درباره امامزاده سيد جمال الدين(ع) قم

1 اسفند 1388 ساعت 9:52

فرهنگ - جلال بیطرفان: آستان مقدس امامزاده سيد جمال الدين(ع) در ورودی شهر قم در جاده اراك قرار دارد كه پذيرای زائران بسياری است.


نسب شريف امامزاده سيد جمال الدين(ع) با ۱۷ واسطه به امام سجاد(ع) منتهی می‌شود که سيد جمال الدين محمد بن علی بن محمد بن محمد بن حسن بن زيد بن داعی بن مهدی بن اسماعيل بن حسن بن يحيی بن حسن أبی عبدالله الرازی بن علی أبی الحسن الدينوری بن حسن بن حسين بن حسن الافطس بن علی الأصغر بن امام زين العابدين(ع) از جمله آنهاست.

وی سيدی جليل القدر، عظيم الشأن و بسيار بزرگوار بود؛ او به امامزاده «جمال» معروف و جد سادات فراهان و باقرآباد عراق عجم است. نخستين بار نام و نسب شريف وی را علامه سيد کياء گيلانی ذيل شجره‌نامه سادات خورزن و فراهان ساکن در ساوه ذکر نموده و از او به شايستگی ياد نموده است.

علامه نسابه ابن مهنا از اعلام قرن هفتم هجری نيز برخی از اجداد امامزاده سيد جمال و پسر عموهای او را در کتاب انساب خود ذکر كرده است.

مرحوم شيخ عباس فيض(ره) پس از ذکر نام امامزاده جمال الدين می‌نويسد که وی يکی از شرفاء قم و به سيد ابوالمعالی محمد جمال الدين معروف و نقيب سادات قم و آوه بوده که در قرن هشتم می‌زيسته است.

امامزاده جمال الدين دارای يک فرزند به نام سيد محمد بود که از او فرزندی به نام سيد نظام الدين حسن به وجود آمد که او نيز داراي سه فرزند بود که جملگی از بزرگان سادات فراهان و جد سادات باقرآباد و فراهان اراک و ساوه بودند.

خاندان سيد جمال الدين محمد، علاوه بر شرافت نسب، از بزرگان سادات قم و اراک بوده و به عنوان نقيب و سرپرست سادات قم و آوه خدمت می‌نموده و به زهد و تقوی آراسته بوده‌اند.


کد مطلب: 12120

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12120/درباره-امامزاده-سيد-جمال-الدين-ع-قم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir