چهارمین کنگره عاشورا پژوهی پایان یافت

20 بهمن 1388 ساعت 18:20

جامعه-خیمه: اختتامیه چهارمین کنگره سراسری عاشورا پژوهی با محوریت عاشورا، عدالت و پیشرفت برگزار شد.


در این همایش حجت‌الاسلام علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌السلام محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، حجت‌السلام سیدرضاتقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه راجع به نهضت عاشورا و عاشورا‌پژوهی سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام قرائتی در این نشست گفت دلیلی که برخی از پژوهش‌های انجام شده در زمینه عاشورا جایگاه ویژه‌ای می‌یابند و برخی دیگر به سرعت فراموش می‌شوند بودن یا نبودن اخلاص در کار پژوهشگر است.

قرائتی با انتقاد از اینكه امروزه افراد برای گرفتن مدرك، پژوهش می‌كنند و گفت: این شیوه كاركردن به دور از اخلاص است و به جایی نمی‌رسد.او تاکید کرد نخ کربلا نخ اخلاص است و فقط و فقط اخلاص به کربلا ارزش می‌بخشد.

قرائتی با بیان این‌كه آنچه نمی‌گذارد ما جلو برویم معامله با غیرخداست، به آیه بیستم سوره توبه «كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اينان همان رستگارانند» اشاره كرد و گفت: خداوند می‌گوید اگر كار خالصی انجام دادید من قطعا در طول تاریخ شما را هدایت می‌كنم.

رییس ستاد اقامه نماز كشور درادامه به آیه‌ای از سوره انسان، اشاره كرد و یادآور شد: «اگر كار خالصی برای خدا انجام شود، خداوند ۲۰ برابر آن را به انسان می‌دهد. ماجرای امام حسین(ع) ماجرای اخلاص بود. مشكل ما این است كه خیلی جاها می‌خواهیم تمبر خودمان را بچسبانیم و نام خودمان را مطرح كنیم و اگر اسممان ذكر نشود ناراحت می‌شویم. هر وقت این مشكل حل شود به كوثر می‌رسیم.»

در ادامه این مراسم تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه در كربلا عاشوراییان به دنبال ادای تكلیف بودند و نه به دنبال نتیجه،‌ گفت: انقلاب اسلامی ما فرزند عاشورا است و مردم با تعلیمی كه از عاشورا گرفتند به خیابان‌ها رفتند.

او با اشاره به اینکه عاشورا یك ظرفیت بسیار عظیم در حوزه فكر و فرهنگ اسلامی است، گفت: اگر ما این ظرفیت را بهتر و بیشتر بشناسیم و از آن بهره‌برداری كنیم، می‌توانیم جامعه خود و امت اسلامی و جهان بشریت را با این ظرفیت عاشورایی اداره كنیم.

او با تاكید بر این‌كه ما هنوز عاشورا را آن‌گونه كه باید نشناخته‌ایم و ارزش‌های مكتوم در آن نیز برای مردم تفسیر و تحلیل نشده است، ادامه داد: ما عاشورا را قرآن مجسم و منبع معرفتی می‌دانیم به این معنا كه اگر كسی بخواهد می‌تواند از عاشورا به حقیقت اسلام برسد. زیرا ما در عاشورا توحید، بعثت، معاد و اصول و عدالت را داریم و باید بدانیم كه عاشورا عدالت محور است.

تقوی با اشاره به این‌كه نهضت عاشورا اصول اسلام را در حوزه نظری و عملی و عینی تبیین می‌کند گفت: «بنابر این نباید عاشورا را به یک روز و محرم را به یک ماه و کربلا را هم به یک نقطه جغرافیایی محدود کرد. بلكه كربلا را باید به وسعت همه‌ دنیا دید.»

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با تقسیم قیام عاشورا به دو فصل شهادت و اسارت گفت: اگر فصل اسارت نبود فصل شهادت نیز به فراموشی می‌گرایید.

حجت‌الاسلام محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در انتهای این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در بین تمامی وظایف دینی و اجتماعی که به عهده داشت توانست مهم‌ترین وظیفه را به درستی تشخیص دهد و آن را به بهترین و شایسته‌ترین نحو به انجام رساند.

نماینده ولی فقیه تحمل سختی‌ها را فصل مهم دیگری در قیام عاشورا دانست. او با اشاره به اینکه در حال حاضر باید از قیام عاشورا درس بگیریم و مهم‌ترین وظیفه خود را درک کنیم و در راه تحقق آن سختی‌ها را تحمل کنیم گفت: ‌وظیفه امروز ما حمایت از اصل ولایت است.

در این همایش از بین ۱۲۵۰ مقاله ارایه شده به همایش، از ۱۱ پژوهش برتر پژوهش برتر عاشورایی تجلیل شد و به برندگان لوح تقدیر و کمک هزینه عمره اهدا شد.


کد مطلب: 12063

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12063/چهارمین-کنگره-عاشورا-پژوهی-پایان-یافت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir