معرفی کتاب

امام حسین(ع) الگوی حیات معقول

30 آبان 1388 ساعت 12:24

فرهنگ-خیمه:«آرزوی قلبی‌ام از زمان طلبگی، نوشتن کتابی درباره شخصیت امام حسین(ع) بود. و حاضر بودم تمام زندگی‌ام را بدهم، تا مردی چون ویکتور هوگو درباره امام حسین(ع) مطلب بنویسد.»
محمد تقی جعفری


کتاب «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» اثری از استاد فقید علامه محمد تقی جعفری است که می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین کتاب‌هایی است که در مورد امام حسین(ع) به رشته تحریر درآمده است.

پیشگفتار کتاب که توسط موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمد تقی جعفری نوشته شده است در مورد کتاب می‌گوید:«خوانندگان گرامی این اثر با نوشتار و گفتارهایی مواجه هستند که مولف طی آن می کوشد با تکیه بر برهان‌هایی بدیهی و واضح و اثبات نماید: اهل بیت هرگز نباید دستاویز«کوتاه فکری» قرار گرفته و از جایگاه سازنده خود به مرتبه پایین کشیده شوند.»

و در جایی دیگر می‌افزاید: «پیام کتاب‌های روشنگرانه از این دست جز این نیست که: دوستداری اهل بیت، هرگز نباید به باریکه‌هایی راه ببرد که فایده عقلی و شرعی بر آن مترتب نیست و ثمره آن تنها در میزان اندک و گذرایی خلاصه می‌شود که در خلال آن حس حب ولایتمداری و دینداری در قلمروی ظاهری اشباع شده و آدمی را از غور و تعمق در دریای معارف واقعی صادر شده از حاملان وحی بی‌نیاز می‌نماید»

این کتاب با هر دو بخش خود – نوشته‌ها و سخنرانی‌ها- در بردارنده روایت جدید است که امام حسین(ع) و قیام او را از منظری دیگر مطرح می‌کند؛ «حیات» به جای «تراژدی»، «حقوق بشر» به جای « اسطوره»، «انسان» به جای «تاریخ» و «وجدان» به جای «حماسه».

علامه جعفری گرچه نتوانست نگارش خود را درباره امام حیات باوران را تکمیل نماید ولی دیدگاه نویی را مطرح کرد میان« عاشورا» و «حقیقت» از یک سو و امام حسین(ع) و انسان از سوی دیگر. همچنین با تکیه بر عظمت امام حسین(ع) انسان‌شناسان و اهل حکمت و دانایان بشری را فرا می‌خواند که برخیزید انسان را پیدا کنیم.

در مقدمه نویسنده دلیل شخصی خود و نیز زمان شروع نگارش کتاب را اینچنین می نویسد:« در اوایل قرن ۱۵ هجری قمری و اواخر قرن ۲۰ میلادی که نغمه‌ای روح بخش حیات از طنین افتاده و به جای آن‌ها، بانگ شوم پوچی و بی‌هدفی زندگی از نای اکثریت قریب به اتفاق مردم سر می‌کشد و بیماری«از خود بیگانگی» را اعلان می‌نماید، احساس کردم هیچ وظیفه‌ای موکدتر و هیچ تکلیفی ضروری‌تر از این نیست که اگر چه با بضاعتی ناچیز به یاری بیدارگران بشریت مست و از خودبیگانه در این برهه از تاریخ بشتابیم. باشد که اعلان عظمت الهی حیات، و هدف اعلای آن و وقاحت مرگ پست که همان مرگ ارزش‌های انسانیت است، خدمتی انجام بدهیم. شروع تالیف این کتاب همزمان با آغاز محرم الحرام سال ۱۴۱۵ هجری قمری، مطابق با بیست ویکم خردادماه سال ۱۳۷۳ بود.»

ایشان دلیل نام گذاری کتاب و قید پیشرو انسانیت برای فرهنگ را اینگونه توضیح می‌دهد:« زیرا فرهنگ با قید پیشرو انسانیت عبارت است از شیوه حیات معقول در جاذبه کمال اعلا بر مبنای آن اصول و ارزش‌های تکاملی که همه پیامبران الهی و اولیای عظام و حکما و وارستگان نوع بشر در تفسیر و تبلیغ و تحکیم آن‌ها با جدی ترین تکاپو مجاهدت ورزیده، حتی گروهی از آنان در این راه جان خود را باخته‌اند، که بدون تردید فرزند نازنین علی ابن ابی‌طالب آن قهرمان تفسیر کننده حیات توام با عزت و شرافتیعنی حسین بن علی در صف اول آن جهادگران بزرگ بشریت قرار گرفته است. خون درخشان این تفسیر کننده حیات و این اثبات کننده هدف اعلا برای وجود آدمیان در این دنیا، دومین علامت ابدیت انسان و رسالت انسانیت است.»

علامه جعفری ده مقدمه را برای تحلیل و تفسیر چنین حادثه‌ای ضروری می‌داند:

۱- سه راه اساسی برای نجات بشریت از احساس پوچی و اثبات و اعلان عظمت الهی حیات انسان‌ها
۲- شناخت و داوری صحیح درباره هر حادثه بزرگ تاریخ بر مبنای برانگیخته شدن ارزش‌ها به سه عامل مهم مربوط است.
۳- نمونه‌هایی از دو نوع نگرش درباره حوادث تاریخی
۴- اگر حیات انسانی به طور صحیح شناخته نشود و انسان به هدف اعلای حیات خود توجیه نگردد، پست‌ترین پدیده عالم طبیعت خواهد بود.
۵- حیات انسانی و کرامت و شرف ذاتی آن از دیدگاه حقوق جهانی بشر در اسلام
۶- حیات چیست که دفاع از شرف و حیثیت آن از اصول اساسی اسلام است و موجب بروز حادثه خونبار کربلا گشته است؟
۷- بحثی در اصول پنجگانه مربوط به قذرت و حق و باطل
۸- دو رکن اساسی شخصیت‌های سازنده فرهنگ پیشرو انسانیت که هر دو در شخصیت حسین در حد اعلی وجود داشته است.
۹- اساسی‌ترین عامل بروز این حادثه حیرت انگیز که عشق و ایمان راستین امام حسین به دین فطری و منطقی و روشن‌ترین مذهب انسانی است، اسلام حقیقی است؛ اسلامی که دفاع از حیات انسانی و شرف حیثیت الهی آن، از با اهمیت‌ترین اصول آن است.
۱۰- انتظاری که در درجه نخست از صاحب‌نظران مذاهب اسلامی و سپس از متفکران سایر مذاهب الهی، برای اهتمام شدید به داستان فداکاری امام حسین(ع) در راه ارزش‌های انسانی وجود دارد.

کتاب امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت توسط موسسه تدوین نشر آثار علامه جعفری آماده سازی شده است و توسط به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) برای نخستین بار در سال ۸۵ در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان وارد بازار نشر شده است.


کد مطلب: 10282

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/10282/امام-حسین-ع-الگوی-حیات-معقول

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir