درباره امام زاده اسحاق و خواهرش خیرالنسا

10 اسفند 1388 ساعت 15:29

جامعه - خیمه: طبق روایات معتبر تاریخی در كتاب‌های منتهی‌الامال، عمده المطالب، مناقب الائمه و تاریخ گیلان، امام زاده اسحاق(ع) و خیرالنسا(س)از فرزندان امام موسی كاظم(ع) و برادر و خواهر كوچك امام رضا(ع) هستند.


در سال ۲۰۶ قمری عده ای از سادات و امام زادگان از جمله امام زاده هاشم و آقا سید جلال الدین اشرف به قصد خونخواهی امام رضا(ع) از مدینه به شهر قم مهاجرت كردند.

به دلیل استقبال مردم گیلان از شیعیان و سادات، امام زادگان یاد شده از قم به قزوین مهاجرت كرده و برای گذر از منطقه و رسیدن به مشهد مقدس، شرق گیلان، دیلمان و طبرستان در پیش گرفتند.

آقا سید جلال الدین اشرف و امام زاده هاشم به دست سرخاب به شهادت رسیدند و بقیه امام زادگان و سادات به كوه‌ها و جنگل‌ها پناه بردند.

امام زاده اسحاق(ع) و خواهر ایشان خیر النسا(س) برای در امان ماندن از حمله سرخاب به كوه‌های منطقه شفت پناه آورده و شبی را در منزل پیرمردی با تقوا به نام سالک كه معلم قرآن بود، اقامت كردند.

در نهایت گروه سرخاب با تعقیب این امام زادگان، آنان را در زیر درختی در كوه‌های شفت پیدا كرده و با تبر به شهادت رساندند كه آن نقطه به شهیدگاه(محل شهادت) معروف است.

میرزا ابراهیم و ملگونوف و رابینو در سفرنامه‌های خود از این بقعه یاد كرده‌اند.

مصالح ساختمان این بقعه از سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده است. بام بقعه سراسر شیروانی است و دو گنبد كوچک كوتاه و بلند كه هردو به صورت شیروانی سربندی شده‌اند از دو سوی بام نمایان است.

ضریح امامزادگان فلزی، جدید و مشبک و شیشه‌بندی است.

بقعه متبركه امام زاده اسحاق(ع) و خواهرش خیرالنسا(س) در ارتفاع هزار و ۳۳ متری از سطح دریا، بالای قله سیاه كوه در بخش احمد سرگوراب و در ۲۵ كیلومتری غرب شهرستان شفت در منطقه‌ای ییلاقی قرار دارد و آب و هوای آن سرد کوهستانی است.

میزان زایران این امام زاده در ایام عید ۱۲ هزار و در تابستان بیش از ۱۵۰ هزار نفر است.


کد مطلب: 12308

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12308/درباره-امام-زاده-اسحاق-خواهرش-خیرالنسا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir