احتمال توقیف دارایی‌های بنیاد علوی در آمریکا

چهار مسجد در آستانه تعطیلی توسط پلیس آمریکا

23 آبان 1388 ساعت 12:42

جهان-دشتگلی: علی‌رغم آنکه بسته شدن پرستشگاه در قوانین امریکا با آزادی مذهب در تقابل است، دادستان فدرال تصمیم دارد چهار مسجد در این کشور را تعطیل کند.


در آمریکا روز پنجشنبه، دادستانی فدرال اعلام کرد قصد مصادره چهار مسجد و یک آسمانخراش در خیابان پنجم (Fifth Avenue) که مالکیت آن متعلق به یک نهاد اسلامی غیرانتفاعی (بنیاد علوی و شرکت آسا) است، را دارد.

پلیس فدرال مدعی است این تصمیم را به دلیل آنچه حمایت ایران از این مساجد و سازمان اسلامی می‌داند، گرفته است.

در صورت اثبات این ادعا، اقدام دادستان‌های آمریکا برای مصادره اموال بنیاد علوی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین توقیف اموال در زمینه آنچه مبارزه با تروریسم در تاریخ آمریکا خوانده می‌شود تلقی شود.

 دادستان‌های فدرال آمریکا شکایت‌نامه‌ای را در دادگاه مدنی آمریکا علیه بنیاد علوی تنظیم کرده‌‌اند تا از طریق آن بیش از ۵۰۰ میلیون دلار دارایی‌های این بنیاد را مصادره کنند.

این دارایی‌ها شامل حساب‌هاب بانکی، مراکز، مساجد و مدارس اسلامی در نیویورک سیتی، مریلند، کالیفرنیا،‌ هوستون، چندین هکتار زمین در ویرجینیا و ۳۶ ساختمان اداری است.

این بلوکه شدن دارایی در پی اتهامی است که آمریکا به ایران مبنی بر تحرکات تروریستی و ساخت بمب اتمی وارد ساخته است و احتمالا ضربه مالی سنگینی را به جمهوری اسلامی وارد می‌کند.

گفته می‌شود نمایندگی ایران در سازمان ملل و بنیاد علوی به تماس تلفنی و ایمیل‌های مرتبط با این گزارش تاکنون پاسخ نداده‌اند.

 تعطیل شدن اماکن مقدس و پرستشگاه‌ها در آمریکا اقدامی نادر است و تاکنون سابقه نداشته است. این مسئله از لحاظ قانونی در تقابل با قانون آزادی مذهب در این کشور است.

این اقدام می‌تواند باعث تیرگی روابط میان مسلمانان آمریکا و دولت این کشور شود.  در عین حال با توجه به حادثه تروریستی که هفته گذشته در پایگاه نظامی فورت هود رخ داد و طی آن عده زیادی از سربازان امریکایی توسط روانپزشک مسلمان این پایگاه نظامی کشته شدند، نگرانی در جامعه امریکا  از حوادث تروریستی افزایش یافته است و به نظر می‌رسد پلیس فدرال مترصد چنین فضایی برای اقدام علیه این مراکز مذهبی بوده است.

بر اساس گفته دادستانی فدرال، این مساجد و آسمانخراش بنیاد علوی تا پایان رسیدگی به پرونده باز بوده و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند اما در صورت اثبات ادعا، احتمالا هم موارد مشابه، دارایی‌های این بنیاد و مساجد به فروش گذاشته خواهند شد.


کد مطلب: 10184

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/10184/چهار-مسجد-آستانه-تعطیلی-توسط-پلیس-آمریکا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir