درباره مرکز رسیدگی به امور مساجد

2 آذر 1388 ساعت 12:40

جامعه -خیمه: نظر به نقش مساجد در پیروزی انقلاب ایران و با هدف حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی و صیانت از جایگاه مسجد و همچنین تلاش در راستای رفع مشکلات و ساماندهی به وضعیت مساجد در ابعاد گوناگون ضرورت تاسیس و راه‌اندازی مرکزی که در ارتباط با مساجد که بتواند نقش نظارتی خود را به نحوی شایسته ایفا کند محسوس بود.


به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۸ درباره تاسیس نهادی برای پرداختن به امور مساجد و رونق بخشیدن به این پایگاه‌های اسلام و انقلاب فرمانی صادر کردند. آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه شک نیست که حفظ مساجد و تقویت هماهنگ جنبه‌های معنوی و انقلابی و تعلیمی و تبلیغی آن نیازمند سلامت و امنیت محیط آن و دور ماندن از منازعات و مناقشات داخلی در آن است، دستور تاسیس مرکزی مقبول و آگاه و نافذ‌الکلمه در امر مسجد را صادر کردند.

به دنبال صدور این حکم مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال ۱۳۶۸ تاسیس و در اجرای فرمان مقام معظم رهبری شروع به کار نمود و در راستای تبیین و نشر و تبلیغ معارف اسلامی و همچنین احیا و شکوفایی و صیانت از پایگاه‌های انقلاب کوشید.

در سایت رسمی این مرکز آمده است: ‌«از آنجایی که نقش محوری مساجد در طول تاریخ اسلام و در مبارزات مردمی بر علیه ستمکارن و زورگویان با حضور روحانیون و ائمه جماعات مساجد تعیین کننده و سرنوشت‌ساز بوده است.»

بنابراین در این برهه که دشمنان انقلاب اسلامی ایران سعی در بی محتوا و بی‌انگیزه ساختن جوانان این مرز و بوم دارند ایشان به منظور تقویت هرچه بیشتر این کانون‌های دین و پایگاه‌های امر به معروف و نهی از منکر فرمانی مبنی بر تشکیل شورای سیاستگذاری امور مساجد را صادر فرمودند به پیروی از منویات و فرامین ایشان این شورا متشکل از شخصیت‌های علمی حقوقی و حقیقی شکل گرفت و با ساختاری جدید و کارآمد و تجدید نظر در تشکیلات و ساختار مرکز و مساجد کار خود را در نیمه دوم سال ۱۳۸۱ آغاز نمود.

شورای فوق بر اساس وظایفی که تبیین شده در آغاز فعالیت در زمینه سیاست‌گذاری کلان برای اداره مساجد بر پایه نیازمندی‌های روز جامعه و تنظیم و تدوین اساسنامه و شرح وظایف و چارت سازمان و تبیین برنامه‌های راهبردی در جهت چگونگی هزینه کردن بودجه و اعتبارات و حدود اختیارات مرکز در ارتباط با نهادهای همسو و مرتبط و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و بهینه‌سازی طرح‌ها را مشخص کرده است.

طرح مدون فرهنگی این شورا، تلاش در جهت ارتقاء بینش اسلامی جامعه و اعتلای فرهنگ غنی اسلامی و ودستیابی به جامعه‌ای اسلامی که انسان‌ها با وحدت در کنار یکدیگر دستورات دین اسلام را الگوی رفتاری قرار دهند ذکر شده است.

رییس این مرکز در حال حاضر حجت‌السلام حسین ابراهیمی است.


کد مطلب: 10322

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/10322/درباره-مرکز-رسیدگی-امور-مساجد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir