ایران مهد و نگهبان فلسفه اسلامی است

خبرگزاری مهر , 20 آبان 1388 ساعت 10:46

جامعه: عصر سه‌شنبه با حضور رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا همایش بین‌المللی «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز» در تهران آغاز به کار کرد.


رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان اینکه فلسفه باید بر اساس توحید، بشر را متحد کند، تلاش تدافعی را عامل رشد فلسفه اسلامی عنوان و تأکید کرد: سرزمین ایران مهد و نگهبان فلسفه اسلامی بوده است.

 آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای در افتتاحیه همایش بین‌المللی «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز» که عصر سه‌شنبه در تهران برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه هم در ذات خود و هم در طول تاریخ در میان فلاسفه و اندیشه‌های مختلف دچار چالش بوده است، افزود: در تاریخ فلسفه اسلامی که چندین دهه پیش از ابن سینا آغاز می‌شود یک حرکت جدالی و چالشی در اندیشه بشر به وجود آمد. میراث یونان میراث پخته نبود و مخلوطی از فلسفه مشاء و فلسفه اشراق بود و به صورت ترجمه‌های ناقص یا کتاب‌های فشرده و کم هجم در میان مسلمانان وجود داشت.

وی با بیان اینکه اندیشه معارف اسلامی طی دو قرن پاگرفت، افزود: قرآن مطالب فلسفی داشت و حتی اسم آن را کلام گذاشتند و کلام شیعی(امامی) و کلام اشعری(معتزلی) بود و بین این دو مکتب کلامی چالش‌هایی بود و به خصوص در مقابل کلام شیعی که ابن سینا میراث‌دار آن کلام است هم چالش‌هایی بود و وقتی این میراث به دست ابن سینا رسید از طرفی با متکلمین درگیر و از طرفی این چالش موجب تقویت و رشد فلسفه می‌شود.

تلاش تدافعی عامل رشد فلسفه اسلامی
آیت‌الله محمد خامنه‌ای مخالفت غزالی به عنوان یک متکلم برجسته با فلسفه را چالش بزرگ تاریخ فلسفه خواند و گفت: فلسفه اسلامی بدون تلاش تدافعی و مقابله هرگز نمی‌توانست چنین رشد کند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا افزود: متأسفانه همزمان با ملاصدرا که معاصر دکارت است تحولات سیاسی به نام رنسانس رخ داد و یک شورش فکری در آنجا اتفاق افتاد. به علت سرخوردگی از نهادهای سیاسی و مذهبی آن زمان برخی ملت‌های اروپایی از آن حالت برگشتند و آغاز به تفکر کرده و چالشی را با فلسفه اسلامی شروع کردند.

ایران مهد و نگهبان فلسفه اسلامی
وی ایران را مهد و نگهبان فلسفه اسلامی خواند و گفت: خوشبختانه کتابهای ملاصدرا یک مکتبی است که افکار فلسفی را نیز به چالش می‌طلبد. فلسفه هیچگاه از چالش نگریخته بلکه به دنبال چالش بوده و به طور حکیمانه‌ای به دنبال فلسفه‌هایی که به درد بشریت بخورد می‌گردد تا بتواند در جامعه بشری امنیت، صلح، اخلاق و مبانی محکم اعتقادی بر اساس فطرت و ادیان آسمانی به وجود آورد.

آیت‌الله خامنه‌ای فلسفه را دارای یک ماهیت مسئول دانست و گفت: فیلسوف در مقابل خود، اطرافیان، جامعه ملی و جامعه بشری مسئولیت دارد.

فلسفه باید بر اساس توحید عامل اتحاد بشر باشد
وی با بیان اینکه متأسفانه برخی فلسفه‌های جدید غرب از جاده خارج شده‌اند، افزود: اینها فلسفه و تفکر نیست و اگر استدلال هم است به درد بشر نمی‌خورد فلسفه باید بر اساس توحید، بشر را متحد کند. امیدواریم روزی برسد که فلسفه اسلامی با همین چالش‌ها افکار فلاسفه دنیا را به یکدیگر نزدیک کند و ما به یک فلسفه و فکر مشترک برسیم تا دشمن نتواند بر آن خلل وارد کند و بتواند برای بشریت صلح، امنیت و آزادی به ارمغان آورد.


کد مطلب: 10164

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/10164/ایران-مهد-نگهبان-فلسفه-اسلامی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir