اسلام‌شناس آرژانتینی: آیا پس از عزاداری، از امام حسین (ع) تبعیت می‌شود

18 دی 1389 ساعت 10:44

یکی از محققین و پژوهشگران آرژانتینی با بیان اینکه آیا بعد از عزاداری عاشورا، از راه و روش اباعبدالله‌ (ع) تبعیت می‌شود، گفت: عده‌ای پس از عزاداری، راه و روش مخالفان سید الشهداء‌ (ع) را در پیش می‌گیرند.


سهیل اسعد، عصر دیروزز در ادامه سلسله نشست‌های چهل منزل تا اربعین، که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، در سخنانی با موضوع «عاشورا و رسالت جهانی شدن»، اظهار داشت: برای جهانی شدن قیام اباعبدالله (ع) باید شخصیت یاران امام حسین (ع) را به عنوان یک خط فکری معرفی کنیم.

وی افزود: برای مثال می‌توانیم حضرت عباس‌ (ع) را این گونه ببینیم که با فداکاری تمام حاضر شد برای کودکان تشنه آب تهیه کند و در ‌‌نهایت به مقام رفیع شهادت رسید یا اینکه ایشان را به عنوان یک خط و نماد فکری معرفی و شخصیت آن حضرت را از این منظر تحلیل کنیم.

 عاشورا را به عنوان جریان فکری معرفی کنیم
این محقق و پژوهشگر آرژانتینی، خاطرنشان ساخت: البته عملی کردن این بحث‌ها زمان می‌برد و کار ساده‌ای نخواهد بود، اما حادثه عاشورا، طبیعتا این قابلیت را دارد که به عنوان یک نماد و جریان فکری معرفی و از دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با طرح این سؤال که چگونه عاشورا را به عنوان سرچشمه احساسات مثبت تحلیل کنیم، تصریح کرد: عاشورا به عنوان یک واقعیت، ارزشهایی را با خود دارد که می‌توان با هر کدام از آن‌ها یک مدرسه و یک جریان فکری ساخت.

 احساسات مثبت در عزاداری
سهیل اسعد، با بیان اینکه احساسات مثبت احساساتی هستند که مقدمه رفتار عملی مثبت شوند، گفت: احساسات مثبت در زمینه عزاداری این است که بعد از آن، تبعیت وجود داشته باشد، اما آیا در مورد عزاداری عاشورا این گونه است؟ یعنی بعد از اینکه از عزاداری بر می‌گردیم، از راه و روش امام حسین (ع) تبعیت می‌کنیم؟
وی افزود: متأسفانه در پاسخ به سؤالات فوق باید گفت که جواب منفی است؛ به گونه‌ای که بسیاری پس از عزاداری امام حسین (ع) راه و روش مخالفان سید الشهدا (ع) را در زندگی پیش می‌گیرند که باید برای اصلاح این موضوع کاری کرد.

 جایی برای بروز احساسات وجود ندارد
این پژوهشگر آرژانتینی، ادامه داد: درست است که مردم با حضور در مجالس امام حسین (ع) احساساتشان تحریک می‌شود، اما بعد از آنجایی که بتوانند این احساسات را بروز دهند، وجود ندارد.
وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم که می‌دانی برای تبعیت از امام حسین (ع) درست کنیم، باید عاشورا را با یک فهم عمیق تحلیل کرده و می‌دانی عملی برای تبعیت از آرمان‌های والای شهدای کربلا ایجاد نماییم.


کد مطلب: 15536

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/15536/اسلام-شناس-آرژانتینی-آیا-عزاداری-امام-حسین-ع-تبعیت-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir