنفلوانزای آ در هفته گذشته را ۵۱۵ مورد جدید اعلام کرد که به این ترتیب تعداد مبتلایان به این بیماری از ۱۶۳۸ نفر به ۲۱۵۳ نفر در کشور رسیده است.

آنفلوآنزای نوع آ در حج امسال

از سویی به گزارش مهر، دكتر حلی ساز تاكيد كرد كه پيش بينی می‌شود ۹۸درصد حجاجی كه به آنفلوانزای نوع آ مبتلا شوند بهبود پيدا كنند و حتی بسياری از اين مبتلايان احتمالی حتی به هيچ گونه مداخله پزشكی نيز احتياج نخواهند داشت.

رئيس هيئت پزشكی حج با رد شايعات نگران كننده‌ای كه در اين زمينه توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده است، علت‌ كاهش تبعات احتمالی اين همه گيری را مواردی از قبيل: محدوديت‌های سنی اعمال شده برای اعزام زائران، ممنوعيت اعزام افراد مبتلا به بيماري‌های خاص، تدابير گسترده هيئت پزشكی حج و هشدارهای پيشگيرانه به زائران اعزامی برشمرد.

از اين رو، دكتر حلی ساز معتقد است كه نبايد جامعه را با گمانه زني‌های احتمالی ملتهب كرد. هر چند كه اين نگراني‌ها می‌تواند فرصت و يا تهديد باشد. تهديد از بابت مخدوش كردن آرامش خانواده‌های زائران و فرصت از بابت آمادگی بيشتر و رعايت اصول بهداشتی توسط زائران.

چگونه از آنفلوآنزا در حج، پیشگیری کنیم؟

رئيس هيئت پزشكی حج با اشاره به برخی از تغييرات بوجود آمده در برنامه ريزی‌ها و اقدامات هيئت پزشكی حج در امسال به نسبت سال‌های قبل با توجه به شرايط خاص پيش آمده، برخی از مكان‌های پر ريسك برای ابتلای احتمالی حجاج به آنفلوانزای نوع آ را شامل: سالن مستقبيلن حجاج، هواپيما، مسجدالنبی(ص)، طواف، سعی، عرفات و منا برشمرد و از حجاج خواست كه در اين مكان‌ها اقدامات پيشگيرانه بيشتری را اتخاذ كنند.

دكتر حلی ساز معتقد است برخی از فعاليت‌های موثر در پيشگيری از ابتلا به آنفلوانزای نوع آ كه بايستی توسط حجاج صورت پذيرد عبارت است از: پرهيز از طواف مستحبی - عمره مستحبی و لمس حجرالاسود، گرفتن نايب برای رمی جمرات، خواب و استراحت كافی، پرهيز از رفتن به غار حراء (حداقل تا قبل از اعمال حج)، تغذيه مناسب (شامل غذاهای حاوی ويتامين سی و دی)، استفاده از سجاده شخصی، شستن مرتب و مكرر دست‌ها و صورت با آب و صابون، پرهيز از دست دادن و معانقه و پرهيز از نزديک شدن با افراد دارای علائم سرماخوردگی.

علاوه بر نكات بالا، حلی ساز به برخی از فعاليت‌هايی كه امسال به طور ويژه برای مقابله با اين بيماری در هيئت پزشكی حج انجام شده است اشاره كرد و گفت: می‌توانم بگويم كه هر آنچه از دستمان بر می‌آمده است را انجام داده‌ايم و در بالاترين حد آمادگی برای مقابله با مشكلات احتمالی هستيم؛ به گونه‌ای كه اقدامات انجام شده در هيئت پزشكی حج ايران مورد تشويق و قدردانی بسيار زياد سعودی‌هانيز قرار گرفته است و تحقيقا می‌توان گفت كه در بين همه كشورهايی كه به اعزام حجاج مبادرت ورزيده‌اند، بی نظير است.

دكتر حلی ساز برخی از اين اقدامات را، راه اندازی ساختمان ايزوله بيمارستانی در كنار مركز پزشكی حج ايران در مكه، تغيير در تركيب پزشكان و متخصصان اعزامی، افزايش قابل توجه نيرو، امكانات و فضای پزشكی، هماهنگی با وزارت بهداشت عربستان و ... برشمرد و تاكيد كرد كه كل هزينه‌های درمان احتمالی حجاج با هيئت پزشكی است و از اين بابت، هيچ باری بر دوش حجاج نخواهد بود.

تا کنون هیچ کدام از حجاج آنفلوآنزای نوع آ نگرفته است


رئيس هيئت پزشكی حج كه در زمينه مديريت پزشكی حج سابقه و تجربه‌های مناسبی دارد، در خصوص دريافت و استفاده از واكسن اين بيماری تاكيد كرد كه پيش پرداخت خريد واكسن‌های موردنياز توسط وزارت بهداشت انجام شده ولی مطمئنا واكسن‌های يادشده به موسم حج نخواهند رسيد؛ ولی به هر حال اگر دولت عربستان امكان ارائه واكسن به حجاج ايرانی را داشته باشد، ما آمادگی خريد و تهيه واكسن‌ها را داريم؛ هرچندكه بر اساس گزارشات رسيده چون اين واكسن‌ها، فرآيند بررسی‌ها و استانداردسازی‌های معمول را نيز نداشته‌اند، مصرف آنها با برخی عوارض نيز در كشورهای مصرف كننده همراه بوده است.

دكتر حلی ساز با بيان اينكه از هر ۷ نفری كه علايم آنفلوانزا را مي گيرد، ۱ نفر به نوع آ مبتلا شده است، علايم خاص اين بيماری را شامل تب ناگهانی و سريع و كوفتگی و درد عضلانی شديد برشمرد.

وی با بيان اينكه سرعت همه گيری اين بيماری خيلی زياد است و متاسفانه به فاز انتقال از انسان به انسان رسيده است، تاكيد كرد كه درمان علايم ظاهرشده در افراد مبتلا به اين بيماری بين ۳ تا ۵ روز طول می‌كشد و البته دوره مسری اين بيماری برای ساير افراد نيز از يك روز قبل از تب كردن تا ۷ روز بعد از برطرف شدن تب بيمار می‌باشد.

رئيس هيئت پزشكی حج با بيان اينكه تا امروز هيچ گزارشی مبنی بر ابتلای حجاج ايرانی به آنفلوانزای نوع آ دريافت نشده است، از آمادگی خاص اين هيئت برای ايام حج و انتقال زائران به مكه خبر داد و تاكيد كرد كه تصميم ايران برای اعمال محدوديت‌های تعيين شده در اعزام زائران، يكی از درست‌ترين تصميمات بوده است.


کد مطلب: 10094

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/10094/۹۸-درصد-حجاجی-آنفلوآنزای-نوع-آ-می-گیرند-بهبود-می-یابند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir