معرفی کتاب

درباره کتاب مجموعه مقالات دومین كنگره سراسری عاشورا‌پژوهی عاشورا، انقلاب، انتظار

17 آذر 1388 ساعت 13:31

فرهنگ-خیمه:مجموعه مقالات دومین كنگره سراسری عاشورا‌پژوهی عاشورا، انقلاب، انتظار
نویسنده: محمدحسن عبدلی
ناشر: سازمان اوقاف و امور خیریه
۳ جلد - رقعی (شومیز) - چاپ ۱ - تاریخ نشر:۸۸/۰۳/۲۴


مجموعه مقالاتی است در مورد ابعاد گوناگون قیام امام حسین (ع) و مسأله عاشورا و ارتباط آن با انتظار. در جلد نخست این مجموعه، مقالاتی در مورد ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی نهضت عاشورا و ارتباط آن مقوله انتظار و تأثیر آن بر انقلاب ایران ارایه گردیده است.

از لابلای این مقالات مباحثی مانند ضرورت مبارزه با حكومت خودكامه، جریان‏شناسی جبهه باطل در قیام عاشورا، تأثیر واقعه كربلا بر هویت ملی ایرانیان، واقعه عاشورا و تأثیر آن بر فرق اسلامی و ارتباط وثیق واقعه عاشورا با مقوله انتظار و تأثیر این واقعه بر انقلاب اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته‏اند.

گونه‏شناسی نقد در اخبار عاشورا، بررسی مؤلفه‏های آخرالزمانی در سینمای هالیوود، بررسی نسبت میان دو پارادایم انتظار و مدیریت استراتژیك از دیگر مقالات ارایه شده در این مجلد است.

در جلد دوم مقالاتی پیرامون الگوگیری انقلاب ایران از نهضت عاشورا و جریان‏شناسی جبهه باطل در قیام عاشورا و قیام حضرت مهدی (عج) برجسته شده و الگوهای حسینی در ایجاد انتظار مهدوی و ضرورت مقابله با تحریف‏ها در مورد عاشورا تبیین گردیده است.

بازشناسی حقوق بشر از منظر اسلام و مصادیق آن در قیام عاشورا از سقیفه تا عاشورا، دولت معنوی در گذر فرهنگ اصلاح شهادت، امام سجاد (ع) فرهنگ‏ساز عاشورا، انقلاب اسلامی از انتظار تمدن تا تمدن انتظار و بازشناسی نقش عاشورای حسینی و انتظار مهدوی در ایجاد هویت انقلاب اسلامی از دیگر مقالات ارایه شده در این مجلد است.

در جلد سوم مقالاتی در مورد ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی نهضت عاشورا و ارتباط آن با مقوله انتظار و تأثیر آن بر انقلاب ایران ارایه گردیده است. جایگاه عاشورا و انتظار در سیاست‎های كلان نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش عاشورا و انتظار موعود در تداوم و پویایی فرهنگ تشیع، مؤلفه‌‏های آرامش روانی در مراسم عاشورایی و تأثیر آن در تعالی زندگی، جایگاه زنان در عاشورا، انقلاب اسلامی و انتظار و همچنین آسیب‏شناسی فرهنگ انتظار و سنت‏های عاشورایی از مهم‎ترین مقالاتی است كه در این مجلد از مجموعه ارایه شده است.


کد مطلب: 10508

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/10508/درباره-کتاب-مجموعه-مقالات-دومین-كنگره-سراسری-عاشورا-پژوهی-عاشورا-انقلاب-انتظار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir