مختصری از زندگی نامه مرحوم استاد حاج علی آهی را در ادامه بخوانید.
وجه تسمیه شهرت: پدر ایشان (مرحوم حاج قربانعلی آهی)، متولد دهستان «آه» بوده است. «آه» به مجموعه شش پارچه آبادی گفته می¬شده که امروز مشهور به شهر آبعلی است و در ۶۰کیلومتری شمال شرقی تهران، جاده تهران- آمل قرار دارد.
متولد: ۱۴ آبان ۱۳۰۷ هـ ش، تهران، بازارچه پامنار (یکی از محله¬های قدیم و اصیل تهران).
-وضعت تأهل: متأهل، سه فرزند پسر (حسین- حسن- محمد) و سه فرزند دختر.
-سفرها: عربستان سعودی- عراق- سوریه- مصر- بحرین- کویت- ترکیه- اردن هاشمی- لبنان.
تحصیلات-تحصیلات متداول مکاتب قدیم.
-تحصیلات حوزوی (تا آستانه درس خارج)
اساتیدادب عرب، منطق، فقه، اصول، تفسیر، رجال و حدیث: حضرات آیات: حاج سیدعلی اصغر میردامادی، حاح شیخ احمد مجتهدی، حاج سیدمحمد ضیاء آبادی و ...
منظومه ملاهادی سبزواری: آیه الله حاج سیدرضی شیرازی.
-نهج البلاغه: آیه الله حاج سیدمحمود طالقانی (اولین امام جمعه تهران)
-کلام: آیه الله حاج میرزا حسن لواسانی
-معارف ادعیه: آیه الله میرزا محمد علی شاه آبادی( استاد بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی)
اخلاق و علوم اعتقادی در شعر و شاعری: آیه الله حاج شیخ جواد خراسانی (تهران)، آیه الله العظمی سیدمحمد هادی میلانی (مشهد)، آیه الله حاج میرزا جواد تهرانی (مشهد)، آیه الله العظمی سیدابوالقاسم خویی (نجف اشرف)، آیه الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی (قم)، آیه الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی (مشهد)، آیه الله العظمی سیدمحمد وحیدی (قم)، آیه الله العظمی شیخ حسین وحید خراسانی (قم)، شهید آیه الله سیدعبدالحسین دستغیب (شیراز) و ...
(قابل ذکر است که در بین استاتید یاد شده، مرحوم آیه الله حاج شیخ جواد خراسانی، عمده ترین سهم را در تعلیم و تربیت جناب آقای آهی، داشته اند).
[پرونده ویژه مرحوم استاد علی آهی را اینجا بخوانید]تدریسعلوم حوزوی (تا لُمعَتَین): در مدرسه آیه الله مجتهدی (از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷)، مدرس های عمومی و خصوصی دیگر در رسائل و مکاسب و کفایتین.
علوم اقتصادی در شعر و شاعری» در انجمه ای ادبی، محافل آیینی، محافل خصوصی و تخصصی و ... (از سال ۱۳۴۲تا کنون).
فن مقدس مداحی، مقتل خوانی و علوم مرتبط دیگر: در جوامع مداحان تهران و شهرستان های مختلف، و نیز جلسات تخصصی متعدد که ماحصل بخشی از این تلاش, پرورش و معرف یبیش از یک صد مداح زبده، به هیأت های مذهبی کشور است که بسیاری از ایشان، از مشاهیر گذشته و حال می باشند. ( این کلاس ها، هم اکنون نیز در محفل «خانه مداحان»، توسط ایشان برگزار می گردد).
اجازات در امور حسبیه و نقل حدیث.
از آیات عظام و مراجع کرام تقلید: امام خمینی، سیدابوالقاسم خویی، سیدعبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم، سیدمحمود شاهرودی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، سیدعبدالله شیرازی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، سیدعلی حسینی خامنه ای.
فعالیت های سیاسیحضور فعال در حوزه مردمی در جنبش ملی شدن صنعت نفت، به زعامت آیه الله سیدابوالقاسم کاشانی (در آغاز جوانی)
عضو هیأت مدیره «جمعیت اتحاد مسلمین» به سرپرستی آیه الله سیدهدایت الله تقوی شیرازی (علیه فرق ضالّه بهاییت).
عضویت در «جمعیت فدایان اسلام» به رهبری شهید حجّه الاسلام سیدمجتبی نوّاب صفوی.
هم راهی با شهید آیته الله سعیدی، در فعالیت های سیاسی ایشان.
فعالیت همه جانبه و مؤثر در خصوص لغو لایحه «انجمن های ایالتی و ولایتی».
چاپ و توزیع گسترده اعلامیه های ضد رژیم شاهی (که برخی از آنها، در همین مجموعه آمده است).
مکاتبات فراوان با مراجع عظام (در امور سیاسی)، و نیز نامه¬رسانی¬های متعدد در این خصوص که بین علمای بزرگ تهران و مشهد و به واسطه ایشان، به انجام می¬رسید.
دست¬گیری¬های متعدد (از جمله در واقعه ۱۵خرداد ۱۳۴۲و ۱۷شهریور ۱۳۵۷) توسط ساواک، و تحمل شکنجه های فراوان (دو فرزند ایشان حسن و حسین آهی- نیز به جُرم تبعیت از تحرکات سیاسی پدر، متحمل حبس و شکنجه شده اند).
از مسؤولین انتظامات مستقبلین، در سال روز ورود تاریخی امام خمینی به ایران (۱۲بهمن۱۳۵۷).
پذیرش عضویت و مسؤولیت در کمیته انقلاب اسلامی (تا سطح فرماندهی استان به دعوت آیه الله مهدوی کنی)
حضور فعال در هشت سال دفاع مقدس، و نیز پشتیبانی تدارکاتی و فرهنگی آن.
فعالیت های فرهنگیورود به کِسوت پرافتخار مداحی، از ۱۰سالگی (۱۳۱۷هـ ش).
آغاز سرایش شعر، در ۲۹ سالگی (۱۳۳۶ هـ ش).
مدیریت کاروان های حج عمره و عتبات عالیات، از سال ۱۳۴۰. توفیق تشرّف به سرزمین وحی، بیش از هفتاد مرتبه و نیز به عتبات عالیات و سوریه و مصر، به دفعات فراوان که طی این سفرها- علاوه بر مسؤولیت کاروان سالاری- به ترویج احکام و معارف حقّه جعفری، می پرداخته است.
تشکیل هیأت های مختلف مذهبی.
تشکیل و رهبری جوامع مداحان و پرورش شاگردان برجسته.
پرچم داری توجه به بعد اعتقادی شعر (در کنار توجه به بعد ادبی آن) که در این راده دشوار، متحمل سختی ها و مصائب فراوان بوده است (از سال ۱۳۴۲ تاکنون).
نقد اعتقادی آثار بزرگان ادب فارسی، مانند: مولوی، سعدی، حافظ و ... با تکیه بر منابع قرآنی و روایی (به صورت منظوم و منثور).
تأسیس چند مسجد و حسینیه (در تهران و آبعلی). شایان ذکر است، یکی از این مساجد، مسجد آهی (واقع در سرآسیاب دولاب-خیابان کرمان) است که توسط پدر مشارٌالیه، تأسیس شده بود (سال ۱۳۲۶ هـ ش)، اما ایشان ضمن اقدام به نوسازی آن (سال ۱۳۷۳ هـ ش) با ضمیمه کردن حدود ۲۵۰متر از منزل شخصی خود به مسجد – به کسب رضایت از اعضای خانواده پدری، مبادرت ورزیده، و سپس نام آن را به «امیرُالمؤمنین (ع)» تغییر داد. هم اکنون، مسجد «امیرُالمؤمنین (ع)» یکی از پایگاه های اصلی فعالیت های فرهنگی وی به شمار می آید.
تأسیس چند کتابخانه (در تهران و آبعلی). گفتنی است که کتابخانه شخصی ایشان، خود دارالکتب عظیمی است که بیش از بیست هزار ج کتاب را در خویش جای داده است.
تأسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر (در آبعلی).
نامه نگاری های متعدد با رهبر معظم انقلاب و پیگیری های بی وقفه (از سال ۱۳۸۱ هـ ش) در خصوص برقراری بیمه تأمین اجتماعی، برای مداحان و شاعران اهل البیت (ع)، که سرانجام با مساعدت و دتسور معظمٌ له منجر به تأسیس «بنیاد دعبل خُزاعی» شد. (۱۳۸۵ هـ ش).
عضو هیأت امنا و هیأت مدیره بنیاد دعبل خُزاعی.
تأسیس خانه مداحان اهل البیت (ع) که پس از پیگیری های فراوان ایشان و هم یاری جناب آقای دکتر قالیباف (شهردار محترم وقت تهران) در خیابان فخرالدّوله، عمارت فخرالدّوله، به منظور پوشش امور فرهنگی و ارتقاء سطح علمی مداحان اهل البیت (ع) به انجام رسید.
در اختیار گرفتن ۱۲۰۰قطعه قبر جهت مداحان عضو خانه مداحان، درجنوب شرقی قطعه ۳۰۱، به نام «روضه الحسین (ع)»
وام پانصد میلیون تومانی از شورای شهر در بانک شهر برای مداحان.
برخی از تألیفات مجموعه شعر «دیوان آهی»، ۲مجلد، در قطع جیبی، سال ۱۳۴۸ هـ ش.
مجموعه شعر «آیینه نور».
مجموعه شعر «انوار معرفت» (کتاب حاضر)
توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع.
فلسفه قیام امام حسین (ع) از دیدگاه عقل.
شعر و شعاری از نظر گاه قرآن، عترت و سنّت.
درس هایی از علم کلام (نگرش تحلیلی درباره تصوّف و تأثیرات آن در ادبیات آیینی).
تنویر الافکار (درباره مباحث اعتقادی در شعر)
قافیه در شعر فارسی (نقد و بررسی قافیه، از آغاز تا امروز) این کتبا – با ویرایش استاد حسین آهی- به صورت آموزشی تدوین یافته که در نوع خود بی نظیر است.
جزوات آموزشی متعدد، با موضوعات: جبر و تفویض، تشبیه و تعطیل، تجسّم، تجسّد و ... و نیز آشنایی با عقاید متصوّفه، مانند: صلح کل، وحدت وجود، حلول و اتحاد، ولایت نوعیه و ... که به شعر و ادب پارسی – و متأسفانه و به اشعار آیینی- راه یافته است.
[پرونده ویژه مرحوم استاد علی آهی را اینجا بخوانید]