تاریخ انتشار
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۲۷۲۳

تجمل در مجالس بانوان-۱ /تجمل‌گرایی یک آسیب فرهنگی است

تجمل در مجالس بانوان-۱ /تجمل‌گرایی یک آسیب فرهنگی است
مناسک- ملیحه پژمان: حتماً برای شما هم تا به حال پیش آمده است که به مراسمی مذهبی دعوت شده‌اید که در آن نهایت تجمل‌گرایی و تشریفات را دیده‌اید. همین چند وقت پیش بود که به مجلسی مذهبی دعوت شدم، باور کنید که به هیچ‌وجه شباهتی به مجلس عزاداری نداشت بلکه بیشتر عرصه نمایش لباس، زیورآلات و ... بود جالب است بدانید خانم سخنران مدام آیات قرآن و احادیثی را مبنی بر زندگی ساده و به دور از تجملات تکرار می‌کرد، اما دریغ از اینکه در خانم‌های مجلس از بانی گرفته تا مستمعین اثری داشته باشد. برای بررسی پدیده تجمل‌گرایی در مجالس مذهبی بانوان طی گزارشی نظر کارشناسان را در حوزه‌های مختلف جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دکتر حسین ایزدی، کارشناس مردم‌شناسی و فرهنگی
تجمل‌گرایی یک آسیب فرهنگی است

تجمل‌گرایی در لایه‌های فرهنگی چه تأثیری داشته و دارد؟ دکتر ایزدی با اشاره به سفارش ائمه(ع) در برگزاری مراسم عزاداری و یاد اهل بیت(ع) گفت: نکته‌ای که مورد سفارش دین و کلام ائمه معصومین(ع) است و اصلی غیرقابل انکار و از گذشته‌های دور به جا مانده است.

با مرور گذشته اولین عزاداری‌هایی که در مورد حمزه سیدالشهدا یا شهدای احد یا بعدها درباره نحوه عزاداری‌هایی که برای شهدای کربلا انجام می‌شده آنچه در تاریخ به یادگار مانده است مراسمی ساده و معمولی بوده است که در عین سادگی شادی‌ها و غم‌ها را بیان می‌کردند. متأسفانه آنچه امروز رایج شده تجمل‌گرایی و تشریفات است که احکام دین آن را به شدت نهی می‌کنند.

وی ادامه داد: تجمل‌گرایی یک آسیب فرهنگی است که ما را از پیام اصلی این مراسم و درسی که از جنبه‌های مختلف زندگی از جهت اخلاقی، روش زندگی و منش زندگی آنها می‌گیریم، دور می‌کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر بانوان ایرانی به تجملات توجه دارند؛ مثلاً سفره‌ای که برای امام حسن مجتبی (ع) پهن می‌شود بسیار تجملی است و همه چیز آن باید سبز باشد! از سفره گرفته تا بشقاب، شمع و حتی هندوانه و چند قلم غذاهای مختلف همه باید سبز باشند. متأسفانه امروز این سنت‌های غلط رایج شده و جای یک سری ارزش‌ها و اصول اساسی را گرفته است.

وقتی این همه وقت و هزینه برای سفره نذری با این همه تشریفات و تجملات گذاشته می‌شود یقیناً از آن پیام واقعی و خوی حسنی و از آن منش امام حسن مجتبی (ع) که در برخورد و همنشینی با مردم داشته دور می‌شوند.

دکتر ایزدی افزود: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب توسط رسانه و صداوسیما پیام اصلی اهل بیت (ع) به جامعه منتقل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما