در نشست نمایش «کلید» عنوان شد

«کلید» نمایش مذهبی است اما ذکر مصیبت نیست

خبرگزاری سینمای ایران , 12 دی 1389 ساعت 11:40

مداحیان کارگردان نمایش بیان کرد: متأسفانه وقتی صحبت از کار مذهبی می‌شود همه فکر می‌کنند باید مصیبت مطرح شود درحالیکه ما در نمایش «کلید» قرار نیست هیئت به‌پا کرده و برای مخاطب روضه خوانی کنیم. ما قصد داریم روی صحنه برویم که تفکر به‌وجود آوریم.


 نشست نمایش «کلید» صبح امروز با حضور مدیر گروه فرهنگی هنری «تراب» کارگردان نمایش، طراح حرکات موزون، بازیگر و طراح چهره این نمایش برگزار شد حمید نیلی مدیر گروه در مورد نمایش «کلید» گفت: گروه «تراب» از سال ۷۱ شکل گرفت و به‌صورت حرفه‌ای فعالیت هنری خود را شروع کرد هدف ما از تشکیل گروه «تراب» بیان نکات مهم و اجتماعی به زبان تخصصی تئا‌تر است. در نمایش «کلید» سعی کردیم به برخی از باور‌ها نگاه دوباره داشته باشیم..

وی افزود: ما در نمایش به زبان تئا‌تر مطالبی مختلفی را بیان می‌کنیم که از جمله آن فتنه‌هایی است که در صدر اسلام رخ داده و درواقع مخاطب را دیدن این نمایش درمورد این فتنه‌ها داوری کند.

نیلی اضافه کرد:‌ همان طور که نهم دی ماه روز پایان یافتن تمام فتنه‌ها بوده در این کار نیز برای شخصیت داستان پس از گذراندن فتنه‌ها تردیدهای وی پایان می‌پذیرد و این کار از این حیث با حماسه نهم دی ماه ارتباط دارد.

محمدرضا مداحیان کارگردان این نمایش در ادامه این نشست در مورد ساختار تئا‌تر گفت: «کلید» نمایشی مذهبی است اما ما در اجرای اثر سعی داشتیم تا با ایجاد فضاهایی نمادین ساختار شکنی کنیم. البته برای آنکه اثر مفهوم درست را داشته باشد از حضور حجت الاسلام مهدی طائب به‌عنوان کار‌شناس مذهبی بهره گرفتیم.

وی افزود: متأسفانه وقتی صحبت از کار مذهبی می‌شود همه فکر می‌کنند باید مصیبت مطرح شود درحالیکه ما در نمایش «کلید» قرار نیست هیئت به‌پا کرده و برای مخاطب روضه خوانی کنیم. ما قصد داریم روی صحنه برویم که تفکر به‌وجود آوریم. ما در اجرایی که از نهم دی ماه روی صحنه بردیم و تا ۱۰ بهمن نیز اجرا ادامه خواهد داشت. در گروه نمایش تلاش کردیم تا به مقوله‌های مختلف اجرا مثل چهره‌پردازی، حرکات موزون، نورپردازی تنها به یک عنصر واجب در تئا‌تر نگاه نکردیم بلکه از هرکدام به عنوان یک محور برای ایجاد تفکر در مخاطب هنگام تماشای اجرا بهره گرفتیم.

این کارگردان اظهار داشت: برای مثال ما به حرکت دیدی به این معنی که این عنصر فضاهای خالی نمایش پرکند نداشتیم. ما قصد داریم کاری متفاوت مذهبی را شکل دهیم که با اتفاقات مرسومی که در حوزه تئا‌تر مذهبی با تئا‌تر مناسبتی متفاوت باشد.

مداحیان در مورد انتخاب عنوان «کلید» برای نمایش توضیح داد: کلید به‌معنای بازکردن قفل‌هاست و در این نمایش نیز شخصیت برای بازکردن قفل‌ها و برطرف کردن مشکلات به‌دنبال راه‌حل و کلید می‌رود. طراحی حرکات در نمایش «کلید» مفهومی از اتفاقاتی است که در نمایش رخ می‌دهد ون جدای از اجرا نیست.

این کارگردان در مورد موسیقی نمایش بیان کرد: آهنگساز این کار بهرنگ قدرتی است که موسیقی را بر اساس موسیقی تلفیقی طراحی کرده و برای موسیقی اثر از تمامی سازهای سنتی، غربی و حتی تکنیک‌های الکترونیکی و کامپیوتری بهره گرفته است تا به موسیقی این اثر رسیده است.

سید شاهین اعلایی‌نژاد بازیگر نمایش گفت: بازی در این اثر با توجه به اتحاد کل گروه شکل گرفته و حسن این نمایش در این است که هر فردی در قالب حرفه‌ای نقش خود مشاوره‌های بسیاری را به کل گروه داده است.

وی در مورد تکنیک‌های بازیگری در این نمایش افزود: ما در اجرای بازی این اثر از تکنیک‌های تعزیه کمک گرفته‌ایم. همچنین با توجه به اینکه نمایش چرخش‌های زمانی بسیاری دارد سعی کردیم ما با نوع گریم و اجرای حرکات موزون طراحی شده در جریان زمان نمایش پیش رویم.

نوید فرح‌مرزی چهره‌پرداز نمایش «کلید» در ادامه این نشست گفت: این کار یک حرکت جمعی بوده و گروه‌های تئاتری در اجرای ایده‌های جدید خود نیاز به حمایت دارد و زیرا تئا‌تر کار پرهزینه‌ای است و این اثر به‌دلیل فاخر بودن و سنگین بودن آن به حمایت نیاز دارد.


کد مطلب: 15483

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/15483/کلید-نمایش-مذهبی-اما-ذکر-مصیبت-نیست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir