کاروان‌هایی که با صدها غایب برگشتند؛

بیشترین قربانیان فاجعه مناازکدام استان‌ها هستند

مهر , 11 مهر 1394 ساعت 12:00

آمار جان‌باختگان فاجعه منا به عدد ۴۶۵ نفر می‌رسد، آماری که ۲۱ استان کشور در آن سهم تلخی دارند تا سنگینی این فاجعه در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و فارس به ترتیب با ۸۹، ۵۱ و ۴۸ کشته بیشتر احساس شود.


صدای همه گرفته است، حتی خانمی که ورود پرواز حجاج را اعلام می‌کند، حتی مردی که بلیت‌ها را چک می‌کند و یا مأموری که دم در ورودی سالن انتظار فرودگاه ایستاده است، خانواده‌های حجاج که دیگر به جای خود، اصلاً بغض ندارند، بارانی بارانی به استقبال آمده‌اند.

زائران یکی‌یکی در آغوش نمناک خانواده‌شان بغض یک هفته گذشته را می‌ترکانند، حرف نمی‌زنند، فقط هرازگاهی چشم‌هایشان را از اشک پاک می‌کنند تا مطمئن شوند که درست می‌بینند و دوباره باران می‌شوند.

صدای پیرزنی در سالن می‌پیچد، اطرافش را بچه‌هایش گرفته‌اند و همه‌شان حالشان یکی است، پیرزن با لهجه محلی می‌گوید که دونفره رفته‌اند و حالا شرمنده تنها برگشتنش است، یکی از دخترهایش می‌گوید تا آمدن بابا همین‌جا منتظر بمانیم و صدای شیون در سالن فرودگاه می‌پیچد، مویه می‌کنند و قیامتی به پا می‌شود، مویه می‌کنند و انگار از محشر منا فقط همین را آورده‌اند.

هفت روز گذشت/ کشته‌ها به ۴۶۵ نفر رسید

آمار کشته‌شدگان فاجعه منا تا صبح روز پنج‌شنبه ۹ مهرماه به ۴۶۵ نفر رسیده است، این را سازمان حج و زیارت به همراه پیام تألم و تسلیتی اعلام کرد.

در این پیام آمده است: با عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیة‌الله الاعظم (عج) و نیز به رهبر دل‌سوخته و داغدارمان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و به پیشگاه ملت شریف و بزرگ ایران و خانواده‌های تمامی جان‌باختگان فاجعه غمبار منا، ازآنجاکه باگذشت هفت روز از این واقعه تأسف‌بار و جستجوی بی‌وقفه و شبانه‌روزی تمامی بیمارستان­ها و مراکز درمانی در شهرهای مکه، جده و طائف و مناطق منا و عرفات، وضعیت مصدومان و مجروحین این حادثه دردناک کاملاً مشخص و اعلام‌شده است، باکمال تأثر و تألمی عمیق بدین­وسیله تعداد حجاج عزیز ایرانی که در حال احرام و انجام مناسک حج در منا به آسمان پر کشیده و ملتی را عزادار نمودند ۴۶۵نفر اعلام می‌شود.

در این میان مسئولان استانی مرتبط با حج و زیارت به‌منظور تسهیل در دسترسی به اسامی و آمار کشته‌شدگان مربوط به هر استان تعداد قربانیان را اعلام کردند که جزئیات کشته شدگان این حادثه به تفکیک استانی در ذیل می آید.

جرئیات آمار به تفکیک استانها
نام استانتعداد کشته شدگان
خراسان رضوی89 نفر
گلستان51 نفر
فارس48 نفر
مازندران47 نفر
لرستان32 نفر
اصفهان26 نفر
گیلان25 نفر
آذربایجان غربی24 نفر
تهران23 نفر
چهار محال و بختیاری19 نفر
البرز19 نفر
خراسان شمالی12 نفر
اردبیل12 نفر
خوزستان7 نفر
بوشهر6 نفر
خراسان جنوبی5 نفر
قم3 نفر
یزد2 نفر
سمنان2 نفر
کهگیلویه و بویراحمد1 نفر
خراسان شمالی1 نفر


کد مطلب: 27136

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/27136/بیشترین-قربانیان-فاجعه-مناازکدام-استان-ها-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir