تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۵
۰
کد مطلب : ۱۰۲۳۱

امکانات رفاهی به زایران عتبات عالیات افزایش می‌یابد

امکانات رفاهی به زایران عتبات عالیات افزایش می‌یابد
حدود سه ماه پیش رییس امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هشدار داده بود که ظرفیت اعزام زائران به عتبات عالیات تازمانی که عراقی‌ها امکانات و خدمات، خود را افزایش ندهند کاهش می‌یابد.

این هشدار بالافاصله اجرا شد و آمار سفر روزانه سه‌هزار ایرانی به عتبات عالیات به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرد.

اما دور جدید ثبت نام و سفر به عتبات عالیات در حالی آغاز شده است که به گفته مسئولان امکانات به مراتب بهتری در خدمت زایران ایرانی قرار خواهد گرفت.

حسن اکبری به فارس گفته است که در حال حاضر تعداد زیادی از هتل‌ها در عراق بازسازی شده است و حداقل استانداردها رعایت می‌شود.

به گفته اکبری به دلیل بازسازی هتل‌ها در عراق، هتل‌ها در جه‌بندی می‌شوند و زایران هم می‌توانند درجه هتلشان را خودشان انتخاب کنند.

اما درجه‌بندی هتل‌ها که منجر به افزایش قیمت آنها خواهد شد، احتمال به وجود آمدن نارضایتی‌ را در بین زایران کم بضاعت تقویت کرده است.

این نارضایتی در حالی است که تا چندی پیش به علت کثرت زایران در عراق، هتل‌ها خدمات بسیار محدودی را به آنها ارایه می‌کردند و حتی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی آنها هم خاموش بودند.
مسئولان امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادعا می‌کردند که حجم تقاضا برای سفر به عراق، طرف عراقی را مجاب به افزایش کیفیت خدمات رسانی نمی‌کند.

در واقع به گواهی شاهدان عینی اغلب اماکن اقامتی عراق مسافرخانه است و مراكز جدیدی که به اسم هتل در آنجا تاسیس شده، با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارند.

از طرفی ظرفیت هتل‌های نجف و كربلا در حدود سه هزار نفر است كه با تعداد زائران ایرانی همخوانی ندارد.

یکی دیگر از مشکلات زایران به عتبات عالیات فرسوده بودن سیستم حمل‌و‌نقل عمومی است. همین فرسودگی و از سویی غیر استاندارد بودن برخی از جاده‌ها در عراق و بعضا ناشی‌گری رانندگان اتوبوس‌های زایران، همگی منجر به تصادف‌های مکرر اتوبوس‌های زایران ایرانی در عراق شده است.

اکبری برچسب‌زدن برای ۵۰۰ اتوبوس و جایگزینی برخی از اتوبوس های جدید با اتوبوس های قدیمی را از جمله اقداماتی دانست که امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت برای رفع این مشکل انجام داده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که غالبا سازمان حج و زیارت در مورد تصادف اتوبوس‌های زایران ایرانی در عراق و ایران از خود سلب مسئولیت کرده و این تصادف‌ها را به سفرهای انفرادی زایران و یا سفر با کاروان‌های غیر مجاز مرتبط دانسته است.

اما مساله دیگری که زایران با آن مواجه هستند معطلی زیاد در مرز عراق است. رئیس امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در حالی از افزایش امكانات عراقیها در مرز و کاهش معطلی زایران در عراق خبر داده است که همچنان برخی از زایران نسبت به مشکلات رفاهی در مرزهای داخلی ایران، گله‌مند هستند.

رئیس امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت که وعده داده اعزام جدید زائران ایرانی به عتبات عالیات از ۲۷ آبان شروع می‌شود؛ طول این سفر ها را ۷ روز اعلام کرده است.

دوم قرعه‌كشی سفر عراق ۲۸ آبان‌ماه انجام می‌شود

از سوی دیگر معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به ایسنا اعلام كرده است: مرحله‌ی دوم قرعه‌كشی ثبت نام‌شدگان عتبات عالیات عراق برای اعزام در ماه محرم، ۲۸ آبان‌ماه انجام می‌شود.

اکبری با اشاره به قرعه‌كشی مرحله‌ی نخست كه هم‌زمان با میلاد امام رضا (ع) و در روز جمعه (هشتم آبان‌ماه) انجام شد، گفته است: «در این قرعه‌كشی، شش اولویت تعیین‌ شدند كه دو اولویت با توجه به اطلاع‌رسانی صورت‌گرفته درحال ثبت نام هستند. قرعه‌كشی نخست با درنظر گرفتن مناسبت عرفه انجام شده است و افراد در اولویت این دوره، از ۲۷ آبان تا ۲۰ آذرماه به عراق اعزام می‌شوند.»

به گفته‌ی او، مرحله‌ی دوم قرعه‌كشی كه اعزام آن در ماه محرم است،۲۸ آبان‌ماه انجام می‌شود و افراد در اولویت این دوره، از ۲۱آذر تا ۲۹ دی‌ماه به عراق اعزام می‌شوند.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت یادآور شد که اعزام‌های این دوره، زمینی انجام می‌شوند و هنوز در بخش هوایی اتفاق جدیدی رخ نداده است؛ اما به‌تدریج با توجه به ظرفیت اقامتی و حمل‌ونقل عراق، به تعداد زائران اعزامی اضافه می‌شود.

این در حالیست که سازمان حج و زیارت در مورد سفرهای هوایی زایران ایرانی به عراق از خود سلب مسئولیت کرده و به زائران پیشنهاد داده بود که از سفر هوایی به عراق به علت مشکلاتی که در پی دارد موقتا خودداری کنند.

اكبری هم‌چنین به آغاز دوباره‌ اعزام‌ها از مرز خسروی به عراق اشاره كرد و گفت: به ‌دنبال تصمیم و پیگیری مسئولان كشور و امضا قرارداد با شركت‌های امنیتی عراق برای تأمین امنیت زائران ایرانی در این مسیر، از هشتم آبان‌ماه اعزام به عراق از مرز خسروی آغاز شده است.

او درباره‌ی چگونگی تأمین امنیت زائرانی كه از مرز خسروی خارج می‌شوند، با توجه به ناامنی‌های قسمت شمالی عراق، گفت: استانداری و شركت‌های امنیتی عراق تعهد داده‌اند و قرارداد تأمین امنیت زائران را امضا كرده و موظف‌اند، این كار را انجام دهند.

اکبری در حالی می‌گوید «در هر صورت، باید درنظر گرفت كه زائران به عراق سفر می‌كنند» که با توجه به بازگشایی راه کربلا از سه سال پیش و سفر اغلب مشتاقات زیارت امام حسین (ع) در سال‌های نخستین بازگشایی،  گلایه‌های زایران نسبت به خدمات رسانی محدود به آنها رو به افزایش است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما