حج زائران کشته‌شده مقبول است/ مجروحان نائب می‌گیرند، افراد سالم اعمال خود را ادامه می‌دهند

ایکنا , 3 مهر 1394 ساعت 18:28

اگر چه حجاجی که در منا کشته شده بودند نتوانسته‌اند اعمال حج خود را به پایان ببرند اما بر اساس فتاوای قاطع مراجع عظام تقلید حج آنها مقبول است.


ابعاد فاجعه روز گذشته منا به حدی عمیق است که هنوز هم حجاج و هم مردم در ایران و سراسر جهان اسلام از دیدن و شنیدن اخبار این حادثه در شوک به سر می‌برند. اما در این میان این سؤال نیز مطرح می‌شود که با شرایط پیش آمده حج زائران چه شرایطی پیدا می‌کند.

حج حجاج کشته شده صحیح و مقبول است

در این خصوص باید گفت که حج تمامی حجاجی که کشته شده‌اند بر اساس فتاوای قاطع همه مراجع عظام تقلید صحیح و مقبول است اگر چه موفق به تکمیل اعمال حج خود نشده باشند.

در خصوص اعمال حج افراد مجروح و بستری در بیمارستان نیز از آنجاییکه اعمال اصلی حج که شامل وقوف در عرفات و وقوف در مشعر است، توسط مجروحان حادثه منا قبل از حادثه انجام شده بود، مجروحانی که موفق به انجام عمل رمی جمره نشده‌اند به اتفاق نظر فقها می‌توانن برای آنها نائب گرفته و رمی جمره و قربانی انجام داد.

روحانیان و مدیران کاروان‌ها اکنون در حال انجام این کار برای زائران مصدوم هستند و سپس عمل حلق(تراشیدن موی سر) آنها انجام و از احرام خارج می‌شوند. بر همین اساس از جهت اعمال، بدون هیچ شک و شبهه‌ای اعمال زائران مجروح نیز به صورت صحیح در حال انجام است.

به گزارش ایکنا عمل بعدی که حجاج باید انجام دهند طواف به دور خانه خدا، سعی میان صفا و مروه و اقامه نماز طواف نساء است که برای انجام این اعمال حجاج تا آخر ماه ذی‌الحجه فرصت دارند و زائران می‌توانند در صورت توان، خودشان و اگر نتوانستند با گرفتن نائب این اعمال را انجام دهند.

یادآوری می‌شود، اصل حج وقوف در عرفات و مشعرالحرام است که این وقوف‌ها روز چهارشنبه قبل از وقوع حادثه در منا انجام شده است بنابراین حج افراد بدون هیچ شبهه‌ای درست است.

و اما آنهایی که اکنون در چادرهای منا حضور دارند و دچار مصدومیت نشده‌اند، امروز که روز ۱۱ ذی‌الحجه است، باید سه رمی جمره (سنگ زدن به سه نماد شیطان) را انجام می‌دهند و بعد از وقوف در منا بعد از ظهر فردا عازم مکه شوند و سایر اعمال خود را انجام دهند.


کد مطلب: 26951

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/26951/حج-زائران-کشته-شده-مقبول-مجروحان-نائب-می-گیرند-افراد-سالم-اعمال-خود-ادامه-می-دهند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir