آنچه بر پروژه «محمد(ص)» و مجیدی گذشت

کار«رستاخیز» سینمای ایران و درویش به کجا می انجامد؟

5 ارديبهشت 1394 ساعت 11:35

فیلم سینمایی «محمد (ص)» در عید فطر در حالی اکران خواهد شد که هنوز تکلیف دیگر فیلم پرهزینه سینمای ایران یعنی «رستاخیز» مشخص نیست.


فیلم سینمایی «محمد (ص)» آخرین ساخته مجید مجیدی که پس از سال‌ها به ثمر نشست، در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای منتقدان، هنرمندان، اهالی رسانه و مدیران سینمایی به روی پرده رفت و نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد.

پس از این اکران موفق، همه در انتظار اکران داخلی و جهانی این فیلم فاخر و عظیم مجیدی بودند تا اینکه به تازگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای اداری یکی از شهرستان‌ها خبر از اکران این فیلم در عطر فطر داد و گفت: فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (ص) یکی از فاخرترین آثار هنری سینمای ایران است و عید فطر امسال اکران می‌شود.

هر آنچه بر پروژه «محمد(ص)» و تیم مجیدی گذشت

فیلم سینمایی «محمد (ص)» در حالی مجوز اکران داخلی را گرفته است که در آن سوی خلیج فارس، واکنش‌های بسیاری به این پروژه سینمایی از سوی عرب‌های وهابی به پا شده است و این واکنش‌ها به گونه‌ای بوده که آنها دست به دامان هالیوود شده‌اند تا فیلم محمد رسول الله را با کارگرادن و کست آمریکایی بسازند! اما بد نیست بدانید که پروژه سینمایی مجید مجیدی با پروداکشنی قابل توجه و فراتر از استانداردهای مرسوم در سینمای ایران، ۸ سال پیش کلید خورد.

مجیدی ۸ سال پیش، بنای ساخت فیلم محمد(ص) را گذاشت. پس از نگارش فیلم‌نامه‌ای در ۲۰۰ سکانس به کمک کامبوزیا پرتوی و با همکاری حمید امجد، مراحل پیش‌تولید انجام شد و فیلم در خرداد ۱۳۹۰ پروانه ساخت گرفت.


جزئیات بودجه ۶۳ میلیارد تومانی یا ۳۰ میلیون دلاری

اولین مرحله شروع به کار این فیلم از مهرماه سال ۱۳۸۶ با فعالیت گروه تحقیق آغاز و اولین نسخه فیلمنامه نوروز ۱۳۸۸ آماده شد. سرمایه‌گذار این فیلم که شرکت سینمایی نور تابان است، هزینه تولید آن را ۶۲۳٫۳ میلیارد ریال اعلام کرد، یعنی هزینه تولید این فیلم حدوداً ۲۰ برابر پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی تا قبل از ساخته شدن آن برآورد شد. البته گفتنی است که اسکرین‌دیلی خبری در سال ۸۸ خبری به نقل از مجید مجیدی در مورد این پروژه سینمایی و هزینه‌های آن منتشر کرد که متن آن عبارت است از: "مجید مجیدی فیلمساز نامدار ایرانی در عرصه جهانی در تدارک ساخت فیلمی درباره پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) با بودجه ۳۰ میلیون دلاری است."

البته «صادقیان» رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان درباره جزئیات این بودجه گفت: ابتدا قصد داشتیم دکور پروژه «محمد(ص)» را در سوریه و یا مراکش بسازیم، اما با این هدف که یک دارایی به کشور خودمان افزوده شود تا امکانی برای تولید فیلم‌ها تاریخی و مذهبی باشد، شهرک پیامبر اعظم را در اتوبان تهران قم بنا کردیم. این شهرک یک مجموعه ۲۲۰ هکتاری در جوار روستای الهیار است که ساخت و ساز آن در مدت یکسال به نتیجه رسید. کل شهر مکه ۶۵ هکتار است که ۱۱ هکتار آن به اشغال شهرک درآمده و ۴۵ هزار مترمربع در آن ساخت و ساز صورت گرفته است. هزینه ساخت شهر مکه ۱۴۱ میلیارد ریال، شهر مدینه با ۱۹ هکتار ۴۲ میلیارد ریال و ساخت و ساز ساختمان اداری، ۱۲.۲ میلیارد بوده است. همچنین ۳ میلیارد ریال هزینه فیلمنامه،‌ ۶ میلیارد ریال هزینه مطالعات اجرایی، ۱۵۲ میلیارد هزینه پیش تولید،‌ ۳۱۰ میلیارد ریال هزینه تولید، ۱۵۱ میلیارد ریال هزینه پس از تولید فیلم «محمد(ص)» شده است.

ﭘﺮوژه ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ «ﻣﺤﻤﺪ (ص)» ﭘﺲ از ﻃﯽ ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺳﺎل ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ و ﭘﯿﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﻋﯿﺪ ﻗﺮﺑﺎن ﺳﺎل ۹۰ ﮐﻠﯿﺪ ﺧﻮرد. اوﻟﯿﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﮐﺎر اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ از ﻣﮫﺮﻣﺎه ﺳﺎل ١٣٨۶ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮔﺮوه ﺗﺤﻘﯿﻖ آﻏﺎز ﺷﺪ ﺗﺎ اوﻟﯿﻦ ﻧﺴﺨﻪ از ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪ در ﻧﻮروز ﺳﺎل ١٣٨٨ آﻣﺎده ﺷﻮد. ﻃﺒﻖ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﮔﺮوه ﺳﺎزﻧﺪه، دوره ﭘﯿﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺮوژه از ﺧﺮداد ﻣﺎه ١٣٨٩ ﺗﺎ ﺷﮫﺮﯾﻮرﻣﺎه ١٣٩٠ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ ﺗﺎ در ﭘﺎﯾﺎن اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ، ﻓﯿﻠﻤﺒﺮداری آﻏﺎز ﺷﻮد.


ﻟﻮﮐﯿﺸﻦ اﺻﻠﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﺷﮫﺮک ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﻧﻮر در ﺣﻮاﻟﯽ ﺷﮫﺮ ﻗﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ ۱۰۰ ھﮑﺘﺎر ﻣﺴﺎﺣﺖ دارد و ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ «سیدمحمدﺣﺴﯿﻨﯽ» وزﯾﺮ ﻓﺮھﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ وﻗﺖ، ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺖ ﺷﮫﺮک ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﺪﯾﻨﻪ و ﻣﮑﻪ، ﮔﺎم ھﺎی ﺑﺰرﮔﯽ ﺟﮫﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻓﯿﻠﻢ ھﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ در ﮐﺮﻣﺎن و ﻋﺴﻠﻮﯾﻪ ھﻢ ﻓﯿﻠﻤﺒﺮداری ﺷﺪ و در آﺧﺮﯾﻦ ﮔﺎم و ﭘﺲ از ﻋﺪم ﻣﻮاﻓﻘﺖ ھﻨﺪی ھﺎ اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ در آﻓﺮﯾﻘﺎ ﺟﻠﻮی دورﺑﯿﻦ رﻓﺖ. اﯾﻦ ﺳﮑﺎﻧﺲ ھﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی ﻓﯿﻞ ﻧﯿﺎز داﺷﺖ، ﭼﺮاﮐﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﻣﺎﺟﺮای ﻟﺸﮑﺮﮐﺸﯽ اﺑﺮھﻪ ﺑﻪ ﻣﮑﻪ و ﺣﻤﻠﻪ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﺳﭙﺎه او ﺑﻮد. فیلمبرداری «محمد(ص)» در شهرهای مختلفی از جمله کرمان، عسلویه و حوالی شهر قم همچنین بخش‌هایی از حمله سپاه ابرهه در آفریقا جلوی دوربین رفت.

انجام مراحل پست پرداکشن در خارج از ایران

تمام مراحل پس از تولید از جمله تدوین، صداگذاری و موسیقی اثر در خارج از کشور انجام و قرارداد انجام مراحل پست پرداکشن با یکی از استودیوها در مونیخ بسته شد.

فیلم محمد از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است. فیلم محمد با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. «بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

از جمله چهره‌های سرشناسی که جزو عوامل فنی پروژه محمد(ص) هستند می‌توان به ویتوریو استورارو (Vittorio Storaro) فیلمبردار نامدار ایتالیایی اشاره کرد که تاکنون سه ‌بار موفق به کسب جایزه اسکار شده است.

علیرضا شجاع‌نوری در نقش «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر(ص)، مهدی پاکدل در نقش «ابوطالب» عموی پیامبر(ص)، پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش «فاطمه بنت اسد» همسر ابوطالب، مینا ساداتی در نقش آمنه مادر پیامبر(ص)، ساره بیات در نقش «حلیمه» دایه پیامبر(ص) و محسن تنابنده در نقش «ساموئل» تاجر یهودی، از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم محمد (ص) فیلمی عظیم با لوکیشنی بزرگ و عواملی مطرح، به نوعی پروژه ای ملی است. «میلژن کرکا» که دو اسکار در کارنامه خود دارد، طراح لوکیشن، «اسکات اندرسون» که یک بار برنده اسکار شده و جلوه های ویژه ترمیناتور، کینگ کونگ و جان سخت را بر عهده داشته، مسئول تدوین و جلوه های ویژه؛ «رحمان» که برای فیلم «میلیونر زاغه نشین» دو جایزه اسکار دارد، آهنگساز و در نهایت «استرارو» که سه جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد، فیلمبردار این فیلم است؛ همچنین بجز مجید مجیدی که کارگردان اصلی این فیلم است، بسیاری از کارگردانان مطرح سینمای ایران نیز در ساخت این پروژه عظیم مشارکت دارند.


اکران «رستاخیز» سینمای ایران به کجا رسید

به گزارش شبستان، تا قبل از به پایان رسیدن ﭘﺮوژه ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ «ﻣﺤﻤﺪ (ص)»، فیلم سینمایی «رستاخیز» جدیدترین اثر احمدرضا درویش در سینمای ایران پرهزینه‌ترین فیلم به حساب می‌آمد اما با این حال این فیلم هنوز هم جزء پرهزینه‌ترین و پر ریسک‌ترین فیلم در سینمای ایران به حساب می‌آید؛ با این تفاوت که هنوز بر سر راه اکران داخلی آن مسائلی وجود دارد.

قرار بود فیلم «رستاخیز» در ماه محرم سال ۹۳ اکران شود و در این ایام روی پرده سینماهای کشور باشد، اما حاشیه‌های پیش آمده برای این پروژه و همچنین ریسک فروش این اثر در ایران، باعث شده تا برنامه اکران این فیلم تغییر کند و رستاخیز نخست در خارج از کشورمان به نمایش درآید و توزیع و سپس در ایران اکران شود. این در حالی اتفاق افتاد که در همین سال، پروانه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا‌ درویش صادر شد.

در این سال قرار بود به رغم حذف بخش‌هایی از تصاویر اصحاب امام حسین (ع)، همچنان با سکانس‌هایی که چهره حضرت عباس (ع) در آن‌ها کاملاً مشخص است و حذفشان ناممکن بوده، اکران شود که این اتفاق تاکنون میسر نشده است و همچنان نیز از اکران داخلی این پروژه پرهزینه سینمای ایران خبری نیست و این موضوع در حالی است که مجوز اکران فیلم سینمایی «محمد (ص)» دیگر فیلم پرهزینه سینمای ایران با مجوز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی پرده سینماها برود.


کد مطلب: 24303

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/24303/آنچه-پروژه-محمد-ص-مجیدی-گذشت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir