تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۷۶۵

عاشورای حسينی در لبنان

گزارشی از طلاجوران، خبرنگار واحد مرکزی خبر
عاشورای حسينی در لبنان
به گزارش خيمه، «لبيک يا حسين» يعنی تو در ميدان جنگ حاضری هر چند که تنهايی و مردم تو را رها کرده اند و تو را متهم و خوار شمرده‌اند.«لبيک يا حسين» يعنی نه تنها تو که اموال و خانواده و فرزندانت در اين معرکه باشند.

«لبيک يا حسين» يعنی مادری فرزندش را به ميدان بفرستد و انگاه که فرزندش شهيد شد و سربريده‌اش را به مادر دادند خاک و خون آن را پاک کرده و بگويد ای پسر از تو راضی ام خداوند چهره ات را نورانی کند همانطوری که مرا نزد فاطمه زهرا (س) در روز قیامت رو سفید کردی(سيدحسن نصرالله )

عاشورا و عزاداری حسينی چیزی فراتر از یک عزاداری است لبنانی ها پیام واقعی عاشورا را که همانا مقاومت و پایداری در برابر ظلم است را عملا درک کرده اند و لذا وقتی د رعزادرایهای خود شعار هیهات منا الذله و لبیک یا حسین را باهمه وجود فریاد می کنند این فقط یک شعار نیست بلکه یک است.

عزاداری در شهرها و روستاهای شیعه نشین لبنان اغلب در حسینیه ها و منازل برگزار می شود و اصولا در لبنا ن تکیه وجود ندارد.مجالس عزای حسینی در لبنان معمولا از دهه نخست محرم شروع و تا سوم شهادت مام ادامه دارد البته برخی مجالس نیز در دهه دوم محرم د رمنازل برپاست .

مجالس در شهرها و روستاهای لبنان عمدتا شبها برپا است البته در مناطق سرد سیر دسته جات سینه زنی عصر ها به خیابانها می ایند و شب در را د رفضای دربسته عزاداری می کنند .در برخی مناطق مانند نبطیه
مراسم تعزیه خوانی برپاست.

مزار سيده خوله، دختر خردسال حضرت امام حسین (ع) هم در این ایام میزبان عزاداران حسینی است؛ روایت است که سيده خوله دختر خردسال امام حسین(ع) در حين عبور کاروان کربلا به دمشق در بعلبک فوت و در همان جا به خاک سپرده شد. در بيروت نيز حسينيه سيدالشهدا واقع در منطقه ضاحيه پذيرای خیل عاشقان حسينی است.

مضمون نوحه و مديحه‌سرايی مداحان لبنانی که سوز گذار خاصی هم دارد، بيشتر پيرامون مصائب اهل‌بيت در واقعه عاشورا است. عزاداران حسينی بيشتر با شعار لبيک يا حسين / هيهات منا الذله محتوای ظلم ستيزی و مقاومت دارد.

لبنان اصولا تنوع قومی و مذهبی زيادی دارد. مسلمانان که خود شامل شيعيان و اهل سنت هستند در کنار مسيحيان زندگی می‌کنند و هر يک محله‌های جداگانه‌ای دارند؛ البته اين به معنای تفکيک کلی نيست، بلکه افراد با مذاهب مختلف در يک محله نيز زندگی می‌کنند.

اما آنچه که مهم است اين است که همه مذاهب در ايام محرم به اين مراسم شيعيان احترام می‌گذارند و بعضا از بزرگان اهل سنت و يا مسيحيان با حضور در مراسم عزاداری حسينی سخنرانی هم می کنند اصولا ايام محرم در لبنان بهانه‌ای است برای تاکيد بر ادامه راه ائمه و وحدت ملی و اسلامی بين طوايف و اقوام مختلف لبنانی است.

اگر يک گردشگر در ايام محرم وارد لبنان شود با مشاهده پرچم ها و پارچه های سياه نصب شده بر در و ديوار متوجه می شود که وارد يک منطقه
شيعه‌نشين شده است. در مجالس عزای حسينی در لبنان همه نقش دارند از پير و جوان، زن و مرد و کودک و نوجوان همه به نوبه خودشون بر برپايی مجلس عزای حسينی نقش دارند.

در دسته‌های سينه‌زنی جايگاه خاصی در ابتدای صف برای کودکان تعيين می‌کنند و با کودکان با پيشانی بند منقش به يا حسین(ع) يا ابولفضل(ع) و يا زهرا(س) ضمن اينکه جلوه‌ای خاص به دسته‌جات سينه‌زنی حسينی می‌دهند. اين حرکت موجب می شود تا از همين سنين کودکی با مفاهيم عاشورايی آشنا شوند و در اين مجالس احساس احترام و جايگاه خاصی کنند.

معروفترين نذری امام حسين(ع) در لبنان «حليم» است که در اين ايام بين عزاداران توزيع می‌شود. همچنين در روز عاشوا نيز با غذايی خاص که شامل برنج و گوشت است، از عزاداران پذيرايی می‌شود.

اما لبنانی‌ها د ر روز عاشورا نيز با تجمع در يک محل به‌صورت دسته جمعی به عزاداری می‌پردازند و دسته‌جات سينه زنی در روز عاشورا از شکوه و عظمت خاصی برخودار است. اين اماکن در بعلبک زيارتگاه سيده خوله دختر امام حسين(ع) است و در نبطيه محل برگزاری تعزيه و در بيروت نيز حسينیه سيدالشهدا است.

اما لبنانی‌ها در ايام محرم يک رسم ويژه‌ای داردند و آن هم اين که هزاران نفر از شيعيان لبنان پيش از اربعین حسينی به‌صورت دسته‌جمعی راهی سوريه می‌شوند و مراسم اربعين حسينی را در کنار بارگاه حضرت زينب(س) برگزار می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما