رییس سازمان حج و زیارت :

کمیته مشترک حج ایران و عربستان تشکیل می‌شود

23 فروردين 1389 ساعت 16:20

کمیته مشترکی بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان برای رسیدگی به مشکلات زایران تشکیل می‌شود.


جامعه - کوهستانی: رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: برای رسیدگی به مشکلات زایران کمیته مشترکی بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان تشکیل می‌شود.

علی لیالی به ایرنا گفت: این کمیته مشکلاتی را که احیانا در زمان حضور زایران ایرانی در عربستان به وجود می‌آید، بررسی و به مسایل رسیدگی می‌کند.

این در حالیست که اعزام به عمره مفرده به مدت سه ماه از سوی سازمان حج و زیارت متوقف شده بود. مسئولان سازمان حج و زیارت دلیل این تعلیق را رفتار نا مناسب ماموران سعودی عنوان می‌کردند.

رییس سازمان حج و زیارت در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود، با اشاره به اینکه مذاکراتی که با مقامات عربستانی داشته‌اند نتایج آن نشست‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این سفر از نیمه اردیبهشت از سر گرفته می‌شود.

در این بین نگرانی‌هایی مبنی بر ادامه یافتن برخوردهای نا‌مناسب از سوی سعودی‌ها وجود دارد. اما لیالی تاکید کرد: مسئولان حج عربستان در مذاکرات انجام شده اطمینان دادند که امکانات و فضای مناسبی را برای حضور زایران ایرانی در ایام عمره و حج فراهم کنند و نگاهشان به دور از هرگونه موضع گیری باشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مشکلات زایران و مسایلی که ممکن است میان آنها و ماموران سعودی در اماکن مختلف به وجود آید، قبل از ایجاد مسایل حاشیه‌ای و کدورت، در کمیته مشترک بررسی و در فضای گفت وگو و همکاری برطرف خواهد شد.

سال گذشته هم رفتارهای نامناسب ماموران سعودی از جمله انگشت نگاری از زایران ایرانی و یا توقیف کتاب‌های ادعیه مجوز‌دار زایران، در اماکن مقدس و... از سوی سازمان حج و زیارت پیگیری شد.

اما این بار لیالی تاکید کرده است: در آن شرایط تذکرات مقام‌های ایرانی مانع ادامه رفتارهای نامناسب شد و امسال هم در مورد رفتار‌های نامناسب گذشته با مسئولان عربستان اتمام حجت کرده است.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: با تعهداتی که مسئولان عربستانی در مذاکرات مطرح کردند و افزایش آگاهی زایران و رعایت قوانین عربستان از سوی زایران ایرانی، از بروز مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

امسال به جای ۸۰۰ هزار عمره گذار فقط ۴۰۰ هزار نفر می‌توانند به این سفر معنوی اعزام شوند. دلیل این کاهش تعلیق سه ماه در عمره مفرده بود.

حال باید دید وزارت عربستان چقدر امنیت خاطر را برای این ۴۰۰ هزار زایر ایرانی تامین می‌کند؟


کد مطلب: 12608

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12608/کمیته-مشترک-حج-ایران-عربستان-تشکیل-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir