تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
۰
کد مطلب : ۲۸۳۷۴
حجت الاسلام رضایی:

اربعین بستر همگرایی انسان ها در زمینه سازی ظهور امام عصر(ع)

اربعین بستر همگرایی انسان ها در زمینه سازی ظهور امام عصر(ع)
حجت الاسلام محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاه به تصویری که از مسجد کوفه در دولت امام عصر(ع) در روایات وجود دارد، گفت: مسجد کوفه، محل حکومت حضرت و مسجدی وسیع و بزرگ است که در آن گفتگوی علمی و گفتمان های دانش محور حاکم است.

وی با بیان اینکه گروه های مومنان و شیعان از هر نژاد و فرهنگی و اغلب غیر عرب در این مسجد به بحث علمی می پردازند، خاطرنشان کرد: در مقایسه سیمای مسجد کوفه در دوران ظهور و پیاده روی اربعین باید متذکر شد که این نسبت معکوس است. به طوری که در حال حاضر دو سوم جمعیت پیاده، شیعه عراق هستند و یک سوم غیر عرب با اولویت ایرانی هستند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه ایران در این مسیر حضوری انفعالی دارد و کار خاصی انجام نمی دهد، اظهارداشت: به طوری که ما فقط از این فضای معنوی بهره می بریم و تلاش و فعالیت خاصی نمی کنیم. البته در یکی دو سال اخیر همه دست اندرکاران تلاش کردند که حضورشان پررنگ تر و موثر باشد.

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به حضور کم رنگ ایرانیان در مسیر بصره تا نجف، تصریح کرد: حضور مسئولان ایرانی در این مسیر که مردم زودتر پیاده روی خود را آغاز می کنند، چه مردمی و چه فرهنگی انفعالی است و ما در آنجا حرفی برای گفتن نداریم. زیرا حضور ما بیشتر در مسیر نجف تا کربلا است.

وی با بیان اینکه نمود فرهنگی ایرانیان در مسیر نجف تا کربلا برای عرب نبوده و متناسب با ساختار فرهنگی و اجتماعی عراق نیست، ادامه داد: این مشکل علاوه بر کم کاری مسئولان و نهادهای مسئول متوجه تک تک زائران نیز می شود. چراکه حضور مردم در مسجد کوفه در دولت حضرت، غیر عرب و زبان مفاهیم نیز عربی است به این معنی که فرهنگ اهل بیت(ع) به زبان عربی در گستره جهانی منتشر می شود.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به فرصت خوب اربعین در تبدیل فرهنگ غیر عرب به زبان فرهنگی دینی، افزود: لازمه این وضعیت ایجاد یک تحول فرهنگی است که برای عموم قابل فهم باشد. بنابراین نخستین گام برقراری زبان مفاهمه است. به این معنی که با یادگیری زبان عربی، ارتباطات اجتماعی بیشتری با جامعه هدف در مسیر پیاده روی ایجاد کنیم.

این پژوهشگر مهدوی گفت: یکی از عیب ها و نقایص ما در این مسیر و جمعیت عدم ارتباط زبانی است، در حالی که اگر بخواهیم واقعیت این حماسه را درک کنیم باید مشکل زبان را نیز حل نماییم.

وی با بیان اینکه به لطف اهل بیت(ع) عراقی ها در این مسیر کلمات اولیه فارسی را می دانند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که عراقی ها تمایل دارند با ما صحبت کنند. البته به شرطی که ما نیز تلاش کنیم و مقداری زبان عربی یاد بگیریم و این میل دو طرفه باید بستری باشد که در این مسیر یک هفته ای با شیعیان پیوند برقرار کنیم.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه در این مسیر یک هفته ای بدانیم که در کنار سلوک فردی در جمع حرکت می کنیم، اظهارداشت: بنابراین لازم است که با ارتباط زبانی با شیعیان عراق عمق و سطح گفتگو را تعمیق دهیم. به این شرط که قبل از سفر به زبان آموزی عربی و اولیات عربی بپردازیم و در فضای مسیر پیاده روی سعی کنیم بیشترین ارتباطات را داشته باشیم و در این پیوند وضع موجود را درک کنیم. یعنی حس حماسی، عرفانی و زمینه فرهنگی عراق را درک کرده و فراتر از مسائل سطحی مثل بهداشت برویم.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه تاکنون در مسیر پیاده روی اربعین به لطف اهل بیت(ع) مساله حادی از نظر بهداشت رخ نداده است، گفت: سعی کنیم در مسیر با زائران عرب و غیر عرب پیوند برقرار کنیم. انگیزه ها، چشم اندازها، برکات، کرامات، لطائف و حتی تحلیل اجتماعی و روانشناختی افراد، گروه ها، فرهنگ قومیت ها، قوت ها و ضعف ها را بررسی کنیم تا اگر سال بعد در این مسیر حضور پیدا کردیم، در ارتقای فرهنگی و معرفتی نقش بیشتری ایفا کنیم.

وی ادامه داد: گرچه نقطه شروع حس پیاده روی اربعین عاطفی و احساسی است، اما ما سعی کنیم با دیدی عمیق تر، ظرف اربعین را بستر قرار دهیم تا به یک فرهنگ واحد دینی که همان فرهنگ اهل بیت(ع) است، برسیم. به طوری که همه زائران در این مسیر یک نشان واحد اسلامی داشته باشند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه باید فرهنگ اربعین از زبان قومی تبدیل به زبان فطری انسان شیعی شود، افزود: که اگر این طور شود، می تواند تاثیرگذاری جهانی پیدا کند و راه خود را به قلب جهانیان باز کند. به طوری که اگر بتوانیم این فضا که با ارتقای معنویت همراه است را با زبان فطری جهانی کنیم، اربعین هم جهانی می شود.

این پژوهشگر مهدوی گفت: لازمه تحقق این امر این است که ما ایرانیان که ادعای فرهنگی دینی داریم، وقتی وارد فضای اربعین شدیم اول با این زبان با افراد ارتباط برقرار کنیم و بعد در ارتباطی دو جانبه این را به فرهنگ واحد دینی براساس اهل بیت(ع) تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه فاصله فرهنگی با اربعین مظلومیت این حماسه را نشان می دهد، اظهارداشت: متاسفانه هنوز نهادهای دولتی نگاهی اقتصادی و مادی به اربعین دارند. هنوز در مساله ویزا سخت گیری می کنند و در بستر فضای بروکراسی و اداری معتقدند، چه دلیلی دارد که ویزای بسیاری صادر شود. مسئولان نگاه حماسی دینی و فرهنگی به این فضا ندارند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به مانع تراشی ها مسئولان که ناشی از نگاه اقتصادی آنان است، گفت: متاسفانه رسانه، نهادهای فرهنگی و سیاسی ارزش حماسه عظیم اربعین که می تواند به گفتمان اهل بیت(ع) در گستره جهان تبدیل شود را درک نمی کنند.

این پژوهشگر مهدوی گفت: به لطف عبرت گیری از گذشته، در فاصله فرهنگی شیعیان باید چشم اندازمان این باشد که فرهنگ های مختلف را تحت لوای فرهنگ اهل بیت(ع) به یک هویت واحد برسانیم و اربعین فرصتی است برای همگرایی همه انسان ها در زمینه سازی ظهور امام عصر(ع).

پایان پیام/
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما