چه بیمار،‌چه مجرم؛ مواد مخدر به عربستان نبرید

6 بهمن 1388 ساعت 16:28

جامعه- کوهستانی: کاری نداریم که اعتیاد جرم ست یا بیماری. مساله این نیست که میزان اعتیاد به مواد مخدر چقدر به کشور آسیب اقتصادی و اجتماعی وارد می کند.


موضوع حتی این نیست که اعتیاد عامل مهمی در به وجود آمدن بسیاری از مشکلات اجتماعی دیگر از جمله افزایش بزه و متلاشی شدن خانواده‌ها و آزارهای خانوادگی و... می‌شود.

فعلا به همسایگی با افغانستان و اینکه رشد تولید در آنجا باعث شده ایران یكی از كانون‌های تولید و حمل مواد مخدر شود هم فکر نمی‌کنیم. اصلا حتی درباره اینکه مصرف مواد مخدر بد است هم حرفی به میان نمی‌آوریم.

اما زمانی که یک فرد معتاد (چه تفننی و چه دائمی) از کشور خارج می‌شود و با خود مقداری مواد مخدر، گیرم برای مصارف شخصی خود، حمل می‌کند؛ دیگر پای حیثیت اجتماعی و عزت ایرانیان به میان می‌آید. چیزی که نمی‌توان به راحتی از کنارش گذشت و یا به آن بی توجهی کرد.

تازه این موضوع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که کشور مقصد، عربستان سعودی باشد. کشوری که بر اساس قوانین و مقررات جزایی و كیفری‌اش همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی، مسكن دارای مواد مخدر یا مواد مخدر و قرص‌های روانگردان، جرم محسوب شده و بر حسب مقدار، مجازات 2 تا 10 سال حبس خواهد داشت.

در قوانین عربستان سعودی، اعتیاد و سوء مصرف به هر گونه مواد مخدر و روان‌گردان مجازاتی برابر حبس از یک تا 2 سال داشته و بعضا در صورت اثبات جهت فروش،‌ حكم اعدام را برای بازداشت شده در پی خواهد داشت.

اما با این وجود همچنان برخی از حجاج با بی‌توجهی به تمام هشدارها، مواد مخدر مورد نیاز خود را به عربستان می‌برند و علاوه بر ایجاد مشکل برای خود و دیگر حجاج برای خود و دیگر حجاج، عزت ملی را هم مخدوش می‌کنند.

بنا به آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر سال گذشته 336 نفر حمل كننده مواد مخدر دستگیر شده بود. امسال 107 نفر حامل مواد مخدر دستگیر شدند که این رقم کاهش 78 درصدی حمل مواد مخدر را نشان می‌دهد. این کاهش نشان از حساسیت مسئولان مرتبط با مساله حج و زیارت درباره حمل مواد مخدر به عربستان را دارد.

لیالی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه اعتیاد و حمل مواد مخدر از سوی زائران تأثیر منفی در چانه‌زنی‌ها برای امضای تفاهم‌نامه و نگاه منفی كشور میزبان به كشور اعزام كننده را به همراه دارد به ضرورت مقابله با انتقال مواد مخدر توسط زایران تاکید کرد.

مدتی است سفر حج عمره در حالت تعلیق قرار دارد و از سرگیری اعزام به عمره مفرده منوط به نتایج مذاکرات مقام‌های ایرانی با طرف عربستانی اعلام شده است.

از سوی دیگر مدیر اجرائی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش دستگیری زایران معتاد ایرانی درعربستان گفت این ستاد همه تلاش خود را برای مقابله با این معضل انجام می‌دهد.

زاهدیان در ادامه گفت: در حج آینده با مستقر شدن تجهیزات الكترونیكی و كنترل بار مسافران می‌توانیم شاهد موفقیت بیشتری در زمینه كاهش زائران حمل كننده مواد مخدر باشیم.

اگر چه حجت‌السلام قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت می‌گوید: الان در دنیا با پیچیده‌ترین روش‌ها، مواد مخدر حمل می‌شود و ضروری است كه ما هم از ابزارهای پیچیده و نوین در كشف مواد مخدر استفاده كنیم و استفاده از ابزارهای نوین، نارضایتی بازرسی سنتی را نیز به همراه نخواهد داشت اما به گفته زاهدیان مواد كشف شده امسال 4 درصد از طریق سگ‌ها، 46 درصد بوسیله ایکس ری و 50 درصد با بررسی بدنی بوده است.

احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی كاهش حمل و نقل موادمخدر از سوی حجاج را نتیجه همكاری با سازمان حج وتحكیم مقررات وقوانین دانست و تاکید كرد:‌براساس مصوبه شورای حج هر زائری كه مواد مخدر از او كشف شود اجازه سفر نخواهد داشت كه امیدواریم همكاری های لازم توسط نهادهای قضایی دراین امر صورت گیرد تادیگر شاهد خروج مواد مخدر معتادان از كشور بمنظور حج نباشیم.

امسال نیروی انتظامی، فرودگاه‌ها و کاروان‌های حجاج با وسواس و دقت بیشتری جلوی عبور معتادین به مكه و مدینه منوره را گرفت ونشان داد اگر اراده‌ها هماهنگ باشند اقدامات موثرتری صورت می‌گیرد.

اگر چه هنوز جای این سوال وجود دارد که اقدامات قهرآمیز چقدر می‌تواند تاثیر طولانی مدت و عمیق در کاهش حمل مواد مخدر به خارج از کشور را داشته باشد؟


کد مطلب: 11746

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/11746/بیمار-چه-مجرم-مواد-مخدر-عربستان-نبرید

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir