حج و عمره؛ فرصتی که نباید از دست برود

ایکنا , 4 اسفند 1393 ساعت 13:55

حضور زائران ایرانی در شهرهای مقدس مکه و مدینه در کنار هزاران زائر از سراسر جهان، فرصت فرهنگی بی‌نظیری برای تبادل فکری و برقراری ارتباط مستقیم با مسلمانان جهان است، فرصتی که نباید از دست برود.


«کاهش صدور روادید عمره از سوی کنسولگری‌های عربستان در ایران» آن هم در شرایطی که دارندگان فیش‌های عمره و حج تمتع در حال ثبت‌نام در کاروان‌های حج و مرحله دوم عمره بودند و روند اعزام زائران عمره‌گزار ایرانی با آرامش و نظمی مثال‌زدنی دنبال می‌شد، موجب نگرانی مردم و مسئولان ایرانی شد.

دو کنسولگری عربستان در ایران که در شهرهای مشهد و تهران مستقر هستند علی‌رغم اینکه تمام قراردادهای قانونی میان مسئولان ایرانی و عربستان مبنی بر اعزام حدود ۸۰۰ هزار زائر عمره مفرده به امضای دو طرف رسیده بود، به ناگاه صدور روادید زائران ایرانی را با روندی بسیار تند به کمتر از ۵۰ درصد معمول و قانونی کاهش دادند.

کاهشی که بر اساس گفته رئیس سازمان حج و زیارت ایران در صورت تداوم موجب لغو بیش از ۵۰ درصد پروازهای عمره مرحله دوم خواهد شد و این به معنی کاهش شدید تعداد زائران ایرانی در دو شهر مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره می‌شود.

البته در ایران افرادی نیز هستند که معتقدند اعزام زائران ایرانی به عربستان باید کاهش یافته و حتی متوقف شود؛ استدلال این افراد بیشتر بر این اصل استوار است که زائران ایرانی با حضور در عربستان باعث خروج ارز از کشور شده و سود مالی وافری به عربستان می‌‌رسانند. استدلال‌هایی مبنی بر اینکه در مقابل رفتار و برخورد بد مسئولان عربستان با زائران ایرانی ما نیز باید مقابله به مثل کرده و اعزام زائران را متوقف کنیم نیز در همین خصوص مطرح است.

اما باید این واقعیت مسلم را باور کنیم کشوری مانند عربستان بسیار بسیار ثروتمند‌تر از آن است که نیازمند سود مالی حضور۸۰۰ هزار ایرانی در عمره و حدود ۶۳ هزار ایرانی در حج تمتع باشد، عربستان کشوری است که به خاطر منافع سیاسی حاضر است به نفت خود چوب حراج بزند پس هرگز محتاج سود مالی حضور ایرانیان در این کشور نیست، بلکه به دلیل تضاد فکری شیعه و وهابیت و اختلاف نظرهای سیاسی بین دو کشور ترجیح می‌دهد بهانه‌ای بیابد و حضور زائران ایرانی را در شهرهای مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره متوقف کند. بهانه‌ای که نباید به دست مسئولان عربستان داد.

از سوی دیگر همیشه باید متوجه بود که هر روز چندین هزار نفر ایرانی در عربستان حضور دارند و عربستان به راحتی می‌تواند با زیرپا گذاشتن تمام تعهدات بین‌المللی هر رفتاری با زائران ما داشته باشد؛ (به یاد بیاورید کشتار زائران ایرانی در حج تمتع آن هم در حرم امن الهی را). پس باید در گفتار و رفتار خود با مسائل مربوط به این کشور هوشمندانه رفتار کرد، چون عربستان نشان داده است که چندان تعهدی برای خود در قبال حقوق بین‌المللی قائل نیست.

در جهانی که شیعه مدام متهم به کفر است و سردمداران وهابیت تلاش دارند زیارت ائمه(ع) را نشانه ارتداد و شرک معرفی کنند، حضور زائران ایرانی در عمره و حج تمتع آن هم در مقابل چشمان هزاران زائر جهان اسلام یک پیام مهم دارد: زائران ایرانی شیعیان مسلمانی هستند که مانند همه مسلمانان به قبله واحد اقتدا می‌کنند و عاشق رسول حق، حضرت محمد(ص) هستند.

و این یک فرصت بزرگ فرهنگی است. حج و عمره محلی هستند برای صدور انقلاب، برای نشان دادن عظمت شیعیان در جهان. حضور هر زائر ایرانی یعنی یک فرصت تبلیغی برای ایران اسلامی که اگر نه با حرف که با عمل زائران خود، مسلمان موفق انقلابی را برای همه مسلمانان حاضر در عمره و حج مجسم کند.

حج و عمره یک فرصت بی‌نظیر است، فرصتی که در مقابل چشمان وهابیتی که قبور ائمه بقیع (ع) را ویران کرد، نشان دهیم که شیعیان همچنان پیرو ائمه خود هستند و تخریب این قبور هیچ تأثیری در عشق به ائمه اطهار نداشته است، حج و عمره فرصتی بی‌نظیر است برای آبروداری ائمه(ع) چرا که خود فرموده‌اند شما شیعیان آبروی ما هستید.

خالی شدن شهرهای مکه و مدینه از حضور ایرانیان یعنی یک خطر؛ یعنی محروم شدن زائران ایرانی از زیارت قبر مطهر حضرت محمد(ص) و نشان دادن ارادت خود به پیامبر نور و رحمت، یعنی جهان عاشقان مولود کعبه را دیگر به گرد کعبه نخواهد دید. یعنی از بین رفتن امکان ارتباط مستقیم ملت ایران با ملت‌های مسلمان جهان.

بر اساس همین واقعیت‌ها بوده که در طول سال‌ها و علی‌رغم اتفاقاتی مانند کشتار زائران ایرانی در حرم امن الاهی، پس از توقف‌هایی چند ساله، همچنان اعزام زائران ایرانی به مکه و مدینه تداوم داشته و باید داشته باشد. نباید کاری کرد که این فرصت بزرگ از دست برود.
بر همین اساس بود که رئیس سازمان حج و زیارت چند روز قبل از اعلام رسمی فوت پادشاه عربستان (پادشاه عربستان چند روز قبل از اعلام رسمی از سوی دولت این کشور، فوت کرده بود) به این کشور سفر کرده و با مسئولان عربستانی دیدار کرد، رعایت عرف دیپلماتیک و تسلیت فوت پادشاه عربستان به مسئولان این کشور نیز سیاست‌ قابل ستایشی بود که می‌توانست موجب تداوم روابط دیپلماتیک دو کشور و در پس آن برگزاری حج و عمره‌ای آرام برای زائران ایرانی باشد.


کد مطلب: 23340

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/23340/حج-عمره-فرصتی-نباید-دست-برود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir