تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۱
۰
کد مطلب : ۱۱۰۶۰

درباره آئین ۵۰۰ساله «بنی اسد» در پیشوا

درباره آئین ۵۰۰ساله «بنی اسد» در پیشوا
مردم پیشوا همه ساله در روز ۱۲ محرم در صحن حرم مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم‌(ع) گردهم می‌آیند و ۵۰۰ سال است که آئین تشییع و تدفین نمادین شهدای کربلا را برگزار می کنند.

روز ۱۲ محرم سال ۶۱ هجری قمری، در حالیکه اجساد مطهر شهدای کربلا، عریان در زیر آفتاب سوزان نینوا بر روی زمین بود، طایفه «بنی اسد» تصمیم به تشییع و تدفین پیکر مطهر این شهدا گرفتند.

امروز نیز طبق سنت ۵۰۰ ساله مردم عزادار شهرستان ورامین و منطقه پیشوا، دو ساعت مانده به ظهر روز دوازدهم محرم، در حالیکه هیئت‌های عزاداری از ساعتی پیش گرد هم می‌آیند، این تشییع نمادین با ذکر مصیبت امام حسین‌(ع)، ابوالفضل العباس‌(ع) و شهدای دشت کربلا، شکل می‌گیرد.

در مراسم امروز شمایلی از جنازه های شهدای عاشورای ۶۱ هجری نزد بارگاه امام زین العابدین‌(ع) آورده شد و هر یک از شهدا معرفی شدند.

طی این مراسم طایفه «بنی اسد» با لباس‌های عربی، تشییع و تدفین را به صورت نمادین انجام داده و عزاداران حسینی نیز بر سر و سینه کوبیده و یاد شهدای کربلا را زنده کردند.

در روز «بنی اسد» امسال نیز مثل هر سال، بازار پیشوا تعطیل و همه جا غرق ماتم و عزا شد و مردم نیز هر کدام به نحوی با خیرات و مبرّات، یاد و خاطره حسین بن علی(ع) و ۷۲ یار باوفایش را در دل‌هایشان پاس داشتند.

مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب «نفس المهموم» به نقل از «ارشاد» شیخ مفید آورده است: «چون ابن سعد کوچ کرد، جمعی از «بنی اسد» که در «غاضریه» منزل گرفته بودند، آمدند بر حسین‌(ع) و یارانش نماز خواندند و خود آن حضرت را در همین جا که اکنون قبر اوست، به خاک سپردند و «علی بن الحسین الاکبر» را پایین پای او دفن کردند و شهدای خاندان و اصحابش را که اطراف او به خاک افتاده بودند، در یک قبر، همه را سمت پایین پای آن حضرت خاک کردند و «عباس بن علی» را در راه «غاضریه» در همان جا که کشته شده بود و اکنون قبر اوست، به خاک سپردند ... .»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما