ستاره ای درخشان از خاندان پیامبر(ص) که نگین استان تهران شد

مهر , 10 مرداد 1394 ساعت 13:40

پانزدهم شوال سالروز وفات مردی بزرگ است که چهار امام را درک کرده و همواره مورد تجلیل و احترام و اعتماد ائمه هدی قرار داشته است.


امروز شهرستان ری افتخار دارد که نگینی درخشان را در خود جای داده، مردی که تاریخ به بزرگی و عظمتش اذعان داشته و نقش مهمی را در گسترش و تببین ارزش ها و آرمان های اسلامی ایفا کرده است به طوری که در روایتی امام هادی(ع) به شخصی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم (ع) را که در نزد شماست زیارت می‌کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است»

حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین آگاه و به معارف مذهبی و احكام قرآن، شناخت و معرفتی وافر داشت.

سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی بهترین فرصت برای شناخت ابعاد زندگی و شخصیتی این مرد بزرگ جهان اسلام است و باید آینده سازان کشور بیش از هر زمان دیگری درباره وی مطالعه و تحقیق کنند.

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که به عنوان نگینی در تهران می درخشد فقط متعلق به مردم استان تهران و شهرستان ری نیست بلکه از دورترین نقاط کشور به این نقطه بهشتی سفر می کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی در سال ۷۳ در سفر به شهرستان ری و زیارت بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی از ایشان به عنوان ستاره درخشانی از خاندان پیامبر(ص) نام بردند و فرمودند: زيارت‌ مرقد مطهر حضرت‌ عبدالعظيم‌ به‌ مثابه‌ زيارت‌ مرقد حضرت‌ سيدالشهدا(ع‌) در كربلا است‌ و شهر ری به‌ سبب‌ وجود بقاع‌ متبركه‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ الحسنی و امامزادگان‌ حضرت‌ حمزه‌ و طاهر و قبور مطهر علمای بزرگی همچون‌ شيخ‌ صدوق‌ و نيز وجود مرقد منور امام‌ خمينی(رض‌)، مركز اشعاع‌ شهر تهران‌ محسوب‌ شود.

مردم استان تهران نیز جایگاه و احترام خاصی برای حضرت عبدالعظیم حسنی قائل هستند و در برنامه ها و مناسبت های مختلف مذهبی خود را از نقاط دور و نزدیک این استان به حرم نورانی این ذریه نبی مکرم اسلام می رسانند.

نام شهرستان ری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی گره خورده است

امروز مردم شهرستان ری مفتخر به میزبانی ستاره ای درخشان از خاندان پیامبر اکرم هستند و این میزبانی را سعادتی برای خود و مردم مومن و انقلابی این خطه می دانند.

عبدالله صادقی یکی از شهروندان شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز نام شهرستان ری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی گره خورده است و این حرم نورانی شناسنامه و هویت ری محسوب می شود.

زائران خارجی که به عشق حضرت عبدالعظیم حسنی به ایران سفر می کنند

وی افزود: امروز حرم حضرت عبدالعظیم حسنی قطب و مراکز فعالیت های مذهبی، اعتقادی و دینی در استان تهران محسوب می شود و در این میان برنامه های محوری شهرستان ری با مرکزیت این حرم نورانی پیش بینی می شود.

صادقی اضافه کرد: به یمن حضور حضرت عبدالعظیم حسنی در خطه ری، همواره این منطقه ار نعمات و برکات فراوانی برخوردار بوده است.

این شهروند شهرستان ری عنوان کرد: عاشقان و دلدادگان حضرت عبدالعظیم حسنی فقط مختص به استان تهران و استان های مختلف کشور نیست بلکه این حرم نورانی در طول سال میزبان زائران کشورهای مختلف خارجی نیز هست.

وی بیان داشت: خوشبختانه هر سال تعداد زائران خارجی که به منظور زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به شهرستان ری سفر می کنند رو به افزایش است و این امر را باید به فال نیک گرفت.

باید شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی برای جوانان کشور تبیین شود

حسین عبدالهی یکی دیگر از حاضران در شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی دارای زوایای مختلف و قابل توجهی است که باید این زوایا در قالب برنامه هایی متنوع و جذاب به آینده سازان کشور و جوانان و نوجوانان انتقال پیدا کند.

وی افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی شخصیتی بزرگ در دوران زندگی خود بوده است و باید مردم ایران بدانند که این شخصیت وارسته برای گسترش دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت چه سختی هایی را تحمل کرد.

عبدالهی ادامه داد: مناسبت هایی نظیر وفات حضرت عبدالعظیم حسنی بهترین فرصت برای بررسی شخصیت این مرد بزرگ تاریخ است و در این میان نقش روحانیون، مادحین و نهادهای فرهنگی برای رسیدن به این هدف باید مورد توجه قرار گیرد.

شخصیتی که چهار امام را درک کرده است

مصطفی دین پرور  درباره شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی از عالمان و بزرگان دینی عصر خود بود که برای نشر و انتقال مفاهیم اسلامی و گسترش مکتب اهل بیت عصمت و طهارت زحمات فراوانی را متحمل شد.

این کارشناس مذهبی افزود: این وجود نورانی از هر فرصتی برای انتقال مفاهیم ناب اسلامی استفاده می کرد و به همین خاطر نقش مهمی را در گسترش مکتب اهل بیت بر عهده داشت.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های حضرت عبدالعظیم حسنی آن است که توانست چهار امام را درک کند به طوری که وی در طول عمر ۷۹ ساله خود با امام هفتم، هشتم، نهم و دهم ارتباط داشت.

حضرت عبدالعظیم حسنی مورد احترام و اعتماد اهل بیت قرار داشت

دین پرور اضافه کرد: تاریخ نشان می دهد که حضرت عبدالعظیم حسنی مورد احترام و تکریم اهل بیت عصمت و طهارت قرار داشته و سخنان و ارجاعاتی که اهل بیت به این وجود مقدس می دادند، نشان دهنده عظمت و جایگاه وی است.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی در طول دوران زندگی خود برای رفع مشکلات و شبهات دینی مردم تلاش های فراوانی انجام داد و این یکی از ویژگی های بارز این مرد بزرگ عصر خود بود.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی مورد احترام و اعتماد اهل بیت قرار داشت به همین خاطر برخی مسائل از سوی ائمه هدی به وی که چهره ای محبوب و عالم بود، محول می شد.

دوران زندگی حضرت عبدالعظیم یکی از سخت ترین دوران ها برای اهل بیت(ع) بود

حجت الاسلام حسین قدوسی نژاد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دوران زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی مصادف با خلافت متوکل عباسی بود و این حاکم جبار و زورگو، دشمنی و عناد اعجاب آوری نسبت به اهل بیت و محبان آن داشت.

این کارشناس مذهبی افزود: در دوران متوکل عباسی سخت گیری بر شیعیان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت افزایش پیدا کرد به طوری که انتقال مفاهیم ناب شیعه در این دوره به سختی و با تحمل مشقات فراوان انجام می شد.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی نیز از این سخت گیری ها در امان نماند و به همین خاطر از مدینه هجرت کرد و در شهرری که دارای شیعیان و محبین اهل بیت بود، سکنی گزید.

قدوسی اضافه کرد: مردم ری استقبال خوبی از حضرت عبدالعظیم حسنی کردند و اشتیاق مردم این خطه به این مرد بزرگ، سبب شد وی در این منطقه ماندگار شود.


کد مطلب: 26028

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/26028/ستاره-درخشان-خاندان-پیامبر-ص-نگین-استان-تهران

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir