نهادهای عاشورایی
درباره ستاد بازساری عتبات عالیات
21 دی 1388 ساعت 13:51
جامعه - خیمه: ستاد باز سازی عتبات عالیات در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و هم اکنون ثبت آن به عنوان یک تشکل مردمنهاد (NGO) در دست پیگیری است.
َدر اساسنامه این مجموعه، پیگیری منویات رهبری و دولت در خصوص عتبات عالیات جزء اهداف آن، در نظر گرفته شده است.
اولین اقدام ستاد بازسازی عتبات عالیات از مورخ ۱۸ذی الحجه۱۴۲۶ مصاد ف با روز عید غدیر خم، در جهت عملیات اجرایی طلاکاری گنبد امام جواد(ع) بود.
این ستاد در ۵۰۰ شعبه و در تمامی شهرهای ایران شعبههای فعالی در جهت جذب نذورات مردمی دارد و بنا به گفته مقامات مسئول در حال حاضر، این ستاد در تمام عتبات عالیات به جز سامرا فعالیت دارد.
رییس سازمان بازسازی عتبات و عالیات کشور در باره مجوز تاسیس این ستاد میگوید: استانداریها و فرمانداریها در جریان هستند و در واقع زیر نظر وزارت کشور است. فرمانداریها و استانداریها به طور نامحسوس پشتیبان اینها هستند.
مدتی بود که حرف و حدیثهایی درباره قانونی بودن فعالیت این ستاد در میان بود که رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات به آن پاسخ گفت.
اساسنامه مؤسسه بازسازی عتبات عالیات - کوثر
فصل اول : كلیات
ماده ۱: نام ، مؤسسه بازسازی عتبات عالیات است كه در این اساسنامه به اختصار (مؤسسه) نامیده میشود .
ماده ۲: هدف و موضوع فعالیت این مؤسسه ، بازسازی عتبات عالیات و رسیدگی به اماكن مذهبی به ویژه در کشورعراق و دیگركشورها و انجام خدمات عمرانی، علمی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و غیره و به طورکلی انجام فعالیتهای انساندوستانه با اولویت کشورهای اسلامی است. فعالیتهای مؤسسه داوطلبانه، غیردولتی و غیرانتفاعی است وحوزه فعالیت مؤسسه اغلب برون مرزی است.
ماده ۳: مركز اصلی مؤسسه، تهران خیابان شریعتی بالاتر از قلهك نرسیده به پل صدرکوچه الهیه پلاك ۳ میباشد.
ماده ۴: سرمایه و منابع مالی مؤسسه ازطریق قبول كمکهای داوطلبانه ازسازمانهای دولتی و غیردولتی و سایر اشخاص خیر و فعالیتهای اقتصادی تأمین میشود. و مؤسسان درابتدای امر مبلغ یک میلیون ریال جهت تشکیل مؤسسه تأدیه کردهاند .
ماده ۵: مدت فعالیت مؤسسه، از تاریخ ثبت به مدت نامحدود است.
ماده ۶: تابعیت مؤسسه دولت جمهوری اسلامی ایران است .
فصل دوم : روشها و وظایف
ماده ۷: مؤسسه برای نیل به اهداف خود از روشهای زیر بهره میگیرد :
۱- تشكیل كمیتههای تخصصی و مطالعاتی و پژوهشی
۲- تشكیل شعبهها و دفاتر فرعی
۳- هماهنگی با بیوت آیات عظام و علما در ایران، عراق و دیگرکشورها
۴-هماهنگی با سازمانهای دولتی و غیردولتی ایران
۵-هماهنگی با دولت، اوقاف، متولیان حرمهای مطهر وسایر نهادهای اجتماعی کشورعراق ودیگر کشورها
ماده ۸ : وظایف مؤسسه به شرح زیر است:
۱- جمع آوری آمار و اطلاعات و بررسی نیازمندیهای حرمهای مطهر و اماکن مذهبی
۲-اولویت بندی پروژههای بازسازی عتبات عالیات و طراحی و اجرای پروژهها بر مبنای
۳-برنامه ریزی كوتاه مدت و بلند مدت
۴-جمع آوری و هدایت نذورات مردمی و هماهنگی اقدامات خیران و متخصصان داوطلب
۵-انجام فعالیتهای عمرانی، علمی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی
۶-ارائه مشاورههای فنی به متولیان حرمهای مطهر و مسئولان عراقی وسایر کشورها
۷-اجرای طرحهای خدماتی مناسب برای رفاه زائران
۸-دستگیری از نیازمندان و حمایت از مردم محروم عراق وسایر کشورها
۹-انجام سایر فعالیتهای جمعی مفید و توسعه آنها
فصل سوم : ارکان مؤسسه
ماده۹: اركان مؤسسه عبارتست از:
۱-هیئت مؤسس یا شورای مركزی
۲-مدیرعامل
۳-معاونتهای تخصصی
۴-كمیتههای تخصصی
۵- واحدهای اجتماعی
۶- شعبههای استانی و شهرستانی
۷-دفاتر بازسازی مستقر درعتبات عالیات
۸-دفاتر مؤسسه درخارج ازكشور
۹-جمعیت های وابسته در داخل وخارج كشور
ماده۱۰: هیئت مؤسس كه شورای مركزی نیز نامیده می شود از 6 نفر( رئیس، قائم مقام و چهار عضو) تشكیل شده وكلیه مصوبات آن با اكثریت آرای حاضران قانونی ولازم الاجرا است.
ماده ۱۱: در صورت استعفا یا فوت یا محجوریت هر یک از اعضای شورای مرکزی، نفر جایگزین با اکثریت آرای عددی اعضای شورا تعیین میشود .
ماده ۱۲: وظایف شورای مركزی عبارت است از:
۱- سیاستگزاری وتعیین خط مشی مؤسسه
۲- تصویب اساسنامه وتغییرآن
۳- نصب وعزل هیئت مدیره و مدیر عامل و انتخاب جایگزین درصورت استعفا، فوت یا محجوریت هر یک
۴- انتخاب هیئت نظارت
۵- تصمیم گیری درباره موارد مطروحه از سوی مدیرعامل و هیئت نظارت
۶- تصمیم گیری درخصوص تشكیل شعبهها و دفاتر تابعه و انحلال آنها
۷- تصویب تشكیلات، شرح وظایف، آیین نامهها، دستورالعملها و روشهای جاری زیر مجموعه
۸- تصویب و نظارت بر پروژههایی كه اجرای آن به شعبههای استانی واگذار میشود.
۹- تصویب برنامه و بودجه سالانه زیر مجموعه
۱۰- انحلال مؤسسه
ماده۱۳: جلسه شورای مركزی یا همان مجمع عمومی مؤسسه با شرایط زیر تشكیل خواهد شد :
۱- به صورت عادی یک باردر ابتدای هر فصل سال
۲- به درخواست مدیرعامل یا هیئت نظارت
۳- به درخواست دو سوم اعضا
ماده ۱۴: هیئت مدیره مؤسسه مرکب از 6 نفر خواهد بود که توسط شورای مرکزی در قالب مجمع عمومی عادی و یا به طور فوق العاده از بین اعضا یا از خارج انتخاب میشوند .
ماده ۱۵: مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی است که توسط شورای مرکزی انتخاب میشود وكلیه دستورات او درچارچوب اساسنامه و مصوبات شورای مركزی لازم الاجرا است .
ماده ۱۶: وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است :
۱- اجرای مصوبات شورای مركزی
۲- پیشنهاد سیاستها و خط مشیها وتغییرات در اساسنامه به شورای مركزی
۳- ابلاغ تشكیلات، شرح وظایف، آییننامهها، دستورالعملها و روشهای جاری به زیر مجموعه
۴- نصب وعزل مسئولان شعبهها و دفاتر مؤسسه با هماهنگی شورای مرکزی
۵- ایجاد هماهنگی در فعالیتهای زیر مجموعه مؤسسه
۶- افتتاح حساب بانكی مشترک با مسئول معاونت اداری مالی به نام مؤسسه
۷- تصویب قراردادها و امضای كلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور همراه با مهر مؤسسه
۸- امضای كلیه مكاتبات رسمی و تأیید هزینهها
۹- پیشنهاد انتصاب قائم مقام به شورای مركزی
۱۰- انتخاب نماینده برای معرفی به مراجع قانونی و مورد نیاز
ماده ۱۷: قائم مقام درغیاب مدیرعامل تصمیم گیری در امور جاری، امضای كلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور ، تأیید هزینهها، امضای كلیه مكاتبات رسمی و دیگر وظایف محوله را برعهده دارد .
ماده ۱۸: مدیرعامل مؤسسه دارای معاونتها و مدیریتهای زیر می باشد:
۱- مدیر دفتر حوزه ریاست
۲- دفتر توسعه ارتباطات اسلامی
۳- معاونت اداری، مالی، پشتیبانی
۴- معاونت برنامه ریزی ونظارت
۵- معاونت حقوقی
۶- معاونت امور بین الملل
۷- معاونت فرهنگی و روابط عمومی
۸- معاونت امور اعزام
۹- معاونت مهندسی
۱۰- معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱۱- معاونت امور استانها
۱۲- معاونت امور اجتماعی
۱۳- معاونت اقتصادی
۱۴- معاونت منابع انسانی و امور داوطلبان
ماده ۱۹: مؤسسه میتواند در راستای انجام وظایف خود و جذب كمک های مردمی، شعبه های مؤسسه را دركلیه استانها و شهرستانها ایجاد كند. و در صورت وجود توانمندی، انجام پروژههای مستقلی را به آنها واگذار کند .
ماده ۲۰: در كلیه شعبههای استانی و شهرستانی هیئت امنایی متشكل از امام جمعه محترم و مسئولان و معتمدان محلی برای پشتیبانی و نظارت بر فعالیتهای آن تشكیل میشود، هیئت امنا میتواند فرد مناسبی را برای تصدی مسئولیت شعبه محل خود به مدیرعامل پیشنهاد كند .
ماده ۲۱: مؤسسه می تواند دفاتر فرعی خود را در دیگركشورها ایجاد كند. فعالیت دفاتر خارج ازكشور مطابق با قوانین ایران و قوانین بین المللی و قوانین كشور مربوط و اساسنامه مؤسسه خواهد بود .
ماده ۲۲: مؤسسه برای انجام فعالیتهای بازسازی و پیگیری پیشرفت پروژهها در هر یک از شهرهای مقدس نجف، كربلا، كاظمین، سامرا ( و سایر شهرها در صورت نیاز ) دفتر فرعی ایجاد می كند .
ماده ۲۳: مدیرعامل برای بهره برداری از نظرات كارشناسان و متخصصان در هر حوزه اقدام به تشكیل گروه مشاوران تحت عنوان كمیتههای تخصصی می كند .
ماده ۲۴: كمیتههای تخصصی عبارتند از:
۱- كمیته مواد (متالوژی وشیمی)
۲- كمیته برق وتأسیسات
۳- كمیته طراحی ومعماری
۴- كمیته عمران و شهرسازی
۵- كمیته چوب
۶- كمیته سنگ ومعدن
ماده ۲۵: مؤسسه برای استفاده از توانمندی اقشار مختلف، واحدهای اجتماعی ( بانوان ، دانشجویان ، فرهنگیان ، اصناف ، ورزشكاران ، وزارتخانه ها ، كارخانجات ، مساجد و ...) تشكیل میدهد.
ماده ۲۶: مؤسسه میتواند در راستای اهداف و انجام وظایف خود نسبت به ایجاد جمعیت های وابسته دركشورهای دیگر اقدام كند و مطابق قوانین بین الملل وكشور مربوطه به ثبت برساند .
ماده ۲۷: هیئت نظارت سه عضو دارد كه به مدت سه سال از سوی شورای مرکزی تعیین میشوند و عبارتند از:
۱- رئیس هیئت نظارت
۲- قائم مقام هیئت ( کارشناس فنی )
۳- کارشناس مالی
ماده۲۸: هیئت نظارت ، بازرسی سالانه و ناگهانی را براساس برنامه مصوب و دستور رئیس شورای مرکزی انجام میدهد و وظیفه بررسی كلیه مدارک، اسناد، حسابهای بانكی و نظارت مستمر بر فعالیت كلیه زیر مجموعه مؤسسه را بر عهده دارد و موظف است گزارش بازرسی خود را با امضای اکثریت اعضا به شورای مركزی ارائه كند .
ماده ۲۹: مدیرعامل موظف است نسبت به اصلاح یا اجرای مواردی از گزارش هیئت نظارت که به تایید شورای مرکزی می رسد اقدام کند .
فصل چهارم : مقررات عمومی ومتفرقه
ماده ۳۰: كلیه هزینه اجرای پروژهها و فعالیتها و خدمات و ... از وجوهات و نذورات مردمی وكمکهای نهادهای دولتی و غیر دولتی تأمین می شود .
ماده ۳۱: آن دسته از نذورات مردمی كه وقف خاصی دارد باید مطابق وقف هزینه شود .
ماده ۳۲: مؤسسه هزینههای جاری و تشكیلاتی خود را از طریق دریافت كمک از نهادهای دولتی وغیر دولتی و بانیان خاص ، که برای این منظور به مؤسسه داده می شود و همچنین فعالیت های اقتصادی تأمین میکند .
ماده ۳۳: مؤسسه دارای مهر و نشان و سربرگ مخصوص خواهد بود كه به تصویب شورای مركزی میرسد .
ماده ۳۴: عضویت درمؤسسه داوطلبانه وبدون اجردنیوی است. و هر شخصی كه علاقه مند به بازسازی عتبات عالیات و فعالیتهای انسان دوستانه است و دارای وقت كافی و تخصص مورد نیاز مؤسسه است، میتواند در فعالیتهای مؤسسه مشاركت كند .
ماده ۳۵: مؤسسه میتواند در صورت نیاز برای تأمین نیروهای متخصص خود با اخذ موافقت از بالاترین مقام نهاد دولتی وغیردولتی نسبت به گرفتن نیروی مأمور به مدت مشخص اقدام كند . درمدت مأموریت حقوق وی برعهده سازمان مأمور كننده می باشد .
ماده ۳۶: انحلال مؤسسه در موارد زیر امكان پذیر است :
۱- تصویب شورای مركزی به اتفاق آرا
۲- به حكم دادگاه صالح
ماده ۳۷: اموال منقول و غیر منقول مؤسسه پس از انحلال به شرح ذیل تعیین تكلیف خواهد شد :
۱-اموالی كه وقف خاصی داشته باشد ، مطابق با نظر واقف عمل میشود .
۲-اموالی که وقف خاص ندارد، با تصویب شورای مركزی به عتبات عالیات اهدا می گردد .
۳-اموالی كه ازنهادهای دولتی یا غیردولتی به امانت گرفته شده به آنها عودت میشود .
ماده ۳۸: درصورت بروز اختلاف بین مؤسسان ، موارد به صورت حکمیت و داوری حل و فصل میشود.
ماده ۳۹: در باره مسائلی كه در این اساسنامه پیشبینی نشده، طبق مقررات قانونی حاكم برمؤسسههای غیردولتی و ضوابط تأسیس و فعالیت سازمانهای غیردولتی رفتارخواهد شد.
کد مطلب: 11327
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/11327/درباره-ستاد-بازساری-عتبات-عالیات