تالار وحدت عکس‌های مختار را به نمایش گذاشت

سايت خبری قرآنی , 5 دی 1389 ساعت 12:10

بنیاد فرهنگی رودکی نمایشگاهی عکسی از مجموعه «مختارنامه» در تالار وحدت برگزار می‌کند که شب گذشته چهارم دی‌ماه آیین افتتاحیه آن با حضور عوامل این سریال برپا شد. این تصاویر حاصل تلاش مسعود پاکدل عکاس این مجموعه است.


فرهنگ: شب گذشته چهارم دی‌ماه، تالار وحدت میزبان عوامل سریال «مختارنامه» بود.

این گردهمایی به مناسبت برپایی نمایشگاه عکسی از این مجموعه فاخر توسط مسعود پاکدل برپاست. در این شب داود میرباقری، فریبرز عرب‌نیا، فرهاد اصلانی، شهرام حقیقت‌دوست، محمود اردلان، عظیم جوانروح و... از جمله عوامل این سریال در این نمایشگاه حضور داشتند.

مسعود پاکدل، خالق این تصاویر، عکاس باتجربه و پرسابقه سینما و تئا‌تر و تلویزیون است که در سال ۱۳۵۰ در اصفهان متولد شده است. این هنرمند که تاکنون عکاسی ۳۵ مجموعه تلویزیونی و چندین پروژه سینمایی را بر عهده داشته است، همکاری خود را با پروژه عظیم «مختارنامه» از سال ۸۲ آغاز کرد و این همکاری تا پایان تولید ادامه داشت.

حضور و همکاری مسعود پاکدل در پروژه «مختارنامه» و برگزاری این نمایشگاه (عکس‌های مختارنامه) با ۷۲ قطعه عکس منتخب از میان بیش از ۷۰۰۰۰ عکس ثبت شده از این مجموعه توسط این هنرمند بهانه‌ای شد تا در این گزارش لحظاتی پای صحبت‌ این هنرمند بنشینیم.



پاکدل در ابتدا درباره نحوه حضور خود در «مختارنامه» اظهار کرد: پیش از همکاری در «مختارنامه» با داود میرباقری در دو نمایش همکاری کرده بودم که این همکاری‌ها زمینه‌ساز حضورم در مختارنامه شد، البته جذابیت این اثر برای من بعد از شروع فیلمبرداری ایجاد شد و تا پایان کار در خدمت این پروژه بودم.

این عکاس درباره تنوع لوکیشن در این سریال و تأثیر آن بر روی کارش، گفت: مسلماً به عنوان یک عکاس ترجیح می‌دهم هر روز در یک لوکیشن کار کنم، زیرا این امر جاذبه بصری عکس‌ها را بالا می‌برد، این اثر فضا‌ها و لوکیشن‌های زیادی داشت و از این نظر برای کار من بسیار خوب بود.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به جذابیت بسیار عکس‌های این مجموعه، آیا در این آثار از افکت‌های خاصی بهره برده شده است، تصریح کرد: در پوسترهایی که برای فیلم طراحی شده بله، اما در مورد عکس‌ها تماماً‌ همان چیزی که در سریال می‌بینید، ثبت شده است.

این عکاس در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه، آیا این اثر به دلیل مذهبی و تاریخی بودن، از لحاظ رنگ و لعاب عکس‌ها و از نظر تخصصی و تکنیکی تفاوتی با سایر آثار معمولی دارد، توضیح داد: در عکاسی مذهبی و تاریخی تفاوت‌های تکنیکی اندکی وجود دارد، اما بیش از مسائل فنی و تخصصی در چنین آثاری باید پوست‌کلفت‌ بود تا تحمل شرایط سخت می‌سر شود.

وی افزود: برخی اوقات برای گرفتن یک عکس مجبور بودم بسیار راه بروم و همه جا حضور داشته باشم تا بتوانم آنچه را که مدنظر دارم شکار کنم. همچنین شرایط اقلیمی و جغرافیایی لوکیشن‌های مختلف این اثر کار را سخت‌تر می‌کرد. در مناطق بیابانی، گرد و غبار و در برخی مناطق باران مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در طول تولید این اثر چهار دوربین را بر اثر استفاده زیاد و گرد و خاک و شرایط جوی بد از بین بردم که این امر جزء لاینفک کار در پروژه‌ای عظیم با چنین شرایطی است.

پاکدل با اشاره به عکس‌های منتشر شده از نماز امام حسین (ع) و یارانش در ظهر عاشورا، آن را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: طبیعی است که همه ما در زمان برداشت آن صحنه‌ها منقلب شده بودیم، آن روز خاص لوکیشن بسیار شلوغ بود و فضای عجیب و غریبی به وجود آمده بود و عزت‌الله ضرغامی نیز با ۲۰ نفر از همراهان خود برای بازدید از لوکیشن آمده بودند. از این رو آن روز در ذهنم کاملاً باقی مانده و ثبت شده است.

وی ایده برگزاری این نمایشگاه را چنین توصیف کرد: قصه مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» در ارتباط با واقعه کربلا و امام حسین (ع) است، از این رو با مشاوره و همکاری سیف‌الله صمدیان به دلیل همزمانی پخش این اثر با ماه محرم بر آن شدیم تا نمایشگاهی از عکس‌های این مجموعه برگزار کنیم.

عکاس مجموعه «مختارنامه» در پایان درباره تعداد عکس‌های این نمایشگاه اظهار کرد: ۷۲ قطعه عکس انتخاب شده که برخی در تابلوی عکس‌های ۱۰۰ در ۷۰ به نمایش درآمده و برخی دیگر در اندازه‌های ۳ و ۴ متر به نمایش درآمده است.

پس از سخنان پاکدل، فرصتی کوتاه به دست آمد تا نظر داود میرباقری را هم درباره این نمایشگاه بدانیم. وی چنین گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند گوشه‌ای از تلاش‌هایی که در این کار انجام شده را تصویر کند؛ تلاشی که حاصل زحمات گروهی بزرگ بود.

وی در پایان سخنان کوتاه خود تأکید کرد، بخش‌های اصلی این سریال از قسمت‌های آینده پخش خواهد شد.

در این نمایشگاه آنچه که بیش از همه جلب توجه می‌کرد، زیبایی تصویر و رنگ‌ها بود که تماشاگر را ناخودآگاه جذب عکس‌ها می‌کرد، البته اندازه بزرگ برخی عکس‌ها به شدت به جذابیت تعدادی از تصاویر افزوده بود.

در این گزارش، عظیم جوانروح فیلمبردار این مجموعه هم عنوان کرد: کار کردن در چنین مجموعه‌ای نیروی خارق‌العاده را طلب می‌کند، اما به عقیده من شانس کار کردن در اثری که معطر به نام ابا عبدالله‌(ع) است تنها یک بار به سراغ یک هنرمند می‌آید که من آن را از دست ندادم. کاری که به واسطه توانایی میرباقری در بالا‌ترین کیفیت خلق شده است.

در پایان این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌و‌گویی که با خبرنگاران داشت، «مختارنامه» را اثری عنوان کرد که می‌تواند تا سال‌ها به عنوان الگو در تلویزیون ثبت شود.


کد مطلب: 15397

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/15397/تالار-وحدت-عکس-های-مختار-نمایش-گذاشت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir