تجمل در مجالس بانوان-۲ / تجمل‌گرایی بدعت در دین است

7 ارديبهشت 1389 ساعت 14:57

اگر تجمل‌گرایی با دین آمیخته شود، خسارت جبران‌ناپذیری در دین حاصل می‌شود؛ چرا که دین پدیده‌ای است که اگر با تجمل همراه شود کمرنگ می‌شود یا از بین خواهد رفت.


مناسک- ملیحه پژمان: حتماً برای شما هم تا به حال پیش آمده است که به مراسمی مذهبی دعوت شده‌اید که در آن نهایت تجمل‌گرایی و تشریفات را دیده‌اید. همین چند وقت پیش بود که به مجلسی مذهبی دعوت شدم، باور کنید که به هیچ‌وجه شباهتی به مجلس عزاداری نداشت بلکه بیشتر عرصه نمایش لباس، زیورآلات و ... بود جالب است بدانید خانم سخنران مدام آیات قرآن و احادیثی را مبنی بر زندگی ساده و به دور از تجملات تکرار می‌کرد، اما دریغ از اینکه در خانم‌های مجلس از بانی گرفته تا مستمعین اثری داشته باشد. برای بررسی پدیده تجمل‌گرایی در مجالس مذهبی بانوان طی گزارشی نظر کارشناسان را در حوزه‌های مختلف جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری، کارشناس دینی و امور خانواده
تجمل‌گرایی بدعت در دین است


مظاهری در مورد جایگاه تجمل‌گرایی در اسلام گفت: «تجمل‌گرایی آفتی است که به زندگی لطمه وارد می‌کند، ضمن اینکه بهره‌گیری از مواهب دنیا بد نیست؛ اما نباید اجازه بدهیم برخورداری از نعمت‌های الهی تبدیل به تجمل‌گرایی و تشریفات‌زدگی شود. زندگی امامان معصوم (ع) هم به تأسی از رسول گرامی اسلام (ص)، مبتنی بر ساده‌زیستی اما در نهایت زیبایی بوده است.»

وی ادامه داد: «اگر تجمل‌گرایی با دین آمیخته شود، خسارت جبران‌ناپذیری در دین حاصل می‌شود؛ چرا که دین پدیده‌ای است که اگر با تجمل همراه شود کمرنگ یا از بین خواهد رفت. تجمل‌گرایی بدعت در دین است؛ چرا که در دین نیامده که مثلاً برای فلان مجلس مذهبی خرج‌های کلان انجام شود. بدعت مثل آفتی که درخت را از بین می‌برد دین را از درون می‌خورد.»

این پژوهشگر مسائل دینی گفت: «دین ظواهری دارد و بخشی از آن برگزاری همین مجالس مذهبی است چه در عزا و چه در میلاد اهل بیت (ع). این لباس باید بیان کند تا معارف غنی حق باشند. به قول امام (ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می‌دارد، منظور امام (ره) همین مجالس عزاست.

حالا اگر این مجالس دچار آسیب تشریفات شوند، آن وقت محرم و صفر است که از بین می‌رود.» وی در ادامه افزود: «مجالسی که در دوران کودکی من، دوران جوانی، دوران انقلاب، جنگ و ... برگزار می‌شد با امروز تفاوت بسیاری دارد. مثل اینکه روح معنویت را همین تشریفات از بین برده است. مجالس عزاداری که با تشریفات برگزار می‌شوند نه تنها روح و محتوایی ندارند؛ بلکه موجب خسران هستند.

مولای متقیان حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه فرمود: «اگر خداوند می‌خواست خانه کعبه را در مکانی خوش آب و هوا و سرشار از جواهرات و جلوه‌های زیبا قرار دهد، نمی‌توانست؟ چرا این سنگ‌های سیاه را روی هم قرار داده آن هم در یک مکان لم‌یزرع؟ از این‌رو که اصل دین بر پایه سادگی استوار است.» وی تأکید کرد: «اگر تشریفات وارد مجالس دینی شود این اسلام است که آسیب می‌بیند.»


کد مطلب: 12760

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12760/تجمل-مجالس-بانوان-۲-تجمل-گرایی-بدعت-دین

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir