ماه رمضان زمانی مناسب برای نمایش‌های آیینی – سنتی

خبرگزاری مهر , 25 مرداد 1389 ساعت 14:37

ماه رمضان زمانی مناسب برای نمایش‌های آیینی - سنتی مجموعه تئاتر شهر سال‌های گذشته در ایام ماه مبارک رمضان با اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی پذیرای بسیاری از علاقمندان به فرهنگ و هنر بود اما این حرکت در دو سال اخیر فراموش شده است.


فرهنگ: در طول سال مناسبت‌های مختلفی وجود دارد که متناسب با آنها آثار نمایشی مختلف روی صحنه می‌روند. ماه مبارک رمضان از جمله ایامی است که حال و هوای خاص خود را دارد و مراکز و نهادهای مختلف سعی بر این دارند تا با برگزاری برنامه‌های متناسب این ایام اوقات مناسبی را برای اقوام مختلف جامعه فراهم کنند. تئاتر هم بسته به شرایط مختلف می‌تواند عملکرد مناسب و مؤثری داشته باشد. سالن‌های تئاتری در ایام ماه رمضان اجراهای خود را بعد از اذان مغرب آغاز می‌کنند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در سال ۸۶ بانی برپایی فضایی سنتی در محل کافه‌ تریای تئاتر شهر شد که در آن علاقمندان به تئاتر می‌توانستند با حضور در فضایی سنتی از نقالی و نمایش‌های آیینی دیگر دیدن کنند و همچنین در مراسمی همچون ترنا بازی حضور پیدا کنند.

این برنامه در همان اولین سال برگزاری با استقبال قابل توجه مخاطبان و علاقمندان مواجه شد و حتی بسیاری از چهره‌های شناخته شده فرهنگی هنری نیز در این فضا و مراسم شرکت کردند. به دلیل استقبال مخاطبان مدیران تئاتری تصمیم به برگزاری این مراسم در ایام ماه رمضان گرفتند.

با ایجاد چنین فضایی در مجموعه تئاتر شهر و برگزاری ویژه برنامه «رخصت» در ماه رمضان شاهد این بودیم که بسیاری از خانواده‌ها و علاقمندان به تئاتر و هنر در فضای در نظر گرفته شده حاضر می‌شدند و فضای مجموعه تئاتر شهر حال و هوای دیگری پیدا می‌کرد.

این ویژه برنامه علاوه بر پرداختن به موضوعاتی مناسب با ماه رمضان با اجرای نمایش‌ها و برنامه‌های آیینی و سنتی باعث آشنایی بیشتر اقوام مختلف جامعه با تئاتر می‌شد. همچنین چنین فضایی باعث می‌شد که شرکت‌کنندگان در ویژه برنامه در نظر گرفته از اجراهای تئاتری سالن‌های مجموعه تئاتر شهر هم دیدن کنند.

بعد از برگزاری مقطعی چنین برنامه‌هایی که با استقبال مخاطبان همراه بود شاهد آن هستیم که تجربیات مثبت گذشته فراموش و متوقف شدند. زمانی صحبت ایجاد چنین فضایی در تماشاخانه سنگلج هم مطرح شد که متأسفانه این حرف هم جامعه عمل به تن نکرد.

در سال جاری نیز جای خالی چنین ویژه برنامه‌ای در تئاتر به خصوص در مجموعه تئاتر شهر حس می‌شود. امید است مدیران تئاتری با توجه به تجربیات موفق گذشته در تداوم و بهتر شدن این اقدامات کوشا باشند.


کد مطلب: 14077

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/14077/ماه-رمضان-زمانی-مناسب-نمایش-های-آیینی-سنتی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir