معرفی کتاب «لمعات الحسين»

6 آبان 1387 ساعت 14:01

كتاب «لمعات الحسين»، حاوي برخي از خطبه‌ها و موعظه‌هاي امام حسين(ع) است كه با ذكر مدارك معتبر نقل شده است.


به گزارش خيمه، نويسنده اين کتاب، علامه آيه‌الله حسيني طهراني در سال 1345 قمري در طهران ديده به جهان گشود؛ پدر ايشان مرحوم آيه‌الله حاج سيدمحمدصادق  از شاگردان آيه‌الله ميرزا محمدتقي شيرازي و هم بحث مرحوم آيه‌الله سيد عبدالهادي شيرازي بود.

وی انساني بصير و غيور و حافظ فرهنگ الهي و سنت نبوي و شئونات اصيل اسلام و از بارزين در حفظ تديّن در برابر دستگاه رضا خان پهلوي بوده يكي از چهار عالم سرشناس طهران به شمار مي‌رفت.

مرحوم علامه حسيني طهراني با سرپرستي اين پدر، دوران تحصيلات ابتدائي و متوسطه خود را در رشته مكانيك و ماشين سازي سپري نمود و در سال 1364 قمري به شهر قم مشرف شده در مدرسه مرحوم آيه‌الله حجت مشغول تحصيل گرديد.

تحت عنايات حضرت معصومه سلام‌الله‌عليها با علامه طباطبائي آشنا شده، باب انس و الفت ميان آن دو گشوده شد.

مرحوم علامه حسيني طهراني ظاهر و باطن خود را به عقل و قلب اين فرزانه علم و حكمت و تفسير سپرد و از خواص شاگردان ايشان گرديد.

در اين مسير با حضرات آيات: حاج سيد صدر الدين جزائري، حاج شيخ محمد باقر آشتياني، حاج شيخ محمد تقي جعفري، حاج شيخ جواد فومني، حاج سيد رضي شيرازي، حاج شيخ محيي‌الدين انواري، حاج شيخ بهاءالدين محلاتي، حاج شيخ صدرالدين حائري، حاج شيخ محمدعلي سبط و حاج شيخ مرتضي مطهري تشريك مساعي داشتند؛ نامه ايشان به رهبر فقيد انقلاب قدس سره راجع به نقد پيش‌نويس قانون اساسي گوياي حقايق بسيار است.

سرانجام قلبي كه يك عمر براي اعتلاي توحيد و ولايت و معارف حقّه علوي مي‌طپيد، در نهم صفر سال 1416 قمري در عَتَبه مقدّسه علي بن موسي الرضا عليه آلاف التحيه و الثناء از حركت ايستاد و نفس قدسي‌اش به نداي ارجعي لبيك گفت و سرمست از باده سقيهم ربهم شرابا طهورا به رياض قدس پرواز نمود و پيكر پاكش در جوار مولايش در ضلع جنوب شرقي صحن عتيق حرم مطهر رضوي، آستان بوس كفشداري آن حضرت گرديد.

                                                                                                                       armaneheyat.ir               
معرفی کتاب:
اين كتاب حاوي برخي از خطبه‌ها و موعظه‌هاي امام حسين(ع) است كه با ذكر مدارك معتبر نقل شده است و فقط به ترجمه آنها اكتفا شده تا بواسطه ايجاز و اختصار قابل آن باشد كه در محافل و مجالس نوشته شده در منظر مردم قرار گيرد و اذهان را از لمعات انوار حسيني روشن كند و اين ميراث پر مايه را به نسل بعد انتقال دهد.


مطالبي از كتاب:
• خلقت بشر براي رسيدن به شهود خداوند است و راه رسيدن به آن همرنگي و همراهي با معصوم است.
• موعظه به گناه كار
• خير دنيا و آخرت
• آثار كمك به نيازمندان
• كليدهائي در علم و معرفت
• گفتار حضرت در هنگام خروج از مكه به كربلا
• سخنان حضرت در شب عاشورا
• بيان وقايع روز عاشورا


برخی از کتاب‌های ایشان عبارتند از :
* رساله سيروسلوك منسوب به بحرالعلوم
* رساله لب الباب در سير و سلوك اولي‌الالباب
* توحيد علمي و عيني
* مهر تابان
* روح مجرد
* وظيفه فرد مسلمان در احياي حكومت اسلام به‌همراه نامه نقد و اصلاح پيش‌نويس قانون اساسي
* ولايت فقيه در حكومت اسلام
* نور ملكوت قرآن
* نگرشي برمقاله قبض و بسط تئوريك شريعت


کد مطلب: 207

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/207/معرفی-کتاب-لمعات-الحسين

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir