امسال ۹۴ هزار زایر به تمتع اعزام می‌شوند

15 فروردين 1389 ساعت 15:34

جامعه- مرضیه کوهستانی: وزارت حج عربستان هر ساله نشستی با حضور مسئولان امور حج كشورهای اسلامی برگزار می‌کند تا درمورد مسائل حج به بحث بنشینند.


امسال نيز در تاريخ هفتم فروردين ماه اين نشست در عربستان برگزار شد و لیالی رییس سازمان حج و زیارت ایران هم در این نشست، مطالبات ایران را در زمینه حج تمتع و عمره مطرح کرد.

علی لیالی با اشاره به اینکه مذاکرات سازمان حج و زیارت و وزارت عربستان را در فضایی دوستانه اما جدی و قاطع انجام شد، گفت: طرف عربستانی متعهد شده است که امنیت و رفاه حال زایران ایرانی را تامین کند و سازمان حج و زیارت هم متعهد شده است که رفتار زایران ایرانی مطابق با قوانین و مقررات کشور عربستان باشد.

رییس سازمان حج و زیارت افزود طبق مذاکرات انجام شده با طرف عربستانی، امسال ۹۴ هزار زایر به حج تمتع اعزام می‌شوند.

احتمال کاهش مدت زمان عمره از ۱۲ روز به ۱۰ روز

امسال حج عمره به دلیل بی حرمتی‌هایی که از سوی ماموران عربستانی به زایران ایرانی اعمال می‌شد به مدت سه ماه معلق بود.

رییس سازمان حج و زیارت دلیل این تعلیق سه ماه را مشکلاتی عنوان کرد که در عمره ۸۸ برای زایران به وجود آمده بود.

او گفت: با توجه به این تعلیق سه ماه امسال اعزام زایران عمره امسال به یک دوم سال قبل یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر کاهش پیدا می‌کند.

لیالی اضافه کرد: اعزام این ۴۰۰ هزار عمره‌گذار از نیمه اردیبهشت ماه امسال آغاز می‌شود و اولویت با زایرانی است که سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزای نوع آ به عمره مشرف نشدند.

او افزود: رایزنی‌هایی برای کاهش مدت زمان سفرعمره امسال از ۱۲ روز به ۱۰ روز در حال انجام است؛ تا حجم بیشتری از زایرن را بتوانیم اعزام کنیم.

لیالی اضافه کرد که از امسال اعزام زایران زن مجرد زیر ۴۵ سال متوقف می‌شود. او در این باره توضیح داد که طبق قوانین عربستان زن مجرد بدون همراه داشتن یک مرد محرم نمی تواند در عربستان تردد کند.

او درباره عمره دانشجویی گفت: ما آمادگی کامل برای اعزام دانشجویان به عمره داریم البته، با توجه به وقفه‌ای که در اعزام‌ها پیش آمده است مطمئن نیستیم که دانشجویان به لحاظ زمانی می‌توانند طی ماه‌های باقی مانده به این سفر اعزام شوند یا خیر؟

رییس سازمان حج و زیارت در انتها برای چندمین بار تاکید کرد که وزارت حج عربستان متعهد شده است امنیت و آرامش و احترام زایران ایرانی را تامین کند و در صورتی که ماموران خلاف این تعهد عمل کردند،‌ به عملکرد ماموران خاطی رسیدگی می‌شود.


کد مطلب: 12509

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12509/امسال-۹۴-هزار-زایر-تمتع-اعزام-می-شوند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir