ضریح حسینی تا سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

28 بهمن 1388 ساعت 17:12

جامعه - خیمه: مدیر پروژه ضریح امام حسین(ع) گفت: طبق تعهدی که به تولیت حرم شریف حسینی داده‏ایم تا اربعین سال آینده، اوایل بهمن‏ماه ۱۳۸۹، کار ساخت ضریح جدید حرم امام حسین(ع) تمام و آماده نصب می‏شود.


محمود پارچه‏باف با اعلام این خبر افزود: «برنامه مفصلی برای انتقال ضریح به کربلا داریم که در طول مسیر از شهرهای مختلف ایران عبور کند و پیش‏بینی می‏کنیم با این کار یک انفجار عاشورایی در سطح ایران ایجاد ‏شود که اگر رسانه‏ها همت کنند فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ عاشورا در سطح جهان هم ایجاد خواهد کرد.»

دبیر اجرایی هیئت امنای ساخت ضریح مطهر درباره فلزاتی که باید در ضریح به کار رود؛ افزود: «۶۰۰ کیلو مس، ۴۲۰۰ کیلو نقره خالص و در حدود ۱۲۰ کیلو طلا در سازه ضریح به کار خواهد رفت که تا امروز ۶۴ کیلو و ۵۵۰ گرم طلا جمع‏آوری شده است.»

او با ذکر اینکه حدود ۷۵ سال از نصب آخرین ضریح می‏گذرد و این سازه دچار فرسودگی، شکستگی و بیدخوردگی شده است گفت: «ما برای ساخت ضریح جدید باید چوب ساج تهیه می‏کردیم تا مستحکم باشد و بتواند بیش از ۳۰۰ سال عمر کند و دوام داشته باشد. لذا ۵۴۰۰ کیلو از این نوع چوب از جنگل‏های برمه خریداری شد که بنا به اعلام نظر کارشناسان دانشگاه تهران، حداقل ۳۰۰ و حداکثر ۱۰۰۰ سال دوام دارد.»

مدیر پروژه ضریح مطهر امام حسین(ع) بهره‏برداری از سیستم‏های روز مهندسی و استفاده از متخصصان دانشگاهی را ویژگی منحصر بفرد این پروژه دانست و اضافه کرد: «کشورهای زیادی متقاضی تقبل ساخت این ضریح مقدس شدند؛ مثل بحرین، کویت و هند که اتفاقاً صنعت ضریح‏سازی هم دارد. اما ما با اصرار فراوان و بعد از یک سال پیگیری موفق شدیم این افتخار را نصیب شیعیان ایران کنیم. بعد از این موفقیت، کشورهای رقیب به ما پیشنهاد شراکت و همکاری دادند اما ما ضمن تشکر از آنها، گفتیم که از نظر مالی و فنی هیچگونه نیاز و کمبودی نداریم و این افتخار خاص شیعیان ایران هست.»

از سویی یک مسئول در کارگاه ساخت ضریح امام حسین به خبرنگار ما گفت: به کسانی که مایل به اهدای کمک‌های نقدی و غیر نقدی به این ضریح هستند به ازای میزان کمک‌هایشان رسید داده می‌شود.

این مقام مسئول گفت طلاها و جواهرات اهدایی اشخاص هم در صورت امکان در بدنه ضریح به کار می‌رود و در صورتی که قابل استفاده در ضریح نباشد به فروش می‌رسد تا دیگر ملزومات ضریح خریداری شود.

او گفت علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کارگاه ضریح امام حسین(ع) واقع در قم- بلوار امین- مدرسه علمیه معصومه از روند پیشروی این پروژه مطلع شوند.


کد مطلب: 12116

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12116/ضریح-حسینی-سال-دیگر-بهره-برداری-می-رسد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir