هیئات مذهبی

سوگواری هیئت‌های سنتی تبریز در بازار سرپوشیده شهر

29 دی 1388 ساعت 14:49

جامعه-دشتگلی: آذربایجان شرقی، به استقبال ۲۸ صفر و اربعین حسینی می‌رود.


رئیس شورای هیئات مذهبی استان آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خیمه، با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری در دهه اول محرم در این استان به برنامه‌های هیئات برای ۲۸ صفر و اربعین حسینی اشاره کرد.

احد پنجه شکار، با تشریح اینکه مردم عزادار تبریز و دیگر شهرستان‌های استان آذربایجان در دهه اول محرم بر اساس برنامه‌ از پیش تعیین شده شب‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در مراسم آیینی «یا حسین، وا حسین» شرکت کردند، افزود: مردم این استان برای ۲۸ صفر و اربعین حسینی نیز امسال همچون سال‌های دیگر در دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری گرد هم می‌آیند و با برگزاری مراسم‌ و مجالس ثابت و خیابانی و حرکت هیئت‌ها در خیابان و سوگواری در حسینه‌ها این ایام را گرامی می‌دارند.

پنجه شکار به حضور هیئت‌های سنتی تبریز در بازار سرپوشیده شهر اشاره کرد و گفت: این مراسم به شکلی سنتی همه ساله با حضور کلیه هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

وی در عین حال از حرکت و اعزام برخی هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری در ۲۸ صفر به مشهد خبر داد و افزود: در کنار برگزاری آیین بزرگ تجمع هیئات سنتی در بازار تبریز که جزو مهمترین برنامه‌های این ایام است، برخی از هیئت‌ها با هماهنگی با ستاد عتبات عالیات یا به مشهد و یا به سایر شهرهای مقدس اعزام می‌شوند. پنجه شکار تصریح کرد که این هیئات‌های اعزامی همراه با علائم و پرچم‌های عاشورایی با اتوبوس و زیر نظر ستاد عتبات اعزام می‌شوند.

احد پنجه شکار همچنین به تجمع هیئات در مصلی بزرگ امام خمینی در شهر تبریز اشاره کرد و افزود در این برنامه متمرکز شهری، هیئت‌های تبریز در مصلی امام خمینی گرد هم می‌‌‌آیند و به سوگواری می‌پردازند.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد که در سایر شهرستان‌های این استان نیز همچون تبریز آیین‌های مربوط به ۲۸ صفر و اربعین بر اساس برنامه‌ریزی قبلی برگزار می‌شود و مجالس سوگواری در منازل و حسینه‌ها برپاست و در عین حال هیئات به شکل ثابت و خیابانی عزاداری می‌کنند.


کد مطلب: 11534

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/11534/سوگواری-هیئت-های-سنتی-تبریز-بازار-سرپوشیده-شهر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir