درباره جورج شکور

30 فروردين 1389 ساعت 10:29

جورج شکور، شاعر مسیحی لبنانی تباری است که دو دیوان درباره امام علی(ع) و امام حسین(ع) سروده است.


فرهنگ-دشتگلی: جرج شکور، شاعر و استاد ادبیات عرب در سال ۱۹۳۵ در جبل لبنان به دنیا آمد. وی پس از تحصیل به تدریس زبان و ادبیات عرب در مراکز و کالج‌های مختلف پرداخت. او چند مجموعه شعر دارد که همگی تجدید چاپ شده‌اند.

ویژگی شعرهای شکور که او را از دیگر شاعران متمایز می‌کند پایبندی به قالب‌های کلاسیک شعر عرب و به‌ویژه غزل‌های عاشقانه است.

این شاعر لبنانی به جز شعرهای عاطفی سروده‌هایی درباره وطن و اجتماع نیز دارد. منظومه «امام حسین(ع)» نیز یکی از کتاب‌های دیگر اوست.

دو دیوان شعر وی که به نام‌های «ملحمه الامام حسین(ع)» و «ملحمة الامام علی(ع)» سروده است به ترتیب در سال‏های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ منتشر شده‏اند.

جورج شکور از نخستين کسانی است که شعر مقاومت را در لبنان پايه‌گذاری کرده و همواره در مراحل گوناگون تاريخ معاصر سياسی لبنان پا به پای مقاومت و جريان آزادی‌خواهی پيش آمده است.

گفته می‌شود، چند سال پيش، او را با پيشنهادهای وسوسه‌انگيز به ديدار قذافی در ليبی دعوت کرده بودند؛ اما او اين دعوت را رد کرده و گفته بود: به خاطر اينکه قذافی امام موسی صدر را ربوده است، اگر برايم فرش قرمز هم پهن کند و چندين برابر اين هم به من بدهد، پايم را به دربارش نمی‌گذارم.

وی در فروردین ماه سال ۸۹ در نخستین همایش شاعران ایران و جهان در کشورمان شرکت کرد و به شعرخوانی در رثای امام حسین(ع) پرداخت.


کد مطلب: 12674

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12674/درباره-جورج-شکور

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir