ظرفیت ما برای اعزام زایر به عتبات عالیات محدود است

25 فروردين 1389 ساعت 13:22

ظرفیت و امکانات ما برای اعزام زایر به عتبات عالیات در روزهای خاص محدود است اما به زایران توصیه می‌کنیم انفرادی به عراق نروند.


جامعه – کوهستانی: رییس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام ویژه زایران به عتبات عالیات در ایام خاصی از سال از جمله روز عرفه و یا نیمه شعبان گفت: «ظرفیت ما برای اعزام زایر محدود است و امکانات در عراق هم محدود است و ما نمی‌توانیم برای روزهای خاص اعزام گسترده‌تری داشته باشیم.»

علی لیالی افزود سازمان حج و زیارت رو زانه ۳۰۰۰ هزار نفر را با همکاری ۱۴۰۰ شرکت زیارتی تحت پوشش شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران(شمسا) به سفر عتبات اعزام می‌کند.

این در حالیست که تخمین زده می‌شود در روزهای خاص مانند عرفه حداقل ۱۰ هزار ایرانی در عتبات عالیات به سر می‌برند. از این تعداد ۷ هزار نفر به صورت انفرادی وارد مرزعراق می‌شوند و سازمان حج و زیارت هم تامین امنیت آنها را به عهده نمی‌گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت به زایران عتبات عالیات پیشنهاد کرد برای حفظ شان خود به عنوان یک ایرانی و تامین امنیت خودشان از سفر انفرادی به عتبات عالیات پرهیز کنند.

او گفت اگر من به جای زایران کربلا باشم به جای اینکه با ناامنی و استرس و بی برنامگی در روزهای خاص وارد کربلا شوم، منتظر می‌شوم تا در روزهای دیگر سال با کاروان‌های سازمان حج و زیارت و بدون استرس به زیارت بروم.

لیالی با اشاره به اینکه بارها از مسئولان خواسته‌اند جلوی سفر انفرادی به عتبات را بگیرند گفت: «سفارتخانه به زایران انفرادی ویزا می دهد و کاری از ما ساخته نیست.»

در حال حاضر انحصار اعزام به عتیات عالیات در دست سازمان حج و زیارت است. شمسا یا این سازمان در اعزام زایران همکاری می‌کند.

برخی از زایران از خدماتی که این شرکت‌ها ارایه می‌کنند راضی نیستند. این زایران مدعی‌اند که بی‌برنامه‌ بودن‌‌های کاروان‌ها منجر به باز ماندن آنها از زیارت می‌شود.

یکی از این زوار که به تازگی از کربلا باز گشته است؛ گفت:‌ هتل ما آنقدر از حرم دور بود که ما زمان طولانی را باید در بین راه می‌گذراندیم. به خصوص اینکه رفت وآمد با سرویس بود و ما سر ساعت مقرری هم باید از زیارت باز می‌گشتیم.

زایر دیگری هم ازعدم برنامه‌ریزی صحیح در کاروان‌هایشان شکایت داشت و گفت : «ما شب جمعه در راه نجف - کربلا بودیم و هفته بعد هم شب جمعه را در راه بازگشت به ایران و نتوانسیتم یک شب جمعه دعای کمیل را کنار حرم امام حسین(ع) و یا امام علی(ع) بخوانیم.»

چنین نابسامانی‌هایی منجر به این شد که برخی ادعا کنند انحصار اعزام مسافر به سازمان حج و زیارت با توجه به دغدغه‌های فراوانی که این سازمان در زمینه حج و عمره دارد، از کیفیت سفر به عتبات عالیات می‌کاهد.

اما لیالی این نقد را رد کرد و افزود: «برای ما فرقی نمی‌کند که زایر را به عربستان میفرستیم و یا عراق و از هیچ کدام از اعزام ها غافل نیستیم.»

او به وضعیت ویژه عراق اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط عراق نمی‌توان برنامه ثابت و مشخصی را در این کشور پیاده کرد.برای مثال ممکن است در حالی که عراق مجوز پرواز به این کشور را صادر کرده است، ناگهان اجازه فرود هواپیما را ندهد. چنین وضعیتی همه برنامه‌ریزی‌های سازمان را تحت شعاع را قرار می‌دهد.

او درباره تامین امنیت زایران در عراق هم گفت: تامین امنیت در عراق نسبی است و در واقع ما نمی‌دانیم کجا منفجر می‌شود که زایر را به آنجا نفرستیم اما مناطقی که ریسک امنیتی بالا دارد (مانند سامرا) اعزام زایر ممنوع می‌شود تا مطمئن شویم که دولت عراق در تامین امنیت برای زایران می‌کوشد.


کد مطلب: 12634

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12634/ظرفیت-اعزام-زایر-عتبات-عالیات-محدود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir