اجماع کارشناسان برای تقسیم دانشنامه 6 جلدی فاطمی به 2 بخش متمایز

فارس , 17 اسفند 1393 ساعت 11:11

اساتید حاضر در نشست نقد دانشنامه فاطمی به اجماع مطرح کردند که مجموعه شش جلدی دانشنامه فاطمی نیازمند تقسیم به دو بخش سه جلدی است که بخش نخست به همان بحث دانشنامه و بخش دوم به حوزه زن و خانواده مربوط شود.


نشست نقد دانشنامه فاطمی عصر شنبه ۱۶ اسفند ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام مقیمی حاجی معاون علمی دانشنامه فاطمی، صادق آئینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام حسن طارمی استاد حوزه، آیت‌الله محمدهادی غروی پژوهشگر و استاد تاریخ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد درباره دشواری‌های تألیف این اثر و بازه زمانی تألیف آن و همین طور اتفاقاتی که برای تألیف دانشنامه حضرت علی(ع) و سپس فاطمی(س) توضیحاتی ارائه داد و گفت: این پیشنهاد از سوی آیت‌الله جوادی آملی مطرح شد و با کمک خودشان نیز به تشویق رهبری در آمد.

وی با اشاره به هفت مشکلی که درباره مدون کردن دانشنامه فاطمی(س) وجود داشت،‌ گفت: فقدان منابع علمی کافی درباره حضرت زهرا (ص)،‌ فراوانی اختلافات کلامی، فقر مطالعاتی در جهان اسلام در مبحث زن و خانواده و ... چند نمونه از این مشکلات است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محقق داماد با بیان اینکه خودش دستی در این نوع کارها دارد و سختی‌های کار را می‌داند، گفت: خداوند خیر به بانیان این اثر بدهد که ادبیات ما را با این کار نسبت به صدیقه طاهره(س) قوی کردند، مباحثی که اینجا مطرح می‌کنم ممکن است سلیقه‌ای باشد، به هر حال نظر بنده است.

وی ادامه داد: یکی از نکات این است که حضرت آیت‌الله جوادی آملی یک فیلسوف، فقیه و متأله است، کسی که واقعاً به وجودشان شاکریم، اما باید بگویم ایشان دائرة‌المعارف‌نویس نیستند! دانشنامه فنی است که فن خود را دارد،‌ نام دانشنامه روی کتاب گذاشتن لوازمی می‌طلبد، اینکه متنی را به روزنامه‌ای بدهید یا مقاله‌ای برای دانشنامه، اینها متفاوت است، بنابراین اولین نقد به این اثر این است که همان چیزی که خودتان هم گفتید، مشکلاتی که فرمودید برای تأْلیف اثر در واقع، در همین اثر نیز وجود دارد!

همچنین در این نشست صادق آئینه‌وند با اشاره به قوت‌های کار درباره مقاله‌وار بودن و منزلت و سیره حضرت زهرا(س) گفت: بحث زن و خانواده در اینجا خوب اشاره شده، اما ربطی به بحث دانشنامه ندارد، بنابراین به اعتقاد من همان سه مجلد نخست برای کار دانشنامه فاطمی کفایت می‌کند.

وی افزود: همچنین باید بخشی نیز برای بحث تمدن‌زایی مباحث حضرت زهرا(س) نیز به بخش نخست این اثر افزوده شود.


کد مطلب: 23604

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/23604/اجماع-کارشناسان-تقسیم-دانشنامه-6-جلدی-فاطمی-2-بخش-متمایز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir