تاسوعای خونبار در چابهار

26 آذر 1389 ساعت 17:58

تعداد کشته‌شدگان انفجار روز تاسوعا در چابهار به ۳۷ نفر افزایش یافت.




ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه ۲۴آذر ماه  (تاسوعای حسینی /  ۱۵ دسامبر) دو انفجار در مقابل مسجد امام حسین(ع) بندر چا‌بهار روی داد.
در اثر این انفجار ۳۷نفر کشته و ۸۵ نفر زخمی شدند که سه زن و یک کودک سه ماهه نیز در میان کشته شدگان هستند.

تروریستها ابتدا قصد ورود به مسجد امام حسین(ع) را داشته اند اما از آنجا که مساجد، حسينيه‌ها و تكيه‌های چابهار در روزهای تاسوعا و عاشورا مجهز به گيت‌هاي امنيتي و بازرسي بدني بوده‌اند، مجبور می شوند اين اقدام وحشيانه را در خيابان و معابر پر رفت و آمد انجام دهند.

به گفته معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان «تروریستها چند نفر بودند و یک نفر از آنها جلیقه انفجاری مخفی شده زیر لباس خود را در مسیر هیئت عزاداری منفجر کرد. بعد از انفجار اول، تروریست دوم قصد نزدیک شدن به محل ازدحام جمعیت را داشت اما توسط ماموران شناسایی و قبل از هر اقدامی به هلاکت رسید.»
اداره اطلاعات چابهار نیز با بيان اينکه سه نفر در حادثه تروريستي چابهار نقش داشتند از دستگيري یکی از عوامل اين انفجار خبر داد.

مسئولیت انفجار
ساعتی بعد شبکه تلویزیونی «العربیه» در خبری اعلام کرد که گروهک تروریستی «جندالله» مسئولیت انفجارهای روز گذشته در چابهار را به عهده گرفته است.


این گروهک در بیانیه خود ، « سيف الرحمان چابهاري » و « حسان خاشي » را به عنوان عوامل انفجار معرفی و هدف از این اقدام را انتقام اعدام عبدالمالك ریگی اعلام کرد.
گروهک ریگی در گذشته نیز با حمله به مسجد علی‌بن‌ابیطالب شهر زاهدان ( خرداد ۸۷ ) و مسجد جامع زاهدان ( تیر ماه ۸۹) باعث کشته شدن بیش از ۶۰ نفر شده بود.


دستگيري ۹ نفر مرتبط با حادثه
محمدنجار وزیر کشور پس از برگزاری جلسه امنيتي درباره حادثه تروريستي چابهار با اعلام دستگیری ۹ نفر از كساني كه مظنون به دست داشتن در اين حادثه تروريستي بودند گفت : « يك نفر از اينان در حال خروج از كشور دستگير شد و بقيه افراد نيز در كنارك و چابهار توسط نيرو هاي نظامي امنيتي بازداشت شده‌اند.»

علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت کشور هم در گفت وگو با ایرنا با بیان این که تروریست ها در پاکستان آموزش می بینند گفت : « که ما تذکرات لازم را به پاکستانی ها داده ایم ولی آنان هیچ اقدام جدی در این زمینه انجام نداده اند و نسبت به دستگیری این تروریست ها اقدام نکرده اند.برخی از مقامات محلی دولت پاکستان مرتبط با این موضوع هستند و اعترافات عبدالمالک ریگی موید این قضیه است که عقبه این تروریست ها در پاکستان است و آنان اوراق عبور خود را از برخی از دستگاه ها و مقامات محلی پاکستان می گیرند »

واکنش های داخلی
آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حادثه اعلام کرد : « ما مى‌دانيم بعضى از مدارس دينى در پاكستان و عربستان سعودى تروريست‌پرور هستند، نبايد فكرى براى آن كرد و آنها را شناسايى كرده و به اين دولت‌ها اعتراض كرد؟ ما از اين مى‌ترسيم كه در مدارس دينى برادران اهل سنت كشورمان نيز نفوذ كنند و چنين افكارى را رواج دهند. آيا نبايد با همكارى مديران دينى اين مدارس، نظارت بيشترى در برنامه‌ها و كتاب‌ها و نفرات آنها بشود؟!»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که برای شرکت در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در روستای ابرجس شهر قم حضور داشت، هدف تروریست‌ها از ترور مردم عادی در چا‌بهار را اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی دانست و گفت : «این رفتارها تنها از رژیم صهیونیستی و آمریکا برمی‌آید.»

حوزه های علمیه ، جامعه روحانیت ومردم اهل سنت شهرستان خواف ،امام جمعه اهل سنت جاسک ،جامعه روحانیت اهل سنت ، سازمان تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز با صدور بیانیه های جداگانه ای این حادثه را محکوم کردند.
همچنین نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و استاندار این استان با صدور بیانیه ای مشترک حادثه تروریستی روز تاسوعا در چابهار را محکوم و روز شنبه را در این استان عزای عمومی اعلام کردند.


محکومیت های بین المللی
بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد حملات تروریستی به عزاداران چابهاری را به‌شدت محکوم کرد. همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بمب‌گذاری‌های انتحاری در چابهار را به عنوان «حملاتی تروریستی که مایه انزجار است» یاد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا افزود «قتل غیرنظامیان بی‌گناه در عبادت‌گاهشان در جریان مراسم مذهبی، یک عمل زشت است و کسانی که دست به آن زده‌اند، باید پاسخ‌گو شناخته شوند. این عملی شرم‌آور و بزدلانه است».
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با انتشار بیانیه‌ای متذکر شد که وی «به نمایندگی از مردم آمریکا، مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان این حادثه ابراز می‌دارم».
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در بیانیه‌ای گفت «من این سوءقصد مزورانه به مومنان بی‌گناه را شدیداً محکوم می‌کنم. من با خانواده‌های قربانیان هم‌دردی و برای زخمیان پرشمار این حادثه، بهبودی هرچه زودتر آرزو می‌کنم. اقداماتی از این دست نشان می‌دهد که خشونت تروریستی تهدیدی جهانی است که ما برای مبارزه با آن باید در سطح بین‌المللی همکاری کنیم».
آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا ، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و اتحادیه عرب ، در پیام های جداگانه ای این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

مراسم تشییع جنازه
روز ۲۶ آذر ماه مراسم تشييع پيكر شهداي مراسم حادثه تروريستي تاسوعاي حسيني در چابهار برگزار شد. اين مراسم باحضورهیئتی بلند پایه به سرپرستی وزیر کشور و با حضور نمایندگانی از دفتر رهبر معظم انقلاب ؛ دولت و مجلس برگزار شد .
همچنين حجت الاسلام والمسلمین قمی به نمایندگی از دفتر رهبر معظم انقلاب پیام تسلیت شفاهی مقام معظم رهبری را قرائت کرد .
پيكر ۸ تن از اين شهدا در شهرستان چابهار به خاك سپرده شد و پيكر ۲۷ شهيد ديگر ، پس از تشيع در شهرستان چابهار، به زادگاه آنان جهت خاك سپاري انتقال يافت.

اسامی تعدادی از شهدای انفجار روز تاسوعا در چابهار
مدير كل پزشكي قانونی سيستان و بلوچستان گفت: نام عده‌ای از شهدای حادثه تروريستی چابهار اعلام شد.

فريبرز آيتی فيروزآبادی، نام شهدای عمليات تروريستی چابهار را به شهر زیر اعلام كرد:

نسترن خسروي فرزند جواد، عزيز اسفندتاج فرزند عبدالرحمن، گلمحمد فرهمند فرزند باباخان، رجبعلي بردبار فرزند حسين، عليرضا خواه‌، مسلم تاب‌خيز، منصور مؤذن، محمد وطن‌خواه، غلامرضا قاسمي،  غلامرضا ميرزايي، اكبر كوهكن، عبدالله آرش، مسعود منصوري،  محسن كيخواه‌ فرزند برات، رضا حسين‌پور صنعتي، محمد رضايي، مصطفي كوهكن، سكينه سندگل به همراه فرزندش سنا پردل، احمد چهارديواري، عرفان كتري، ربابه رستمي، جواد فدویان ‌مقدم فرزند جهانبخش، علی محمد محتاجی.

این درحالیست که هفت تن از شهدای جنایت تروریستی تاسوعای حسینی در چابهار ، اهل سنت هستند.

سیاح معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگوی تلفنی با واحد مرکزی خبر با تایید این خبر گفت: احمد کتری، عرفان کتری، مسلم آب خزر، عبدالرحمان چراغ مکان ، عبدا... عارفی، احمد چهار دیواری و دختر نوجوان مطهره نارویی از هموطنان اهل سنت بودند که خونشان با شهدای شیعه به هم امیخت و در کنار هموطنان اهل تشیع به شهادت رسیدند.

فیلم زیر لحظاتی پس از انفجار را نمایش می دهد.

لحظاتی پس از انفجار


کد مطلب: 15238

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/15238/تاسوعای-خونبار-چابهار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir