تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۶
۰
کد مطلب : ۱۱۸۴۷

بازار شهرهای زیارتی عراق در تسخیر کالاهای چینی

بازار شهرهای زیارتی عراق در تسخیر کالاهای چینی
مشاهدات در شهرهای کربلا ، نجف و کاظمین نشان می‌دهد که غیر از کالاهای ساخت کشور چین کمتر کالایی را می‌توان سراغ گرفت که در کشور دیگری تولید شده باشد.

این کالاها که نسبت به بازار ایران از قیمت مناسب و ارزان تری برخوردارند‌، اغلب توسط زائران ایرانی و غیر‌ایرانی خریداری شده و به عنوان سوغات سفر زیارتی عتبات عالیات به اقوام و خویشان زائران اهدا می‌شود.

انواع البسه‌، انواع منسوجات و پارچه، اسباب‌بازی، کیف و کفش، تسبیح و انواع کالاهای مذهبی مزین به نام و عکس اماکن مذهبی از جمله کالاهای موجود در بازار عتبات عالیات عراق است که به عنوان سوغاتی سفر توسط زائران خریداری می‌شود.

این کالاها اکنون در تمامی خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به حرم مطهر ائمه(ع) در عتبات عالیات عراق به فروش می‌رسد و به علت حضور انبوه زائران‌، بازار خرید و فروش پر رونقی نیز دارد.

پتو‌، کفش‌، شلوار‌، پیراهن‌، کاپشن‌، کت‌، چادر زنانه‌، مهر رکعت شمار و تسبیح ابعاد و اشکال گوناگون از جمله اقلام ساخت چین است که به وفور در بازار شهرهای عتبات عالیات به چشم می‌خورد.

خیابان قبله العباس(س)، خیابان جمهوری، خیابان امام علی(ع)، خیابان قبله الحسین(ع)، خیابان سدره، بازار باب السالمه، خیابان شهدا، خیابان امام حسن(ع) و کوچه‌های منتهی به این خیابان‌ها جزو اماکنی است که کالاهای چینی به رفور در مغازه‌ها به فروش می‌رسد و رونق بازار در همه این اماکن به طور نسبی یکسان است.

زنان غالب مشتریان این اجناس را تشکیل می‌دهند و حضور آنها در داخل و مقابل مغازه‌ها برای انتخاب و خرید کالا نشان از بازار پر رونق کالاهای چینی دارد.

چانه‌زنی بر روی قیمت کالاها نیز از جمله مسائلی است که توسط زائران غیرعراقی و به خصوص ایرانی در شهرهای زیارتی عراق رواج یافته و به بخشی از فرهنگ اقتصادی و تجاری این شهرها تبدیل شده است.

علاوه بر مغازه‌ها‌، در نزدیکی هتل‌های محل اسکان زائران و نیز در خیابان‌های اصلی اطراف اماکن متبرکه و زیارتی عراق دست‌فروشان انبوهی نیز در لابلای جمعیت به چشم می‌خورند که در حال تبلیغ و فروش کالاهای روی دست خود هستند.

انواع لباس‌، چادر‌، تسبیح‌، مهر‌، انگشتری‌، ساعت مچی و برخی اسباب‌بازی‌ها از جمله کالاهای چینی است که توسط دست‌فروشان در خیابان‌های اطراف حرم عتبات عالیات و شهرهای نجف‌، کربلا و کاظمین به فروش می‌رسد.

یکی از مغازه‌داران شهر کربلا علت استقبال از خرید و فروش کالاهای چینی را روی گردانیدن زائران و عراقی‌ها از خرید کالای کشورهای غربی‌، اروپایی و آمریکایی عنوان کرد و گفت: موضوع قیمت نیز موجب شده است که کالای دیگر کشورها به بازار این شهرها راه نیابد.

محمود رهام حسین ، تحریم کالاهای کشورهای اروپایی ، غربی و آمریکایی را به علت سابقه بد و جنایات متعدد این کشورها در عراق ، کار درستی از سوی زائران دانست و افزود: ما دوست داریم که کالاهای تولید شده در کشورهای اسلامی را خرید و فروش کنیم و به همین علت خرید و فروش کالاهای ایرانی و ترکیه‌ای نیز بعد از کالاهای چینی از رونق مطلوبی برخوردار است و زائران نیز نشان داده‌اند که دوستدار این گونه کالاها هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما