هشدار کافی نیست؛ مسئولان قضایی در حوزه کاروان‌های غیر مجاز فعال شوند

ایکنا , 7 شهريور 1394 ساعت 12:36

اربعین سال گذشته عده‌ای با تشکیل کاروان‌های غیر مجاز مشکلاتی را برای زائران پیاده‌روی اربعین ایجاد کردند؛ این کاروان‌ها به دلیل نبود شاکی خصوصی همچنان فعال هستند و لازم است علاوه بر هوشیاری مردم، دستگاه قضایی نیز پیگیر احقاق حق مردم در این خصوص باشد.


زمانی جانگدازترین قسمت مداحی‌ها و سخنرانی‌های مراسم محرم و اربعین «بسته بودن راه کربلا» و حسرت بی نهایت دلتنگی برای قبر شش گوشه امام حسین(ع) بود این حسرت به گونه ای باورنکردنی برای همه مردم ایران به پایان رسید به نحوی که سال گذشته طی ۱۰ تا ۱۵ روز قبل، حین و بعد از روز اربعین حسینی(ع) یک و نیم تا دو میلیون نفر ایرانی وارد کشور عراق شدند، در پیاده روی اربعین از شهر نجف تا حرم امام حسین(ع) شرکت کردند و به کشور بازگشتند.

شرایط اربعین سال گذشته و هجم بالای زائران ایرانی در مرزها به حدی بود که موجب شد مسئولان عراقی مرزها را باز کنند و تعدادی از مردم بدون گذراندن هیچ گونه تشریفات خروج از کشور، صرفاً با در دست داشتن کارت ملی راهی یک کشور خارجی شوند.

ارادتی که حماسه خلق کرد اما برخی ...

اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد پیش بینی نشدنی بود به ویژه اینکه شرایط امنیتی عراق هرگونه احتمال حضور ۲۰ میلیون نفری مردم در پیاده روی اربعین را نامحتمل نشان می‌داد اما ارادت مردم به اهل بیت(ع) حماسه خلق کرد.

اما در کنار همه زیبایی های این حماسه ارزشمند رخ دادهای ناراحت کننده نیز بروز کرد که با توجه به تجربه سال گذشته مردم و مسئولان باید به هر طریق ممکن از بروز دوباره آنها خودداری کنند.
یکی از تأسف بارترین اتفاقات رخ داده سوء استفاده برخی از ارادت مردم به اهل بیت (ع) بود. این افراد با وعده اسکان زائران در هتل های چند ستاره، تأمین غذا و راحتی زائران به دریافت پول‌های هنگفت از مردم اقدام کردند اما به جای هتل مردم را در پارکینگ ها و مکان‌هایی بدون هیچ گونه خدمات اولیه اسکان دادند، غذا نیز از طریق غذای نذری تأمین شد؛ برآورد هزینه مصرف شده برای زائران و هزینه دریافت شده از آنها سوء استفاده مالی گسترده ای را توسط برخی مسئولان کاروان‌ها نشان می‌دهد.

برخی از کاروان‌ها نیز مردم را تا شهر نجف برده و به آنها اعلام کردند تا همین حد، مسئول آنها هستند و پس از پیاده روی اربعین و از شهر کربلا باید خود به کشور بازگردند. برخی دیگر از کاروان‌ها نیز پس از رسیدن به شهر کربلا اعلام کردند که برای دریافت برخی خدمات معمول باید پول اضافه از سوی زائران پرداخت شود.

برخی از کاروان ها نیز با دادن وعده دریافت هزینه بسیار کم از زائران(در مقایسه با سایر کاروان ها) با نازل ترین خدمات زائران را به عتبات عالیات برده و در یک کشور خارجی رها کردند و یا با کم ترین خدمات سختی های زیادی را بر زائران تحمیل کردند.

مشکلات زائران اربعین در سال جاری نباید تکرار شود

تخلفات صورت گرفته توسط کاروان های بدون مجوز به همین جا ختم نمی شود اما مسئله مهم این است که در اربعین سال جاری که به خواست الهی جمعیت مشتاق اباعبدالله الحسین(ع) بیش از سال گذشته خواهد بود، نباید مشکلات سال گذشته دوباره برای زائران رخ دهد.

نکته تأسف انگیز این است که هیچ شکایتی در خصوص این کاروان های غیر مجاز که مشکلات زیادی برای زائران به وجود آورده و از آنها کلاه‌برداری کرده بودند صورت نگرفت چرا که افراد پس از بازگشت از سفر نمی خواهند خود را درگیر شکایت و دادگاه کنند بر همین اساس این شرکت های بدون مجوز همچنان به کار خود ادامه می دهند!

و اگرچه سازمان حج و زیارت از هم اکنون نسبت به ثبت نام و پرداخت پول توسط مردم به کاروان های غیر مجاز هشدار داده است، اما به دلیل عدم پیگیری های قضایی و نبود شاکی خصوصی این شرکت‌ها همچنان فعال هستند و به ثبت نام مردم ادامه می دهند.

از نظر حقوقی در چنین مواردی باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد تا پرونده قضایی تشکیل و کلاه‌برداری‌ها پیگیری شود اما عموماً کسی پس از اتمام سفر وقتی برای شکایت و درگیر شدن با روند قضایی ندارد، از نظر حقوقی سازمان حج و زیارت نیز مسئولیتی در این خصوص ندارد و نمی تواند پیگیری قضایی این مسائل را انجام دهد.

بر همین اساس لازم است، علاوه بر هوشیاری مردم جهت انتخاب کاروان درست و مجوزدار، مسئولان قضایی نیز هشدارهای لازم در این خصوص را به کاروان‌های غیر مجاز اعلام و به صورت عمومی پیگیر مطالبات بر حق مردم در خصوص کاروان‌های زیارتی باشند.


کد مطلب: 26510

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/26510/هشدار-کافی-نیست-مسئولان-قضایی-حوزه-کاروان-های-غیر-مجاز-فعال-شوند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir