با معتادان برخورد می‌شود

8 ارديبهشت 1389 ساعت 10:51

سازمان حج و زیارت همچون سالهای گذشته به زایران خانه خدا تاکید کرد از حمل مواد مخدر به عربستان جدا بپرهیزند.


خیمه – کوهستانی: وابستگی زایران عمره و تمتع به مواد مخدر و حمل آن به کشور عربستان هر ساله مشکلاتی را برای سازمان حج و زیارت و زایران ایرانی به وجود می آورد.

سال گذشته با جود تمام هشدارها و سخت‌گیری‌ها یکی از حجاج ایرانی به دلیل حمل مواد مخدر، در تمتع دستگیر شد و برای چند زایر دیگر هم مشکلاتی به وجود آمد.

اما امسال، با شروع اعزام زایران به عمره مفرده، مسئولان سازمان حج و زیارت، برخورد با حجاج حامل مواد مخدر شدیدتر از سال گذشته در نظر گرفته‌اند.

ممکن است این سخت‌گیری مضاعف به دلیل مذاکراتی باشد که بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان و تعهداتی که ایران به این کشور در خصوص زایرانش داده است صورت گرفته باشد.

به هر حال مسئولان مرتبط با سازمان حج و زیارت تذکرات و توضیحاتی را که در این زمینه لازم است را در همایش‌های مختلف مطرح می‌کنند.

مسئولان اقدامی جدی‌تر در مورد کنترل حجاج انجام دهند

حلی‌ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در این رابطه می‌گوید: «خیلی زشت و زننده است که حاجی ایرانی به دلیل اعتیاد یا حمل مواد مخدر ۶ ماه در زندان عربستان حبس شود برای همین لازم و ضروری است مسئولان اقدامی جدی‌تر در مورد کنترل حجاج از مبداء انجام دهند.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تاکید می‌کند که پلیس عربستان پس از کشف مواد مخدر از حجاج آنها را به بدترین شکل ممکن دستگیر و روانه زندان می‌کنند.

محم‌تقی حلی‌ساز در گفتگو با مهر با بیان اینکه کنترل دقیقی در مورد حجاج معتاد به مواد مخدر قبل از خروج از کشور انجام نمی‌شود می‌گوید: لازم و ضروری است مسئولان اقدامی جدی‌تر در مورد کنترل حجاج از مبداء انجام دهند.

او در ادامه تاکید می‌کند: بدیهی است که مرکز پزشکی و درمانی هلال احمر ایران در عربستان نمی‌تواند مواد مخدر معتادان را تامین کرده و یا اینکه آنان را تحت درمان ترک اعتیاد قرار دهد لذا مجبوریم تا پایان حج با آنها مماشات کنیم.

حلی‌ساز از معدود متقاضیان سفر حج که به بیماری اعتیاد دچار هستند خواست که پس از ترک کامل، به حج اعزام شوند.

برخورد شدید عربستان با حجاج حامل مواد مخدر

رییس سازمان حج و زیارت هم در این رابطه گفت: امسال با حجاجی كه اقدام به حمل یا قاچاق مواد مخدر به عربستان كنند، به شدت برخورد خواهیم كرد.

علی لیالی در همایش هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در اجرای عملیات كنترل عمره‌گذاران سال ۸۹، افزود: سال گذشته مبارزه با حمل مواد مخدر رضایت‌بخش بوده است اما نباید توفیق سال گذشته و مذاكراتی كه درباره اعزام حجاج به عربستان داشتیم باعث شود كه امسال بی‌توجه به این مساله باشیم، چرا كه انتقال زائران معتاد و مواد مخدر در سال‌های گذشته هنوز در ذهن سعودی‌ها مانده است.

لیالی بیان كرد: سازمان حج و زیارت ابزار قانونی برای ممانعت از خروج زائران معتاد و حاملان مواد مخدر ندارد، ‌اما با هماهنگی‌هایی كه با نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و قوه قضاییه انجام شده است، تصمیمات قاطعی برای جلوگیری از خروج معتادان عازم به زیارت اجرا خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این كه جلوگیری از خروج زائران مشكل‌دار كه به نوعی یا معتاد و یا حامل مواد مخدر هستند بسیار بااهمیت است، تاکید كرد: اگر قرار است هزینه مادی برای این بخش صورت بگیرد سازمان حج و زیارت آماده است، آن هزینه را پرداخت كند، چون نتیجه این اقدام برای سازمان بسیار بااهمیت‌تر از مسایل مالی است.

پیشگیری اولین راه مبارزه با آسیب اعتیاد است

حجت الاسلام قاضی عسگر ـ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ـ نیز گفت: فقط با استفاده از اهرم زور و اجبار نمی‌توانیم این مشكلات را حل كنیم، اگر با این مشكلات ریشه‌ای برخورد نشود،‌ در آینده این مسایل ادامه خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تاکید كرد: زمانی كه افراد در محیط متشنج و غیراسلامی و به دور از اخلاقیات رشد پیدا می‌كنند زمینه آسیب‌پذیر شدن را دارند و زمانی كه وارد جامعه می‌شوند باید منتظر باشیم با یكی از این آسیب‌ها درگیر شود.

وی پیشگیری را اولین وسیله كنترلی برای آسیب‌های اجتماعی عنوان كرد و یادآور شد: چنانچه از ابتدا مراقب باشیم كه آسیب‌ها به وجود نیایند، این گونه مسایل در جامعه رواج پیدا نمی‌كند.

وی تصریح كرد: همه مسئولان اعم از انتظامی، فرهنگی و امنیتی باید با هم همكاری كرده و با پیشگیری به دشمنان اجازه ندهند كه از این آسیب‌ها علیه جامعه استفاده كنند.

وی تاكید كرد: امسال باید اطلاع‌رسانی را بالا ببریم و شرایط سخت زندان‌های عربستان سعودی را برای زائران تشریح كنیم كه این هم یكی از وظایف روحانیون و مدیران كاروان‌ها است كه آن‌ها را توجیح كنند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در پایان ابراز امیدواری كرد با همكاری و هماهنگی كه بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد و با برنامه‌ریزی‌هایی كه شده است و همچنین با برخوردهای قاطعی كه امسال صورت خواهد گرفت كاری كنیم كه آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران و تشیع همه حفظ شود.


کد مطلب: 12797

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/12797/معتادان-برخورد-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir