محرم با عطر اسپند و طعم قیمه

8 دی 1388 ساعت 13:34

جامعه - خیمه: فضای عمومی و نمای ظاهری ایران متاثر از آیین‌های محرم حسینی به رنگ سوگ و ماتم، سیاه‌پوش شده است. در كنار این آیین‌ها پخت و ارائه انواع مواد غذایی نذری در گوشه وكنار شهر تجلی نذر و نیازهای عزاداران در ایام محرم است.


محرم به عنوان یكی از اصلی‌ترین مناسبت‌های مذهبی، راهی به سوی معنویت و دریافت حوایج خود از ساحت ائمه اطهار است و مردم این فرصت را برای دخیل بستن به ائمه اطهار غنیمت می‌شمرند .

در کنار عطر اسپند، در یک گوشه شهر انواع آش‌ها عرضه می‌شود. همراه با آن حلوا و شله زرد به درب منازل برده می‌شود و در خیابان‌ها انواع شربت به یاد تشنگان كربلا بین عزاداران پخش می‌شود.

توزیع چای در میان عزاداران و شیر به یاد طفل شهید امام حسین هم از دیگر نذرهایی است که در ماه محرم و به خصوص عاشورا و تاسوعا مرسوم است.

یکی از عزاداران حسینی در مراسم روز عاشورا می گوید: مادر من کهنسال و بیمار است و من روز تاسوعا و عاشورا سعی می‌کنم برای مادرم غذای نذری به نیت شفا بگیرم.

خانم حسینی می‌گوید: مادرم که غذای امام حسین (ع) را می خورد تا چند روز احساس سلامت بیشتری می‌کند.

اما سمانه می‌گوید:‌ «من غذای نذری را از بچگی دوست داشتم . بوی قیمه نذری من را مدهوش می‌کند و من همیشه بعد از عزاداری روز تاسوعا و عاشورا حتما غذای نذری (به خصوص قیمه) می‌گیرم.»

در روزهای عاشورا وتاسوعای حسینی بیشترین غذاهایی که بین عزاداران توزیع می‌شود،‌قیمه، کباب،‌قورمه سبزی،‌ آبگوشت،‌ مرغ، چلو گوشت و... است.

اگر چه در برخی از شهرها غذاهای محلی مانند آش شله قلمکار در مشهد و همدان،‌ قیمه نثار در قزوین،‌ ته چین در سمنان و ... است.

بماند که نذرهای تاسوعا و عاشورای حسینی هم با تغییر منطقه شهری حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. باقالی پلو وماهیچه و شیشلیثک،‌پیتزاو... جزء نذری‌هایی است ‌که در شمال شهر تهران می‌توان از آنها سراغ گرفت.

یکی از مراسم دیگر در روزهای عاشورا و تاسوعا قربانی کردن و توزیع گوشت در میان عزاداران است.

مریم طهماسبی در این‌باره می‌گوید: از همه بدتر که این گوشت قربانی به افراد واقعا نیازمند نمی‌رسد و هر کسی که سر راه تکیه باشد می‌تواند از این گوشت بهره می‌برد.

البته افراد نیازمند هم از این نوع نذری‌ها بی بهره نیستند.

شیرین ۴۰ ساله که در خیابان دست فروشی می‌کند؛ می‌گوید: در این ماه غذاهای خوشمزه زیادی می‌خوریم و البته تا جایی که یخچالمان جا داشته باشد هم غذاها را برای روز‌های بعدمان نگاه می‌داریم. او می‌گوید : خیلی از همسایه‌هایی که مثل ما هستند، همین کار را می‌کنند.

به هر حال تاسوعا و عاشورای حسینی در کنار تمام موهبت‌های معنوی که در اختیار عزاداران قرار می‌دهد،‌ عزاداران حسینی را نیز بر سر سفره امام حسین(ع) میهمان می‌کند.


کد مطلب: 11025

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/11025/محرم-عطر-اسپند-طعم-قیمه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir